Sida 9 av 10

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 11:31:11, 05-04-2021
av Bilgal
Hastejobb -ja kansje det. Skal man ta absolutt 110% av rusten må man splitte alle sjøter og ta hytten fullstendig fra hverandre.
Det er ikke en slik restaurering jeg er ute etter -da hadde jeg aldrig blitt ferdig i min tid for å nyte denne bilen -nå tar jeg det ca 98% bra.
Nå går jeg for at den skal holde min tid -genrasjonen som kjem etter oss er bare interessert i dataspill -dei bryr seg ikke om noen gammel lastebil desverre. Så holder den min tid -ca 40-50 år til så er det godt nok for meg. Da får heller de som kjem etter meg gjøre jobben en gang til -men som sagt -det trur jeg ikke kommer til å hende -da kjører alle rundt i selvkjørende batteribiler og droner og vet ikke hva en Scania 110 er for noe :sad: ....

Det ser kansje værre ut på bilder enn i virkeligheten og, -det som er bare overflaterust behandler eg med rust converter og glatter ut litt sveisene og småbulker med litt sparkel. Det er noen små huller her og der som jeg også sparklet igjen istedenfor å sveise -mye fordi det er veldig vanskelig å komme til å slipe det etter sveising og at styrken i stålet rundt er veldig god uansett.
Kanalene i dørken prøvde jeg å finne noen som kunne knekke heilt nye til meg -fant ingen i nærheten her som kunne klare det -så da ble det å lappe sammen det som var. trur det holder min tid med den bruk jeg skal ha bilen til. Dette er også mye 2 mm stål -så om man har litt rust som tynner platen med f.eks 0,4 mm -så har man fortsatt 1,6 mm igjen med godt stål. På en bil særlig av nyere dato og man har 0,6-0,8 mm plater og det ruster 0,4 mm, -ja da har man ikke så mye styrke igjen.
Nå bruker jeg 1,2 mm plater for reprasjon -(har brukt litt 2 mm der som krever styrken og det ikke er vanskelige knekker og kurver) -rett og slett for at jeg ikke har utstyr til å behandle så tykke plater som 2 mm -ikke har råd til å kjøpe inn utstyr til å drive med 2 mm.
1,2 mm går å knekke til i mindre seksjoner, og jeg mener det blir sterkt nok.

Men jeg er heilt klart med på å få igang en diskusjon på dette området -jeg har bare gjort slik som jeg tror er bra -men heilt sikkert ikke den heilt riktige...

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 11:59:44, 05-04-2021
av qqq
Du skulle verkligen ha en LIDL plasmaskärare.. angående tips: veteranlastbilar.se och kanske på fejjan "vi som älskar gamla scanior"

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 15:12:57, 05-04-2021
av Murre o2
Om 40-50 år kan man nog bara se sådana gamla lastbilar på museum där ungdomarna undrar hur folk kunde köra runt med sådana järnklumpar utan minsta dator skärm i sikte :grin: Känns lite underligt för mig som slutade köra lastbil medans Scania 111 fortfarande var toppmodern, min kunskap om lastbilar stannade så att säga där. Fast behörigheten att köra har jag kvar, kan vara bra att ha om det dyker upp ett tillfälle att provköra en veteran. Nu har jag mest nytta av släpvagns behörigheten :smile:

Men du lägger din renovering på rätt nivå tycker jag, lastbilarna då var ju arbetsredskap och putsades inte direkt varje dag och lacken från fabriken var mer tålig än glänsande, inte som en del lastbilar man ser idag med motivlack och krom. Minns när jag såg ett par årsgamla Scania 110 som såg ut som de varit med i kriget, fick höra att de gick i tre skift i värmländska skogarna och motorerna endast stängdes av vid oljebyte. De slet ont både på utsidan invändigt.

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 21:42:35, 05-04-2021
av Bilgal
Om jeg legger restaureringen på et rett nivå kan vel alltids diskuteres. Jeg har stor respekt for de som virkelig kan faget og som gjør en fullstendig 110% god jobb -bilene blir mykje bedre enn da de forlot fabrikken. F.eks desse karane i Nederland -https://gpnieuwkoop.nl/.
Men også mange "amatører" gjør en fantastisk jobb.
Men nå har jeg langt ifra så mykje penger på budsjettet at jeg kan gjennomføre noe slikt -og til mitt bruk og for mitt budsjett så føler jeg selv at det blir ganske så bra.
Det var no tatt opp tidlig i denne tråden at man sparer seg mykje både tid og arbeid med å kjøpe noko som er ferdig restaurert. Ja det er no heilt klart viss man har penger å legge i det. Men for min del er no arbeidet med å få til noe selv, man lærer bilen sin og kjenne, man får resultatet slik man selv ønsker ++++
Så for meg er no mye av gleden å holde på i garasjen og se resultatet til slutt. Man lengter no selvsagt og ser fram til dagen man er ferdig -men man har mye morro på veien :smile:

Ja som qqq skrev -jeg skulle hatt en plasmasjærer. Hadde acetylen/ oksygen til no for noen månader siden, men måtte levere inn flaskene. Det var slik en helvetes pris på leie at det går fa.. ikke å ha i hus :sad: :sad:
Mange andre ting jeg ønsker meg og, -plateknekke, krymp og strekker, induksjonsvarmer +++ -en lang ønskeliste, men man må ta litt etterhvert....

