Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Scania LB85S -73, problem med pneumatiken

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Nailert (trådstartaren)

#1 » 18:44:14, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

har nyligen inhandlat en gammal Scania 85 Super, fantastisk bil på alla sätt. Den gick igenom sitt livs sista besiktning med blankt papper i januari. För sin ålder tycker jag det är få saker som krånglar, jag är själv bara ett år äldre men känner mig betydligt mer defekt. När jag hämtade den hade den i princip stått stilla i två år men den grejade 65 mil utan att klaga.

Bild

Nu har dock pneumatiken börjat strula lite. Baklämmen hakar upp sig, det går inte att få igång kraftuttaget, servon till kopplingen har också gett sig. Ska man lägga ur handbromsen måste man också dra i spärrventilen, annars lossar den inte. Elen funkar till i/urkoppling av PTO och bakläm, man hör hur ventilen klickar när motorn är avstängd. Det känns som att det är nån slags ventil som spökar, tydligen ska det finnas en som levererar tryckluft till alla andra funktioner när väl bromssystemet fått sitt men det verkar lögn att hitta dokumentation runt det. Trycket i systemet går upp som det ska till nånstans närmare 8 bar. Är det möjligtvis ventilen på bilden här och vad kan man testa för att lösa problemet? Eller är det nån annan ventil och var sitter den i så fall? Jag trodde ett ögonblick att jag hade löst det när jag smorde upp den lite och plötsligt funkade allt men det varade inte så länge :grin:

Bild

Tack på förhand & ursäkta jättebilderna...
MVh
Micke
Användarvisningsbild
Nailert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:37, 04-10-2018
Ort: Ystad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX35




Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se