Fick just hem en gammal goding, en Scania 141 från -79. Ca 120tkm körd.
Den har varit i tjänst på Bromma flygplats, sedan har den om jag förstått rätt åkat på nån veteranträff och levt ett lätt pensionärsliv i Stockholmsområdet under Lelle Johanssons (Årsta-Lelle) vakande hand.
Nu då är tanken att fixa åldringen i skick, så skulle behöva hjälp med momentomvandlaren/kopplingen samt med lite småsaker som strömförsörjningens relä. Kopplingen känns slö/slapp, tar dåligt och verkar som om den inte särar på kopplingsytorna helt. Nån som har bättre koll på momentomvandlare i dessa bilar. Närmast hur o vad men servar på dem, om de är nåt skillt med momentomvandlaren man skall ta i beaktande, kan man justera dem osv.
Vet nån om dessa omvandlare hade nån form av lockup? (Är en 5-vxlad låda utan hög/låg eller split)
Sen är strömförsörjningen helt borta i bilen, men lägger jag batteriboostern på batteriets plus och jordar i ramen tänds strömmen i bilen oavsett om nyckeln är vriden i tändläge eller ej. Om batterien är normalt kopplade händer det inget.
Finns en reläliknande grunka mellan ramen och batterilådan som tycks bryta jordkabeln. Tror man att problemet med strömförsörjningen kan åtgärdas med att byta/reparera den?
Sen vore det kul om någon kände Lelle och kunde berätta om gubben vad han gjorde med bilen osv, all historia är intressant.
Är mitt första inlägg, så skall försöka klämma in nån bild på Bettan...håll i er sålänge..