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 00:31:18, 06-04-2021
av Bilgal
Har no også begynt så smått å feste skvettsjermer over bakhjula. Ikkje godt å vite hvilke fester som er best, -passar best etc...
Endte med å bestille sveisefester, 42 mm rør med høyeste bøy (byggehøyde) og sjermfester fra Lastvagndelar.
Så var det å finne på en enkel måte å holde sjermene i riktig høyde medan man finner ut beste posisjon for festene.

Fant ut at jeg skulle lage meg en "bukk" til å legge oppå hjulet som holder sjermen rimelig i rett høyde -og likavel kunne justere og plukke av sjermen enkelt. Det fungerte ganske bra.
Men sjermfestene kom levert uten skruer -så må sjekke opp om det skulle være med, ellers må jeg få skaffet med noen M8 vognboltskruer.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Stopper litt opp dette nå i mangel på skruer....

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 08:22:17, 06-04-2021
av qqq
Jag undrar om inte skärmarna sitter för lågt när boggin åker upp.

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 12:09:11, 06-04-2021
av Bilgal
Håpar ikke det.... :???: :???: Då har jeg et lite problem :screwy:
Men jeg har tatt noen mål på forhånd -og jeg tror det skal gå bra -det jeg ikke er sikker på, er om det blir forandring når man evt får last på bilen?

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 01:17:31, 27-04-2021
av jampo
Hej
Vilken renovering Grattis.
Hoppas att du inte har bultarna i skärmhållarna för långt in under skärmen så de tar i DÄCKEN.
Du förstår vad jag menar ?
jarmo

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 01:59:35, 19-05-2021
av Bilgal
På tide med en liten oppdatering igjen.
Fant ut at det beste for å få fjernet rust inne i "varmluft-kanalen" var å sjære opp så man fikk tilgang å få fjernet rusten på en god måte.

Bild

Bild

Deretter var det å tilpasse dørkplater og borret hull for sveising.

Bild

Bild

Så fikk jeg tak i eit riktig fint Scania Vabis merke -det passet fint i grillen :smile: :smile: (Skal være nyprodusert av lærlinger på VAG fabrikken i Tyskland?)

Bild

Fikk tak i skruer og fikk sveiset på/ montert alle skvettsjermer.

Bild

Bild

Bild

Så kom det noen skvettlapper i posten :smile:

Bild

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 13:36:27, 19-05-2021
av R_Bergsten
Blir bara bättre o bättre, men jag själv hade skippat ledbakljus

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 23:17:42, 23-05-2021
av Bilgal
Ja håper no at den blir bedre :smile: -Når det gjeld baklys i LED er jeg delvis enig med deg. Det blei no en "midlertidig" (temporary-permanent :razz: ) løsning -desse var tilgjengelig på Biltema og jeg synest dei ikkje er så aller værst. Men holdbarheten gjenstår no å sjå. Jeg har bare et baklys i riktig utførelse -har lyst å ha 2 på hver side -så mangler dermed 3 stk lys. Så er no på jakt etter normale lys-så når jeg har 4 stk så blir de nok byttet ut -men inntil da så får led-lysa stå -de er no godkjent og ser nesten ut som orginal (rund form).

Må gjenta noen spørmål til dere om noen som vet:
Fargekode på den orgilnale lys grå fargen mange av desse bilene hadde??
Bilder frå hvilehytte innvendig -seteløsning og den platen bak førersete -noen som har/ kan skaffe?

Så litt videre:
Fikk flyttet hytten til en annen garasjeavdeling -der har jeg isolert og har mulighet å ha på litt varme. Så da kan jeg gå litt videre med sparkling etc.

Bild

Bild

Fikk også begynne å ferdigstille golvet og sveiset inn det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Så måtte eg gjøre meg klar for å prøve å få tatt en EU-kontroll på den:

Bild

Bild

Bild

Hadde no ikke forventet at den skulle gå feilfritt gjennom på første forsøk -men då fikk jeg i alle fall en liste med feil som jeg kan jobbe videre med.
Det blei no litt flere feil enn jeg regnet med, -men slik blir det når man ikke har noen erfaring med lastebiler og kontroll av desse.

