Köpte en -85:ans P92H 6x2 med en Hiab LV316 växlare
Det blir ett projekt som får ta den tid som behövs... Lite bilder kommer givetvis under resans gång...
Var och kikade på mitt nya objekt idag men min telefon var för varm efter att ha legat i bilen så den vägrade ta bilder....
Frågor kommer att komma under resans gång... Finns mycket kunnade på detta forum.
Målsättningen med bilen blir att få den pålitlig och användbar. Den kommer att behålla sitt "slitna" intryck men det som repareras ska i första hand göras ordentligt...
Så det kommer väl bli en del nya detaljer på bilen....
Scanian var besiktad med kända fel. eller rättare sagt en del fel är kända, man hittar alltid mer när man skruvar...
Nåväl bland annat nedslag på tvärbalkar över sista axel...
Tvärbalkana tänkte jag helt enkelt tillverka nya då de som sitter på bilen ser bra risiga ut med tidigare tvivelaktiga reparationer...
Tillgång till material och maskiner finns i min bekantskapskrets.... Så tillverkningen av delar ser jag inte som ett problem...
Av med växlaren blir det för att komma åt enklare....
Min fundering är hur ska de se ut ovanför "tassarna" som håller 3:dje axeln....
Tassarna är bultade med sex bultar per "tass" Två av bultarna går genom ram och tvärbalk fyra går igenom tvärbalken...
Sedan verkar det vara en plåt mellan ramen och tassen i den sitter förmodligen fästet för boggilyftcylindern....
en sprängskiss skulle vara bra att ha... över detaljerna runt tvärbalkarna...
Minnet är kort när jag inte lyckades ta bilder och nu på kvällen funderar man lite på hur såg det ut.... Bilen är ett par mil från bostaden i skrivande stund...
Denna typ av tvärbalk tror jag det är ...
Och jag vet att det är mycket jobb att fixa till detta. men men kul med utmaningar....
Och tidplaner har jag slutat med allt tar sin tid helt enkelt....
Finns givetvis annat att göra också på bilen...
Någon kanske sitter med en sprängskiss över tvärbalkar och kringutrustning som fästet till boggilyftcylinder......