Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Scania L 76 - 68 nu med Nyström-hytt!

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

MrFreewheel (trådstartaren)

#1 » 19:55:58, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallåå.. Eftersom jag inte hittar någon tråd om detta byte, så skapar jag en själv då!
Köpte en 76a super trailerdragare i höstas, med RIKTIGT äcklig hytt, och chansen att hitta en skaplig BeGe 1080 känns ungefär lika trolig som att vinna på triss, då blev det en raid i farsans gömmor istället, och där fanns minsann en tidig GN i okej skick! Så efter lite mätande så bestämde jag att ge den en chans!
Nu tycker ju många (inkl mig själv) att en Scania med GN ser skumt ut, men för att i någon mån dra blicken från bakrutan så plundrade Junior en av Farfars - 56or med päronhytt på takräcke och stege, vi får väl se hur det blir..
Nu hade jag ju tur att min - 68a var beställd med gamla hytten, så man slapp byta torped! Men blev lite matt av att alla mätare sitter skruvade från framsidan brädan, så man måste lossa varenda kabel om man vill byta till Titan-brädan, därför blev det anpassning av Scaniabrädan för att passa i GN-hytten...
Hytten är ca 10 cm bredare än BG och hålet mot torpeden är ganska precis så att listen täcker i nederkant, tydligen smalnar volvotorpeden av uppåt, medan Scania är rakare i sidorna..
Fortsättning följer om intresse finns
M.v.h Nisse
Bild
[

19 personer gillar det här inlägget.
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super



Antevante

#2 » 20:00:47, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir mer och mer intresserad av äldre lastbilar. Så jag vill gärna se mer! :thumme:
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Bilgal

#3 » 21:55:47, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Må bare lage en tråd -alt om gamle lastebiler er interessangt :smile: :smile:
Er vel litt enig med deg i at Nystrøm-hytten er vel ikke den vakreste på en Scania -men de ble no levert på noen få biler fra nytt av.
Men så er det no veldig morro å gjøre noe ingen andre har gjort og -ikke bare kopiere hva alle andre gjør. Blir no et mer personlig preg over prosjektet då.
Kjør på og lykke til med prosjektet :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

MrFreewheel (trådstartaren)

#4 » 00:43:06, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild från baksidan och en på brädan också!
Där kan man se skillnaden i bredd mot en BeGe också!
Eller, det kan man ju inte alls, eftersom fotografen sikta snett! Jaja, kommer fler bilder sen iallafall
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

MrFreewheel (trådstartaren)

#5 » 16:11:37, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Blir mer och mer intresserad av äldre lastbilar. Så jag vill gärna se mer! :thumme:

Passare noga, har man det i blodet så blir det lätt förgiftning! Har stått emot arvssynden i 30 år, men nu har man en egen son 15 bast som behöver en mening i tillvaron och en Scania i verkstan! :thumme:
Såg att du har ett par engelska kvalitetsmaskiner i parken också så du är väl redan smittad kan tänka.? :vissla:
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

MrFreewheel (trådstartaren)

#6 » 16:14:00, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför kan jag inte vända bild#$@%§÷¿
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

MrFreewheel (trådstartaren)

#7 » 16:36:35, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilgal skrev:Hei
Må bare lage en tråd -alt om gamle lastebiler er interessangt :smile: :smile:
Er vel litt enig med deg i at Nystrøm-hytten er vel ikke den vakreste på en Scania -men de ble no levert på noen få biler fra nytt av.
Men så er det no veldig morro å gjøre noe ingen andre har gjort og -ikke bare kopiere hva alle andre gjør. Blir no et mer personlig preg over prosjektet då.
Kjør på og lykke til med prosjektet :smile:


Jo, visst är det roligare att få fundera lite än att bara lyfta av och på och klart, sen finns det nog avsevärt fler GN hytter kvar, än BeGe med sin fantastiska trä (läs fukt, vatten, mögel och röta) - konstruktion, vilken dessutom var rätt överflödig på de här senare hytterna som ändå hade stålstomme och dito golv... Men jag ögnade igenom din tråd lite snabbt (8 sidor) :uupps:
Och du har ju verkligen lagt själ och hjärta i den 110an! Super-snyggt projekt med en makalös puts på minsta detalj! men jag förstår inte riktigt varför du vill byta hytt, den du har är väl fräsch nu? Och byta en "päronhytt" med allt kablage, luftledningar, m.m. känns riktigt läskigt! :insomnia:
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

