Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Hjälp att identifiera Scania Vabis från 1950-60-tal

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera veteran-Scanior här

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#1 » 18:59:42, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt första inlägg så var snäll mot mig. Är total novis i allt vad bilar gäller. :sad:

Jag behöver hjälp med att identifiera lastbilen på den här bilden:

Bild

Har jag förstått saken rätt har bilar både modellnamn och årtal vilket jag alltså efterfrågar.

Om någon känner igen logotypen på dörren vore det extra roligt. Jag får en känsla av att övre delen av cirkeln ska symbolisera en väg, undre delen ett järnvägsspår, mellandelen flygplansvingar och slutligen H:et kanske är första bokstaven i firmanamnet. Om det stämmer borde det vara ett transportföretag vilket ju passar bra med en lastbil.

Avslutningsvis en bild på mig, storebror och min fasters man tagen sommaren 1957:

Bild


Nu funkade länkarna så jag lägger in bilderna för den här gången. /M

Här har du mer info om hur det funkar:
How-To: Ny bilduppladdning samt bildrotering


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ivar Risslén

#2 » 21:06:36, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilmodellen kan vara en som heter 76 tillverkades 1958 -63 eller 76 som tillverkades 63-68. Skillnaden var bl.a. att 76 hade fått en större motor.
Du kan söka på registreringsnumret på bilen så får du fram bilmodell, tillverkningsår och ägare. Jag tror att man ska kunna hitta det på riksarkivet men om du kontaktar en släktforskare så kan du bättre vägledning om var man hittar reg.nummer.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#3 » 21:12:35, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är att om man ska söka registreringsnummer på Riksarkivet så vill de veta:

Årsmodell

och

Fabrikat/märke


Så det är inte helt fel om någon kan lista ut det utifrån bilden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#4 » 21:21:23, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bilmodellen kan vara en som heter 76 tillverkades 1958 -63 eller 76 som tillverkades 63-68. Skillnaden var bl.a. att 76 hade fått en större motor.
Du kan söka på registreringsnumret på bilen så får du fram bilmodell, tillverkningsår och ägare. Jag tror att man ska kunna hitta det på riksarkivet men om du kontaktar en släktforskare så kan du bättre vägledning om var man hittar reg.nummer.


Ivar du menade nog 75 på det första årsmodellerna ?

Funderar själv dock på om det ev även kunnat en av de mindre modellen 55 eller 56 ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Murre o2

#5 » 22:10:53, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att tösen står framför siffrorna på huven...Hytten är ju likadan för en hel lastbils generation. Nummer plåten säger ju att det är en Stocholms bil så jag står mig slätt när det gäller åkeriet, hade det varit en Göteborgs bil så hade det varit en annan sak, jag var ju med och körde där då :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

marve

#6 » 01:03:42, 29-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Logotypen på dörren kan vara en lastbilscentral, ofta brukade dom ha något som liknade vingar.
Var var ni/åkaren bosatt? Fanns det någon central i Högdalen eller någon ort på H i närheten? Huvudsta, Hammarby, Huddinge m.m.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#7 » 06:02:31, 29-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Logotypen på dörren kan vara en lastbilscentral, ofta brukade dom ha något som liknade vingar.
Var var ni/åkaren bosatt? Fanns det någon central i Högdalen eller någon ort på H i närheten? Huvudsta, Hammarby, Huddinge m.m.


Jag känner alltså inte åkaren på bilden, men det där med lastbilscentral kan ju vara något att spinna vidare på. Mitt användarnamn är ju Olaus Petrigatan (på Gärdet i Stockholm) där jag växte upp. Vägg i vägg med vår port låg Svenska Lastbilscentralen.
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marve

#8 » 00:50:09, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde finnas ett register för trafikbilsnumret som står på skylten till höger om nummerskylten.
TRAFIKBIL 2458A STOCKHOLM tror jag att det står.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

jonnordvall

#9 » 07:35:18, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett svenskt Fortum. Lastbilsforum. Där är det inte så aktivt men det finns riktigt riktigt kunniga personer där som är galet duktiga på gamla lastbilar.
Prova ställ frågan där. Vem vet, någon kanske sitter inne med en hel massa information :)
Lycka till iaf!
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#10 » 07:39:29, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Det borde finnas ett register för trafikbilsnumret som står på skylten till höger om nummerskylten.
TRAFIKBIL 2458A STOCKHOLM tror jag att det står.


Har också funderat på det där. Sökte lite på Google, första träffen ledde tillbaka till Maskinisten. :grin:

http://www.veteranlastbilar.se/phpbb3/v ... f=1&t=1393

Sen gick jag till Riksarkivet och hittade följande.

https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arki ... 6&s=Balder

Det verkar som att det inte finns digitaliserat. Man kan beställa materialet till forskarsalen i Visby. :???:

Utöver dessa hinder framgår det inte heller om detta register är nationellt eller avser bara Gotland.
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#11 » 07:44:54, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Det finns ett svenskt Fortum. Lastbilsforum. Där är det inte så aktivt men det finns riktigt riktigt kunniga personer där som är galet duktiga på gamla lastbilar.
Prova ställ frågan där. Vem vet, någon kanske sitter inne med en hel massa information :)
Lycka till iaf!


Jag registrerade mig där för en vecka sedan och fick igår meddelande om att kontot nu var aktiverat. Tyvärr möttes jag av detta meddelande när jag försökte logga in.

Det angivna användarnamnet är för närvarande inaktiverat.

Har skrivit till admin. Får se var det landar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marve

#12 » 14:33:31, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafikenhetens bilregister

Det innehåller nämligen Bilregistret där alla bilar som registrerades i Stockholms län mellan 1907 och 1972, då registret övergick i digital form hos Vägverket, finns nedtecknade på kort. Arkivet sträcker sig över hela 700 hyllmeter. I registret finns information om fordonsregistrering, körkort och yrkesmässig trafik som busstrafik och taxi. Korten är ordnade efter fordonsregistreringsnummer och detta är därmed den enda sökvägen in i arkivet, men här finns även uppgifter om bilmärke, chassinummer, färg och ägare.

https://temaarkiv.se/valbesokt-hos-traf ... lregister/

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#13 » 15:44:09, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Trafikenhetens bilregister

Det innehåller nämligen Bilregistret där alla bilar som registrerades i Stockholms län mellan 1907 och 1972, då registret övergick i digital form hos Vägverket, finns nedtecknade på kort. Arkivet sträcker sig över hela 700 hyllmeter. I registret finns information om fordonsregistrering, körkort och yrkesmässig trafik som busstrafik och taxi. Korten är ordnade efter fordonsregistreringsnummer och detta är därmed den enda sökvägen in i arkivet, men här finns även uppgifter om bilmärke, chassinummer, färg och ägare.

https://temaarkiv.se/valbesokt-hos-traf ... lregister/


Jovisst, som jag skrev tidigare i tråden:

Grejen är att om man ska söka registreringsnummer på Riksarkivet så vill de veta:

Årsmodell

och

Fabrikat/märke

Så det är inte helt fel om någon kan lista ut det utifrån bilden.


Jag chansade på att skicka min fråga utan dessa kompletterande uppgifter i söndags kväll och fick svar idag från Riksarkivet.

Här är beteckningen vad det nu betyder. Scania-Vabis L 56 42 126/1963.

Mellan 1963 och 1970 hade den 5 ägare, dessa bodde i Vällingby, Stocksund, Skärholmen, Bromma och Södermalm. Det finns inga uppgifter om ägare efter 1970. Om bilen fått nytt sexställigt alfanumeriskt i början av 1970-talet går inte att få reda på.

Varmt tack för all hjälp jag fått här. :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marve

#14 » 15:55:29, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OlausPetrigatan skrev:
marve skrev:Trafikenhetens bilregister

Det innehåller nämligen Bilregistret där alla bilar som registrerades i Stockholms län mellan 1907 och 1972, då registret övergick i digital form hos Vägverket, finns nedtecknade på kort. Arkivet sträcker sig över hela 700 hyllmeter. I registret finns information om fordonsregistrering, körkort och yrkesmässig trafik som busstrafik och taxi. Korten är ordnade efter fordonsregistreringsnummer och detta är därmed den enda sökvägen in i arkivet, men här finns även uppgifter om bilmärke, chassinummer, färg och ägare.

https://temaarkiv.se/valbesokt-hos-traf ... lregister/


Jovisst, som jag skrev tidigare i tråden:

Grejen är att om man ska söka registreringsnummer på Riksarkivet så vill de veta:

Årsmodell

och

Fabrikat/märke

Så det är inte helt fel om någon kan lista ut det utifrån bilden.


Jag chansade på att skicka min fråga utan dessa kompletterande uppgifter i söndags kväll och fick svar idag från Riksarkivet.

Här är beteckningen vad det nu betyder. Scania-Vabis L 56 42 126/1963.

Mellan 1963 och 1970 hade den 5 ägare, dessa bodde i Vällingby, Stocksund, Skärholmen, Bromma och Södermalm. Det finns inga uppgifter om ägare efter 1970. Om bilen fått nytt sexställigt alfanumeriskt i början av 1970-talet går inte att få reda på.

Varmt tack för all hjälp jag fått här. :buga:



Riksarkivet är väl inte samma som Trafikens bilregister?
Dom skriver att enda sökvägen är fordonsregistret inga nummret.

"Korten är ordnade efter fordonsregistreringsnummer och detta är därmed den enda sökvägen in i arkivet"
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

OlausPetrigatan (trådstartaren)

#15 » 19:35:26, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Trafikenhetens bilregister

Riksarkivet är väl inte samma som Trafikens bilregister?
Dom skriver att enda sökvägen är fordonsregistret inga nummret.

"Korten är ordnade efter fordonsregistreringsnummer och detta är därmed den enda sökvägen in i arkivet"


Jag vet inte vad Trafikens bilregister är. Det finns inga länkar i den artikel du hänvisar till. Antar att det är ett fysiskt arkiv man besöker på plats annars skulle väl artikeln innehålla en länk.

Oavsett det, vad menar du att jag skulle få fram för uppgifter där som jag inte fick från Riksarkivet/Stadsarkivet?
Användarvisningsbild
OlausPetrigatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:31, 22-08-2022
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se