Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Min Scania LS 110 1971 mod.

139 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera veteran-Scanior här

Bilgal (trådstartaren)

#1 » 16:04:06, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei alle sammen :wave:
Tenkte eg skulle lage en liten tråd om min Scania.
Det er en LS 110 S38 -1971 mod. Chassi nr 452064.
Har hatt en drøm om en slik bil i sikker 20 år, men med mange andre prosjekter og drømmer har det til stadighet blitt utsatt.
For eit par år sidan begynte kløen og bli ganske sterk etter å få tak i en slik bil. Så begynte å leite etter eit godt evne. Hadde eit par-tre bilar som "forsvant forran nesen" på meg -men så dukket det opp en som såg grei ut.

Bild

Grunnen til at eg ønsket en 110 er at eg synest dette er den finaste snutebilen (ja og den nyare T142/143). Det måtte være en boggibil, -ergo er det mest 110/ 111 som er det. Og det måtte være en med det gamle stål instrument panelet, ikkje det nyare "plastik" dashbordet. Så då er det igrunnen bare 110 som var aktuelt for min del -og det gjør absolut ingenting at den har den største motoren og det lengste panseret :thumme:
Liker også dei små trekanta vinduene i dørene som 0-serien har.
Klart det finnes boggi-biler av andre typer (86 f.eks), men de er enda sjeldnere enn en 110.

Så da var det bare å kjøre de vel 800 km å hente denne heim :smile:

Bild

Bild

Bild

Turen heim gikk veldig bra over 8 fjelloverganger og trass i bare høygir som virket, bare nærlys (var travelt å kjøre med over mørke fjelloverganger midt på natten). Den hadde ikkje vært på veien på en 16-17 år og bare brukt litt sporadisk rundt på eit gårdstun med kran.
Men fikk blåst ut soten av motoren på veg heim :smile:

Her er en del bilder som eg tok høsten 2018 då eg hadde så smått begynt å demontere litt og før eg satte den bort for vinterlagring:



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vi får ta litt videre en senere anledning :smile:

26 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod



Murre o2

#2 » 20:48:01, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till! Tänk på att när jag körde en sådan bil (1971) var det det en splitter ny bil och nu är det en veteranbil. Så tiden går...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bilgal (trådstartaren)

#3 » 02:24:38, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har vel passert en og en halv gang veteranstatus og.. :smile: :buga: .Den er no 5 år eldre enn meg :smile:
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#4 » 02:41:39, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litt fortsettelse:
Det første som måtte tas tak i var en gjennomgang på bremser -de fungerte godt, men ene klokka bo handbremsen var begynt å sprekke stygt.

Bild

Eg prøvde alt hva eg kunne å prøve å finne deler til disse bremsene, og brukte mye tid på det.
Men eg fant ikkje noen som kunne levere pakninger og O-ringer til desse.

Fant tak i en kondemnert 80 som hadde samme klokker, men de var ikke noe bedre de dessverre.
Det som er istykker på det du har er som regel i stykker på det man finner og...

Bild

Bild

Så løsningen blei å få tak i nye parkbremseklokker og montere de sammen med underdelen på de gamle klokkene -dermed passet de på bilen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eg gikk over alle klokker i løpet av vinteren 18/19 og fikk montert på igjen bremseklokker i april 2019.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

24 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Murre o2

#5 » 09:52:00, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev bra det där :thumme:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

vazman 67

#6 » 18:35:47, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid skönt få dit nya grejjer :smile:

Lite nyfiken på hur det fungerar i Norge med veteranfordon, ang skatt och besiktning ..sånna saker?
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Bilgal (trådstartaren)

#7 » 02:00:28, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Har ikkje erfaring med lastebiler (kjøretøy over 3500 kg) -men tror de kan registreres under samme type som biler under 3500 kg.
I alle fall for biler under 3,5 ton er det 30 års regelen som gjelder. Da får de veteranstatus.
Da får man redusert Årsavgift (vegavgift) men må ellers følge vanlig EU-kontroll (PKK Periodisk KjøretøyKontroll) annenhvert år.
Får man godkjent kjøretøyet under regel § 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy -d.v.s at kjøretøyet blir godkjent som "tilnermet orginal stand" og får da skrevet "Bevaringsverdig" i vognkortet er det 5 års intervall på EU kontroll mellom 30 og 50 år -og fritak for EU kontroll over 50 år.
Vil tru det er omtrent samme regler i Sverige siden Norge også følger mye godt EU og EØS regler.

