Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Scania 56 Sågverksmotor

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

akvbg (trådstartaren)

#1 » 21:22:00, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Vi har en Scania 56 som drivning till ett sågverk.

Lägger in en länk till en kort film på motorn i drift.
https://youtu.be/zmc6mvwYAu0

Motorn är lite anpassad, det sitter en annan regulator på den bl.a.

Väldigt lättstartad.
Efter växellådan sitter en vändlåda. När vi sågar kör vi på 3:ans växel.

Kopplingen har börjat krångla. Det går inte trycka ner kopplingspedalen för att lägga i växeln. Det är helt stumt, detta skedde från en gång till en annan.

Går fortfarande bra att lägga i växel när motorn står stilla. Om vi startar med växel i så går det också bra att såga så drivningen fungerar.

Några tips på vad som kan ha hänt?

/Andreas

1 person gillar det här inlägget.
akvbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:13, 27-08-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


akvbg (trådstartaren)

#2 » 23:15:18, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in några bilder för skojs skull.



Bild
Bild
Bild
Bild

Kan det vara urtrampningslagret som är sönder när det inte går att frikoppla?

/Andreas

2 personer gillar det här inlägget.
akvbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:13, 27-08-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#3 » 10:04:39, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det, i och med att pedalen är helt stum känns det mer som något rostat fast...
Murre o2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320
 
Födelsedag

AN

#4 » 14:38:20, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl en lucka i sprängkåpan där du kan titta lite. Jag stoppade ner telefonen och tog lite bilder på min när kopplingen krånglade.
Urtrampningslagret var det som gett upp på min. Men då gick pedalen i botten, och fastnade nere.

Men som murre o2 skrev, så kan du väl följa länkaget och se om det är fastrostat, eller kärvar någonstans. Och titta in i sprängkåpan.
Kanske kärvar där kopplingsaxeln är lagrad i sprängkåpan, eller att urtrampningslagret inte glider på axeln.
Du får undersöka och rapportera :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kimmen

#5 » 18:25:21, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar den med fritidsbatteri?
Har nog hänt något med armarna på tryckplattan.
Är det inte smörjnipplar på lager och kopplingsgaffel?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

akvbg (trådstartaren)

#6 » 10:03:49, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla förslag. :grin:

Har kollat in i luckan men jag kan det här för dåligt för att se något direkt fel. Ska försöka ta några bilder ner i luckan.

Felet kom med ett par dagars mellanrum så det bör inte hunnit rosta fast.

Det finns en nippel på sprängkåpans högersida som leder till vad jag tror är urtrampningslagret? Denna har nog varit dåligt smörjd.

Tidigare så rullade vi igång motorn med en elmotor kopplad till ett svänghjul. Helt plötsligt slutade det fungera, den startade inte när man släppte kopplingen med 5ans växel, hände ingentin. Så det är väl något kopplingsrelaterat det med.

Startmotorn hade varit oanvänd i över 20 år men funkade på första försöket =). Det räcker med fritidsbatterier, tror dom är på 75 ah.

/Andreas

1 person gillar det här inlägget.
akvbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:13, 27-08-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#7 » 12:22:57, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo fritidsbatterier fungerar men rent generellt så använder man inte sådana som startbatterier. På tid och längd så kan dom förstöras. Dylika är gjorda för lite ström under lång tid medans startbatterier är gjorda för mycket ström på kort tid.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 13:43:36, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag skulle nog vilka säga att ett fritidsbatteri fungerar utmärkt som startbatteri sommartid, dock inte i kyla eftersom fritidsbatteriet har färre och tjockare plattor än ett startbatteri och därför högre inre motstånd.

Den starka sidan hos ett fritidsbatteri är inte att kunna leverera låg ström under lång tid, utan den är att det är mer tåligt än ett startbatteri mot att t ex stå urladdat länge, djupurladdas, överladdas eller frysa. Ofta har fritidsbatteriet (åtminstone när det är relativt nytt) lägre självurladdning också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates