Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Problem med dieselpump Scania L50 Super

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Kurre86 (trådstartaren)

#1 » 11:55:51, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har fått tag på en gammal L50 fd. brandbil som tyvärr lider av lite pumpproblem. Pumpelementet till ettans cylinder har fastnat, pumpen är en CAV radpump (väldigt lik Bosch radpumpar vad jag kan se)... Finns det några enkla stalltips för att få loss ett sådant (vi har prövat med varmluftspistol och mulitspray bakom inspektionsluckan, mer än så vågade vi inte...) med det hjälpte inte. Är det demontering av pump och skicka iväg för renovering som gäller eller finns det någon "genväg"?

Om det är rivning och renovering som gäller, finns det några bra verkstäder (helst i Örebro-trakten) som kan hjälpa till med sådant?

// Kurre
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs



magirus

#2 » 12:27:00, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns några trådar om detta här på forumet så ett sök kan ge litt info.
Jag själv skulle ha kontaktat Dieselmeken i Aneby och ev. skickat pumpen dit.
Ev skulle jag passat på att skicka med spridarna för kontroll o justering.
Kostar en peng, JEpp, men då är pumpen o spridarna inte ett problem framgent! :thummar:

Lycka till hur du än gör! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Kurre86 (trådstartaren)

#3 » 12:25:52, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Skicka in grejerna för renovering är absolut ett alternativ, dock vore det skönt att kunna få igång och flytta på bilen innan dess... Finns det någon som vet vilken fattning det är på splinesen till backventilerna på pumpen, är det "vanlig" 32-splines som används på bl.a. Cummins motorer och många Bosch-pumpar eller är det någon annan variant?
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

Ivar Risslén

#4 » 12:35:22, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan få loss pumpelementet så att motorn startar men du vet inte när det fastnar igen. Då kan den hänga sig på full gas och det brukar inte motorn gilla.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kurre86 (trådstartaren)

#5 » 21:32:23, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir det bärgning till El och Dieselteknik i Örebro så får vi se hur domen lyder på måndag!

3 personer gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

magirus

#6 » 23:04:23, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar med spänning att få höra hur de gått! :shake_hands:
magirus
 

Kurre86 (trådstartaren)

#7 » 17:15:24, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Domen från El och Dieselteknik har kommit - de har plockat loss pumpen och kikat in i den. Ett pumpelement satt fast (det visste vi redan), i övrigt såg allt bra ut utan rost eller andra skador. Efter lite motion och smörjning löper det fastnade pumpelementet lätt och fint igen, nu väntar de bara på lite packningar innan de bygger ihop bilen igen (samt byter membran i matarpumpen och tömmer all 20 år gammal diesel ur tanken och byter filter). Med lite tur får de delarna så att jag kan få hem bilen innan jul!

6 personer gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

qqq

#8 » 13:19:43, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurre86 skrev:Domen från El och Dieselteknik har kommit - de har plockat loss pumpen och kikat in i den. Ett pumpelement satt fast (det visste vi redan), i övrigt såg allt bra ut utan rost eller andra skador. Efter lite motion och smörjning löper det fastnade pumpelementet lätt och fint igen, nu väntar de bara på lite packningar innan de bygger ihop bilen igen (samt byter membran i matarpumpen och tömmer all 20 år gammal diesel ur tanken och byter filter). Med lite tur får de delarna så att jag kan få hem bilen innan jul!

Vad vill de ha för hjärtmassagen ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Kurre86 (trådstartaren)

#9 » 08:16:02, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte ännu, de väntar fortfarande på packningar så att de kan bygga ihop bilen innan jag hämtar den...

1 person gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs

Kurre86 (trådstartaren)

#10 » 15:29:50, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen tagit mig tid att uppdatera här; bilen är hämtad och motorn går kanon efter hjärtmassagen. Nästan 18000kr gick kalaset på, inklusive tanktömning, renovering matarpump och nytt dieselfilter... Fortsättningen finns på Veteranlastbilar.se

2 personer gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se