Tør ikke satse noen penger på det, -men tror det er mye det samme for lastebiler.

En ting viss du registrerer en lastebil som bevaringsverdig -da tror jeg ikke du kan bruke den å flytte masse med -i alle fall ikke i næring og tror heller ikkje privat.
Men er litt på gyngende grunn her...

Mvh Vidar
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#8 » 23:38:05, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kveld
Får gå litt vidare på prosjektet mitt.
Med bremsene på plass kunne eg flytte den til mitt "verksted". Første på listen var å få av sjermane framme.

Bild

Sjermane var rimelig bra, men rust på de vanlige plassane oppe langs sjermkanten og nede ved innfesting til stigbrett.
På bilen mot hytta var det overaskende bra :smile:

Bild

Bild

Oppdaget at ene motorfeste var løst når man begynte å grave i all dritten som var rundt omkring. Med hjelp av jekk og stropper fikk eg inn bolten igjen.

Bild

Bild

Bild

Så var det på tide med en real vask. På med avfetting og høytrykk. Blir mykje bedre når det er rent og fint :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Martin.Eriksson

#9 » 23:59:08, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde du den 80 mil obesiktad? Ja har en 76 själv, dock ingen boggie men ds11 turbo så den gå ju gott. Din ser ut å klarat sig väldigt bra från rost.. Följde inte kranen med?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bilgal (trådstartaren)

#10 » 00:50:01, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Ja -det er no en Scania vi snakker om her :razz: :grin:
Neida -fra spøk til alvor...-ja kjørte den hjem på prøveskilter (Dagsprøvekjennemerke). Vet ikke hvordan det er i Sverige -men i Norge får man kjøpe kjennemerker som gjelder i 24 timer. De er røde klistremerker som man limer på bilen.
Man er da selvsagt ansvarlig at kjøretøyet er i forsvarlig stand til å kjøre med, og at vitale ting som bremser og lys etc. fungerer.
Jeg brukte nok en 10 timer på å gå over bilen, sjekke bremser, smøre opp, fikse lys ++ før jeg begynte kjøreturen.
Men Høy/ lavgir fikk jeg ikke heilt til å fungere -virket bare av og til -så den brukte jeg ikke på veg heim. Og langlys/ nærlys begynte å fuske tidlig på turen. Det var slik at etter å hatt langlys og man skulle blende ned så kom ikke nærlys på og det vart då selvsagt heilt mørkt. Det var ikke trivelig når man møter biler i mørket.
Når man slo opp og ned med lysa noen ganger -så kom det plutselig på nærlys. Så det blei til at eg kjørte med nærlys hele vegen -då viste jeg i alle fall at jeg hadde lys.
Ellers gikk turen veldig fint :smile:
Ja drar godt desse motorene -i alle fall uten last på kassen/ bilen. En nytelse å komme til en motbakke å bare tråkke ned gasspedalen og høre turboen plystre :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#11 » 00:53:07, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glemte kranen....
Nei kranen var ikke med -den var solgt før jeg kjøpte bilen. Men har kranfundamentet (konsollen) som går inn i kassen.
Så etterhvert kan man se om det dukker opp en passende kran...
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Murre o2

#12 » 10:18:32, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ju som ny i motorrummet efter vaskningen :grin: På bilderna inifrån saknar jag en växelspak men så får jag påminna mig om att det är en 110 och inte 76, resten ser ju likadant ut. Körningen med två växelspakar var ju lite mer minnesvärt än att slå om strömbrytaren på 110ans växelknopp om man säger så...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mats i Myrhult

#13 » 12:36:30, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart ett objekt som är värt renovera. Grattis till ett bra köp!
Men jag vet ju inte vad du betalade.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Martin.Eriksson

#14 » 16:55:06, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa okej då förstår ja. Alla 76 har inte två växelspakar. Ja har bara en i min.. Ja dom visslar så fint så. Finns film på tuben på min när ja drar min förra grävare

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Murre o2

#15 » 20:17:11, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kört någon som saknade extra växelspaken men den planetväxeln var valfritt tillbehör så någon åkeriägare kanske snålade in på den. # 0ch 13 in i filmsnutten ser man båda växelspakarna men tyvärr ser man nog inte när han använder den. .https://www.youtube.com/watch?v=-CjL4Y8_spY
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se