Rent allmänt så är en vanlig orsak till att växlar hoppar ur i en
växellåda (spelar ingen roll om det rör sig om
traktor, personbil eller
lastbil), att det frigående drevet för växeln i fråga glappar på axeln. Kan röra sig om ett havererat
nållager eller, om drevet är glidlagrat direkt på axeln som det kan vara i lågprisväxellå
dor för personbilar, så är sakerna ofta helt enkelt utslitna.
En annan möjlig orsak är om växellänkage är feljusterat eller något liknande, så att växlarna bara blir halvvägs ilagda eller om det kan bli rörelser i länkaget pga fjädring i motorfästen mm. Om man tar en titt på hur sakerna är gjorda i sprängskisser i reservdelskataloger mm, så kan man få idéer till vidare felsökning.
Fundera också på om det bara är en enda
växel som hoppar ur eller om problemet förekommer på flera växlar. Och fundera också på i vilket driftfall växlarna vill hoppa ur - är det t ex vid gaspådrag eller motorbromsning? Är risken större om man svänger åt ena eller andra hållet? Osv osv.