Det blei totalt 9 feil -derav en feil var at de ikke fant rammenummer -de viste ikke at det står heilt i front -så den er grei.
Då er det 8 feil jeg må rette opp.
Jeg hadde ikke prøveuttak på bremseklokkene -så de fikk ikke tatt bremseprøve -det blei 2 feil.
En lekasje i en bremseventil i rammen bak.
Hovudlyspære venstre side smalt kvelden før kontrollen og jeg hadde ikke flere i reserve.
Parklyspære høyre side røyk like før kontrollen.
Jeg hadde koblet parklys i de ekstra 1000-meterlysene -det er no selvsagt ikke lov :sad:
Framdekkene var for breie -stakk litt utanfor sjermen (den hadde jeg en mistanke om ville komme, men ville prøve uansett...)
Og til slutt førerdør var slarkete låsen og gikk ikke å lukke på en tilfredstillende måte.

Så da har jeg noe å jobbe med fremover :smile:

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 02:28:16, 25-05-2021
av Bilgal
Har no fått tatt det meste av feilene.
Bremseventilen bak var membranen sprekt -fikk laget meg en ny i 1 mm gummi.

Bild

Var også en lekasje på girvelger for høy og lav -den lakk særlig når den stod i høy og man holdt clutchen inne. Fant til slutt noen O-ringer som passet -hugser ikke helt nå, men tror det var 10x1,5 mm.

Bild

Prøveuttak for bremser er kommet på plass -har glemt å ta bilde av det så får ta litt bilder i morgen.

Førerdør er reparert til det bedre -fjernet den gamle steinharde pakningen -det hjalp litt, men blei ikke mye bedre. Hadde en mye bedre dørlås fra hvilehytten som jeg byttet ut -da blei det ganske bra -så tror den skal gå gjennom kontrollen nå.
Jeg vil ikke legge altfor mye tid og arbeid på denne hytta som står på bilen nå, siden den skal byttes ut om ikke altfor lenge uansett. Da er det bedre å legge tid og arbeidet på den hytta som skal på bilen.

Har funnet noen 315 dekk som jeg skal montere forran -de var rustet og stygge felger på -så har fått banket av værste rusten og må lage koner på bolthullene så er de klar til å settes på.

Parklys i ekstralys er koblet bort.

Hovudlys: -Har hatt et problem at lyspærene ryker ganske fort -målte spenning på frontlys med motor på tomgang -over 33 volt :eek: -så der er nok grunnen til at de ryker. Har gått over alle ledninger, og kan ikke finne noen feil der. Så mistenker at ladereleet ikke fungerer godt. Har nå fått låne meg eit annet rele og skal prøve det -håper at det er det som er problemet.

Så den skal snart være klar for en ny kontroll :smile:

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 17:28:49, 25-05-2021
av Sparrow
:thummar:

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 01:30:08, 11-06-2021
av Bilgal
Ladeproblemet har skapt meg mye frustrasjon og arbeid siste 3 ukene :sad: :sad:
Det ladereleet jeg fikk låne fra en Scania 80 -ladet ikke :sad: -Fant en gammel Moxy dumper i skogen (de har Scania 8 liter motor) -men det ladereleet var samme som mitt. Ladet for full fres -33-34 volt på tomgang.
Eit firma fant tak i eit nytt laderele i Sverige :smile: -og det gikk no selvsagt sin tid å få det til meg gjennom all postgang etc.
Det kom til meg Fredag sist uke. Satte det på -men den ladet fortsatt altfor høyt :sad: :sad: .
Har hørt at om det er brendte viklinger i dynamo -så kan den gi full lading, -så jakten på en ny dynamo startet. Har ikke funnet noen ny ennå, men fikk låne dynamoen av den Scania 80'en jeg fikk låne ladereleet på.
Demonterte den på tirsdag kveld, og då bemerket jeg meg at en av tilkoblingene ikke var lik. Jeg hadde koblet D- til en tilkobling som heter W :screwy:

Denne tilkoblingen finnes ikke på dynamoen fra 80'en.... Så da var det bare å prøve å sette tilbake min dynamo og koble den riktig -altså D- til gods på dynamo sammen med det jeg vil anta er et støyfilter.
Og nå lader den med 28,2 volt :hurra: :hurra: :buga: :buga:
En liten feil kan føre til så mye arbeid og frustrasjon :screwy: :screwy: :aaargh: :ohnej:
Men det er veldig godt at det fungerer nå -så nå er det bare å prøve å få seg ny time for godkjenning :smile:

Bild

Re: Min Scania LS 110 1971 mod.

InläggPostat: 01:44:08, 11-06-2021
av Bilgal
Medan jeg har plages med ladingen har jeg fått tatt litt annet arbeid innimellom. Måtte no finne noen smalere dekk å sette på forran -hadde noen 315 dekk men rusten og stygge felger. Så dermed måtte jeg få felgene litt finere.

Bild

Er no faktisk en den forsjell på 385 og 315 dekk :eek:

Bild

Bild

Har også fått sveiset ferdig golvet på nye-hytten. Snudd den på siden og fått malt eit par strøk lakk på undersiden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så fikk jeg snudd det rette vegen igjen å fått begynt å sparkle og grunne utsiden.

Bild

Bild

Bild

Mvh Vidar