Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Scania LB81 växelproblem.

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

zacoo (trådstartaren)

#1 » 21:47:33, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har precis köpt en LB81, tipp och kran, förra ägaren hade stallt bilen med växel i, i höstas.
Jag har nu tagit hem bilen och fått igång motor och fått luft i alla tankar, men får inte ur växeln, växelspaken är stum, är det någon som har något tips och ide om vad det kan vara som blockerar spaken?

Någon som kan förklara hur det funkar med hög och låg växelväljaren som är på spaken? alltså hur det funkar från knappen och ner till lådan?
Jag kan tänka mig att det är något där som är problemet ;)


Gå till lösningen
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



AN

#2 » 22:14:22, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

zacoo skrev:Hej, har precis köpt en LB81, tipp och kran, förra ägaren hade stallt bilen med växel i, i höstas.
Jag har nu tagit hem bilen och fått igång motor och fått luft i alla tankar, men får inte ur växeln, växelspaken är stum, är det någon som har något tips och ide om vad det kan vara som blockerar spaken?

Någon som kan förklara hur det funkar med hög och låg växelväljaren som är på spaken? alltså hur det funkar från knappen och ner till lådan?
Jag kan tänka mig att det är något där som är problemet ;)


Hur hög/låg fungerar på den, kan du läsa i manualen på downloads. står väldigt bra där. Men det är en planetväxel i bakkant på växellådan. Att själva spaken är stum, har nog inget med hög/låg att göra. Du kan starta bilen med kopplingen nere, men kan inte rubba växelspaken?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

zacoo (trådstartaren)

#3 » 17:42:34, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

A hur man växlar med hög och låg det förstår jag :) men tänkte mer på vad wajern går till och sen vad det är som gör att det blir en luftinpuls o.s.v , sen har jag sett att det sitter 3 luftventiler på rad på växellådan långsida, vad är dom till? :) är nog mera en sprängskiss jag är ute efter,
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

zacoo (trådstartaren)

#4 » 17:43:25, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
zacoo skrev:Hej, har precis köpt en LB81, tipp och kran, förra ägaren hade stallt bilen med växel i, i höstas.
Jag har nu tagit hem bilen och fått igång motor och fått luft i alla tankar, men får inte ur växeln, växelspaken är stum, är det någon som har något tips och ide om vad det kan vara som blockerar spaken?

Någon som kan förklara hur det funkar med hög och låg växelväljaren som är på spaken? alltså hur det funkar från knappen och ner till lådan?
Jag kan tänka mig att det är något där som är problemet ;)


Hur hög/låg fungerar på den, kan du läsa i manualen på downloads. står väldigt bra där. Men det är en planetväxel i bakkant på växellådan. Att själva spaken är stum, har nog inget med hög/låg att göra. Du kan starta bilen med kopplingen nere, men kan inte rubba växelspaken?



Nä exakt även om kopplingen är nere så är spaken stum:)
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

zacoo (trådstartaren)

#5 » 20:31:02, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har en aning om vad det är som kan göra att det inte går att få ur växeln? nån måste sitta på lite kunskap :) jag är helt ny vad det gäller äldre lastbilar. jag har luftat, kollar växellänkagen ner till lådan, haft bort locket som växelföraren sitter in i på lådan. några tips?

hur får man tag i huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen? hittar inte på någon sida på nätet :)
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#6 » 21:03:47, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger det tryck på växellådan från hjulen?
Alltså in bakifrån, då är det inte säkert att frikoppling hjälper om lådan dessutom går tungt för att tex oljan kleggat i lagren.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hymas 89

#7 » 21:08:46, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är säker på att alla växellägen, gafflarna, eller vad det heter, står i rätt lägen när du lyfte på locket.
Reparerade en Kockum stamlunnare med Scania motor och låda på 80 talet, med liknande fel.
Lyfte på växellådslocket, där var ena gaffeln/växelföraren hamnat i fel läge. Vet ej varför, men knackade med en liten hammare tillbaka gaffeln i rätt läge, och maskinen fungerade.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

zacoo (trådstartaren)

#8 » 21:10:33, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Du är säker på att alla växellägen, gafflarna, eller vad det heter, står i rätt lägen när du lyfte på locket.
Reparerade en Kockum stamlunnare med Scania motor och låda på 80 talet, med liknande fel.
Lyfte på växellådslocket, där var ena gaffeln/växelföraren hamnat i fel läge. Vet ej varför, men knackade med en liten hammare tillbaka gaffeln i rätt läge, och maskinen fungerade.


Okej ja den känns som det skulle kunna vara något sånt, men jag har ju ingen aning om hur det ser it nör dom.står i rätt läge, men kopplade du när du knackade med hammaren ? Eller var kopplingen uppe kommer du ihåg det ?
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#9 » 21:18:05, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte kollat i manualerna i downloads som jag tipsade om? Där står nog det mesta.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

zacoo (trådstartaren)

#10 » 21:21:54, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Du har inte kollat i manualerna i downloads som jag tipsade om? Där står nog det mesta.

Jo då har kollat igenom dom flesta manualer, så det lutar åt att byta slav och huvudcylinder om jag inte hittar nått annat, men har inte kunnat mäta "spelen" då man måste vara 2 st gubbar då en som kopplar och en som mäter

1 person gillar det här inlägget.
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hymas 89

#11 » 21:27:18, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den jag skruvade med, satt växelföraren i locket. Det är 40 år sedan, men växelföraren cirka 2cm stor förs i sidled över spår i gafflarna.
Gafflarn har spår 2 cm som i neutral alla ligger i linje.

Jag hade då aldrig skruvat växellåda, men fick förklarat , att gafflarna ska stå i rad. Öppnade locket och såg att det gjorde dom inte.
Maskinen stod bromsad, det enda jag gjorde var att knacka tillbaka gaffeln.

Är växeln i spänning får ev. Hissa ett hjul.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

zacoo (trådstartaren)

#12 » 07:29:18, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:På den jag skruvade med, satt växelföraren i locket. Det är 40 år sedan, men växelföraren cirka 2cm stor förs i sidled över spår i gafflarna.
Gafflarn har spår 2 cm som i neutral alla ligger i linje.

Jag hade då aldrig skruvat växellåda, men fick förklarat , att gafflarna ska stå i rad. Öppnade locket och såg att det gjorde dom inte.
Maskinen stod bromsad, det enda jag gjorde var att knacka tillbaka gaffeln.

Är växeln i spänning får ev. Hissa ett hjul.

Okej :) det måste jag prova för vet när jag hade det öppet att det såg ut som inte var neutral I, men tänkte att det kommer väll inte gå att ändra på lådan utan att koppla ur , men det kanske är nått som.hamnat snett bara så det går att flytta på det endå
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 08:48:07, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone på personbilsväxellådor finns det ofta en förregling för att det inte ska gå att lägga i två växlar samtidigt. Något i stil med urtag i skiftgafflarnas axlar och kulor, pinnar eller andra lämpliga mellanstycken som ska passa in i urtagen. Om sådana saker blir slitna och får grader, så kan de haka fast så att någon av axlarna blir orubblig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zacoo (trådstartaren)

#14 » 16:24:09, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja lägga in en bild på hur det ser ut innanför locket i lådan, men vet inte hur man lägger in bilden nån som kan förklara ? :) Det är mycket nytt nu :)
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

zacoo (trådstartaren)

#15 » 16:49:28, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

zacoo skrev:Skulle vilja lägga in en bild på hur det ser ut innanför locket i lådan, men vet inte hur man lägger in bilden nån som kan förklara ? :) Det är mycket nytt nu :)



Bild
zacoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:49, 10-03-2011
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se