Mats i Myrhult

#8 » 19:07:40, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall följas!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bilgal

#9 » 21:17:12, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrFreewheel skrev: Men jag ögnade igenom din tråd lite snabbt (8 sidor) :uupps:
Och du har ju verkligen lagt själ och hjärta i den 110an! Super-snyggt projekt med en makalös puts på minsta detalj! men jag förstår inte riktigt varför du vill byta hytt, den du har är väl fräsch nu? Och byta en "päronhytt" med allt kablage, luftledningar, m.m. känns riktigt läskigt! :insomnia:


Jo hytten er nok ganske så bra -bortsett fra noe rust i bakkant og mye bulker i taket. Men jeg har lyst på den ekstra plassen slik at man får justert setet litt bakover og kan sitte mer komfortabelt. Og så har eg plass utan å komme i berøring med lastkassen og.
Ja det blir no en del jobb å bytte med alt av ledninger og diverse som du seier -men det får man no bare sette av en vinter til. Det blir no en stund opp og frem -jeg kommer til å bruke hytten som står på bilen nå i første omgang -først må man få til tipp og kasse -så få bilen godkjent og skilter på -deretter må den "nye" hytten sveises opp for rust og gjøres klar.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

MrFreewheel (trådstartaren)

#10 » 22:14:39, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

-Bilgal
Jag såg det nu när jag detaljstuderade bilderna!
Klart värdefulla centimetrar!
Någonstans läste jag att Scania använde sig av L50s mindre hytt när de konstruerade en egen till de större bilarna, (alltså den s.k. Päron hytten) Och därför valde vissa "välväxta" åkare att beställa sin bil med lös torped och gammal BeGe 1080, som tydligen ska vara något rymligare! Kan mycket väl vara en skröna, men skulle förklara hur min - 68 har blivit utrustad med en sådan hytt!
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

MrFreewheel (trådstartaren)

#11 » 12:17:39, 09-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder igen

Bild
Bild
Bild
Bild

Nedersta är ju där hytten bultas mot torpeden i golvet, det fästet finns dock inte på volvo, men det finns en golvbalk som ansluter exakt mot rätt ställe, alltså kapa, vinkeljärn och svets så passar det bra! :thumme:
M.v.h Nisse

1 person gillar det här inlägget.
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

MrFreewheel (trådstartaren)

#12 » 12:30:41, 09-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen en liten teknisk fråga!
Denna broms/luftventilen sitter i vänstra ramsnoken just framför bakaxeln, precis under dosan upptill sitter en plunsch med insexfattning, som läcker luft om man inte lappar till den med därtill lämpligt tillhygge. Någon som vet vad den har för uppgift?
Bild
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

Antevante

#13 » 12:39:40, 09-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrFreewheel skrev:
Antevante skrev:Blir mer och mer intresserad av äldre lastbilar. Så jag vill gärna se mer! :thumme:

Passare noga, har man det i blodet så blir det lätt förgiftning! Har stått emot arvssynden i 30 år, men nu har man en egen son 15 bast som behöver en mening i tillvaron och en Scania i verkstan! :thumme:
Såg att du har ett par engelska kvalitetsmaskiner i parken också så du är väl redan smittad kan tänka.? :vissla:


Jag har ju lastbilarna i blodet då min morfar var åkare under hela sitt liv :thumme: Så det är väl som du säger att saker och ting hinner ifatt en till slut :mrgreen: Ja mina engelska vänner hade behövt en trailerdragre eller helst en tippbil som kan leverera grus..
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

MrFreewheel (trådstartaren)

#14 » 20:49:09, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var till farsans gamla garage och brötade runt i helgen, hittade dörrarna, rutor runt om, mellanstyckena mellan bakrutorna, all plåtbeklädnad invändigt m.m. :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super

MrFreewheel (trådstartaren)

#15 » 21:01:14, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fann även denna äldre instrumentpanel, vet inte riktigt till vad, men troligen Drabant eller Regent!
Inget jag har användning av, men i skapligt skick!
Ingen formgjuten plast här inte!

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
MrFreewheel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:29, 02-01-2021
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L76 Super


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se