Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Bromsproblem scania 141-79

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 23:27:27, 13-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens problem med liket som jag håller på och fixar med.
Det visar sig att fram bromsarna på bägge hjulen ligger på, även om det är fullt lyfttryck, enligt mätarna.

Bromsförmågan är god... :sad:

Då bägge hjulen berörs borde det vara något med avluftningen.

Några ideer innan man börjar gräva dess mer ?

Bilen är kraftig rostig och jag hade problem med ena boggihjulet.
Det visade sig fort att det var leden mellan bromshävarm och luftburk hade rostat ihop... ett !"#¤% elände att pressa ut bulten, men det gick till sist.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



Domppi

#2 » 19:58:36, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis så har bromsbackarna rostat fast på tappen innuti navet,tyvärr.Fixas bäst med värme och våld sen smörjning i nämd ordning! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Domppi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:30, 20-01-2011
Ort: Purmo Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 500 Valmet 605 Valmet 359 Allis chalmer B Bröyt X21

Nordling Roger

#3 » 20:05:22, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min "gamm scania" så låste den bakromsarna så fort det vart tryck i systemet, höll på att bli tokig innan jag hittade felet. Ena kolven under fotbromspedalen hade rostat fast. 5-56 och en polygrip så fick man lös eländet.
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Domppi

#4 » 20:10:35, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt resonemang går ut på att det inte borde vara handbromsklockor framme på på 141:an.Så fastän mätarna visar rätt tryck så kan bromsarna ligga på!Endast fjäderkraft som drar tillbaks.
Användarvisningsbild
Domppi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:30, 20-01-2011
Ort: Purmo Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 500 Valmet 605 Valmet 359 Allis chalmer B Bröyt X21

Nordling Roger

#5 » 20:21:48, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar att kolven i pedalen har rostat fast i påverkat läge, så att den ger lufttryck till fram bromsarna hela tiden. ta lös slangarna fram och se om hjulen snurrar lätt då..
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

LeifAndersson

#6 » 21:47:13, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

141:an har fjäderbromsklockor fram så det kan vara något där, men det är mindre troligt när det är lika på båda sidor. Att bromsarna går tillbaka riktigt har du säkert kollat. Men släpp ett "klick" på båda bromsnycklarna och kolla om det blir någon skillnad. Kolla även så du inte har ett "resttryck" på färdbromsens krets. Då kan du bryta tillbaka bromshävarmen med ett brytjärn, men den fjädrar då tillbaka igen mot bromsansättning när du släpper taget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#7 » 09:05:38, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa på ankarbultarna ( tappen som bromsbackarna lagras på) ...tycker restryck/läckage i färdbromskretsen borde släppa ut av snabblossningsventilen om inte flödet är stort.... :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

baklastare642 (trådstartaren)

#8 » 11:22:46, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte hunnit kolla någonting ännu. Jag rapporterar längre fram hur det går / gick...
Den pumpar upp trycken till 8 bar väldigt snabbt.
Jag noterade också att det pös på undersidan från någon form av tryckregleringsburk (?) på vänster raminsida, ett par meter bakom motorn.
Mera ideer och är det någon som har ett tryckluftschema ?

Jag har haft fullt upp med att få loss hjulmuttrarna runt om. Någon fullkomlig idiot har dragit åt dom så inåt h-vete.

Jag fick åka till ett bussgarage och bjuda de hjälpsamma killarna där på ett gäng fika. De körde med en mutterdragar-maskin (el max) En bult (eller heter det skruv...?) på resp framhjul gick av i processen... Sedan tidigare är en bult vänster fram bytt och 2 på höger fram... :x

En notering är att hjulbultarna är vänstergängade på vänstersida, fast den har det 10 bultade navet på bakaxeln. Så högergänga på vänstersida kom inte med de nya bakaxlarna. Kanske kom det med 2-seriens bilar.
Senast redigerad av baklastare642 12:04:33, 15-09-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

jörgen.ottosson

#9 » 12:39:19, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hjulbultarna ska dras med 500Nm så det kan sitta rätt bra....

Borde se ut något sådant här...
Bild

Bild

kan det vara denna du sett som pyser? ( = kärvande bromspedal, eller ventil så du har bromstryck som ligger på)
Bild

Bild


lite metodisk felsökning...
Bild

Bild

Bild

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

baklastare642 (trådstartaren)

#10 » 13:49:30, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var kalasbra Jörgen O. !

På första bilden så går det en slang till främre bromsklockorna. På min går det 2 slangar. Enligt bilden 55-1 så finns det bilar som har parkeringsbroms även på främre hjulen.

Avluftningen sker väl vid bromsklockorna eller..?

Ja ventilen på bilden 55-13 är mycket snarlik den pysande ventilen.
När jag höll handen på undersidan så ändras pysljudet tydligt.

När jag lyfte upp ett av drivhjulen, så rullade det fritt när handbromsen var släppt och med tryck över 6 bar, så där verkar det vara ok.

Med motorn igång och växel i neutralläge så började mellanaxel rotera sakta och drivhjulet också. Det gick dock lätt att stoppa det, och tom rulla åt motsatt håll. Dessutom kunde jag då enkelt testa diffspärren som genast stoppade rotationen. Spärren av och vrida på hjulet lite så klonkade det till och rotation startade igen, så diffspärren är ok.
Senast redigerad av baklastare642 13:52:18, 15-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

jörgen.ottosson

#11 » 15:12:30, 15-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja du har parkeringsbroms även på framhjulen....

Bilderna är separerade, parkeringssystemet på den ena och färbroms på den andra...= två slangar till klockorna på framaxeln och på driven totalt.

...det som ska dränera luft, är smabbtömningsventilen på bild tre... den sitter troligen mitt på bakaxeln (mellan klockorna) på driven och uppe i ramen längst fram för framaxeln.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

baklastare642 (trådstartaren)

#12 » 02:04:46, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemen men frambromsarna var som med boggihjulet. Själva leden hade rostat. Som vanligt ett !"#¤%& bök att få ut ledbultarna, så ett gott tips är att motionera dessa på bilar som står mycket.

Var och besiktade liket och fick bara 10 tvåor på bromsarna... + 8 andra tvåor för lite ditt och datt... :bira:

Ja jag fick iallafall valuta för besikningspengarna... :mon:
Senast redigerad av baklastare642 02:07:50, 11-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

jörgen.ottosson

#13 » 07:47:40, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är vanligt att ankarbultarna kärvar...... men även att rullen som går mot s-kammen sitter fast ( men det påverkar bromsverkan, kan variera från prov till prov...)


18 tvåor....ja det finns ju många kontrollpunkter på en lastbil och en glapp fixpunkt ( tappen som plåten från bromshävarmens självjustering sitter på ) på alla hjul är ju = 6 tvåor + nån reflex, lite annliggning och ojämn bromsverkasn så är du fort på 18... :grin:

Lycka till med bilen! :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se