Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Hastighetsmätare Kienzle 1318 problem

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Peter08 (trådstartaren)

#1 » 21:54:17, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hastighetsmätaren fungerar inte. Är en Kienzle 1318.27 09 från -94. Klockan fungerar och km räknaren rör sig ibland, men inte korrekt. Bryter jag strömmen på lastbilen så när jag slår på igen hoppar hastighetsmätaren upp i max. Plockar jag bort signalkabel så står den och hoppar mellan 0-30 vilket är korrekt indikation på kabelfel. Bilen är en LB86 veteran och används inte yrkesmässigt så färdskrivaren bryr jag mig inte om, däremot måste ju hastighetsmätaren fungera. Vet inte om det är mätaren det är fel på eller givare. Någon som har tips på om man kan testa mätaren själv på nått sätt och utesluta det ena eller andra?

mvh Peter
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW



torbjorn_forsman

#2 » 07:22:54, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vad det är för typ av givare? Gissningsvis antingen en induktiv givare som lämnar en växelspänning, eller en mer "elektronisk" givare typ hallgivare, läsgaffel eller liknande som ger pulser?
Prova att mäta med oscilloskop på kabeln från givaren och se om det syns någon vettig signal. Eller ta en tongenerator och skicka in lämplig växelspänning eller fyrkantvåg på hastighetsmätarens ingång och se om den reagerar normalt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter08 (trådstartaren)

#3 » 09:54:05, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vet du vad det är för typ av givare? Gissningsvis antingen en induktiv givare som lämnar en växelspänning, eller en mer "elektronisk" givare typ hallgivare, läsgaffel eller liknande som ger pulser?
Prova att mäta med oscilloskop på kabeln från givaren och se om det syns någon vettig signal. Eller ta en tongenerator och skicka in lämplig växelspänning eller fyrkantvåg på hastighetsmätarens ingång och se om den reagerar normalt.

Kollar jag schemat på mätaren (se bild2) så anges givaren som 2159. Den ritade fyrkantvågen på B3 (upp) och B4 (ned) får mig att tro på växelspänning alltså induktiv, eller? Det verkar dock finnas både induktiv- och hallgivare som heter 2159 till Kienzle/VDO 1318 (https://vdo-webshop.nl/en/751-vdo-tachograph-sensors). Skulle vilja skicka signal på B3/B4 om jag bara visste vad jag skulle skicka... vill ju inte bränna mätaren :/

Bild
Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

torbjorn_forsman

#4 » 11:30:12, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skickar på ett par volt från en tongenerator via ett seriemotstånd som begränsar strömmen ( t ex 1 kohm) så borde man vara på den säkra sidan. Eftersom det är matningsspänning framdraget till givaren så finns det nog någon form av elektronik i den, så det är troligt att den lämnar fyrkantvåg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atlashjul

#5 » 15:03:34, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns kanske något vettigt på youtuben om du letar, Sitter väl en bräcklig "bandkabel" till luckan , Antar att du ohmat ledningsnät till givare.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Peter08 (trådstartaren)

#6 » 19:09:13, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Finns kanske något vettigt på youtuben om du letar, Sitter väl en bräcklig "bandkabel" till luckan , Antar att du ohmat ledningsnät till givare.

Jo hittat en del på youtuben, men inget ännu som visar på hur man felsöker. Vad är förväntade värden och så vidare. T ex vad skall spänningen vara på de olika stiften till givaren? Mätte och fick B1 7.8V och B2 0V vilket kan vara rätt eller fel... däremot fick jag även 5.8V på B3 och B4 ut från mätaren vilket låter knepigt. Kopplade in givaren och då sjönk spänningen något på B1 och till bara 0.9V på B4. Allting i stillastående utan motor igång. Som sagt, svårt att veta om det är förväntade värden eller inte. Kablarna till givaren är ohmade och fullt okay, även kollat mot jord.
Tror jag måste veta vad jag letar efter annars blir det svårt att felsöka mätare och givare tyvärr...
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Turbodiesel

#7 » 03:20:36, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite databladsläsning till kvällen? Om det tillför något är oklart.

Grundtyp 2159 på sida 21 och framåt en bit:

https://www.howardinstruments.com.au/up ... sories.pdf
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

atlashjul

#8 » 12:38:44, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo hittat en del på youtuben, men inget ännu som visar på hur man felsöker. Vad är förväntade värden och så vidare. T ex vad skall spänningen vara på de olika stiften till givaren? Mätte och fick B1 7.8V och B2 0V vilket kan vara rätt eller fel... däremot fick jag även 5.8V på B3 och B4 ut från mätaren vilket låter knepigt. Kopplade in givaren och då sjönk spänningen något på B1 och till bara 0.9V på B4. Allting i stillastående utan motor igång. Som sagt, svårt att veta om det är förväntade värden eller inte. Kablarna till givaren är ohmade och fullt okay, även kollat mot jord.
Tror jag måste veta vad jag letar efter annars blir det svårt att felsöka mätare och givare tyvärr...


Men "ohm mätning" har ju inget med någon volt-tal att göra så sett. Bästa sättet att kolla en ledning är ju att belasta kabeln (sätta tex h4-lampa i krets-( Endast med kabeln som ska kollas). med spänning sedan mäta om det blir spänningsfall i kabel ) Kan ju va så simpelt att kabeln till givaren är klämd/skadad någonstans , men inte såpass att den är helt av.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

vazman 67

#9 » 18:20:10, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Kanske inte så mycket till hjälp,men hade samma problem på min P92. Bytte givare,och blev bra..ett tag. Visade sig strömmen till färdskrivaren glappade. För mig scania ville ha drygt 3000:- för en ny. Chansade och beställde en på nätet för ca 300:-

Den med 4 stift är den som satt från början med originalkontakten.,den nya hade 3,så blev vanliga kabelskor istället.

4 Stifts heter MAN-SE-018,dyker upp på trodo och likande ställen för runt 300:-


Bild

Bild
Bild
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Peter08 (trådstartaren)

#10 » 15:45:19, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade ut givaren. Det är en Mannesmann Kienzle Typ 2159 8 Imp./U. Hittar den på eBay för 80 EUR, det känns lite mkt för att bara chansa. AKUSAN MAN-SE-018 kan jag hitta för runt 400 kr... men vet inte om det är samma typ av givare. Inte sett datablad för AKUSAN.
Kopplat på spänning på givaren och mätt lite. Även kört med borrmaskinen och simulerat rotation på drivaxeln. Tyvärr har jag inget oscilloskop så mätte bara med voltmätaren och växelström. Ja det händer saker och spänningen varierar, men högst oklart resultat med denna typ av mätning... gav inget egentligen.

Bild
Bild
Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

BGullb

#11 » 22:20:14, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den givare sitter antingen direkt på växellådan eller på en wire en bit ifrån lådan. Kan sitta ändan framme under fronthuven
I båda fallen sitter det ett "drev" på en axel in i lådan som kan börja strula.
I lådan händer det att kuggarna försvinner, de var gjorda plast eller aluminium och gick mot ett mässingsdrev på utgående axel.
Sitter den på en wire kan det gå trögt i höljer pga rost.
Direkt i lådan händer det att kuggarna försvinner.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Peter08 (trådstartaren)

#12 » 00:08:11, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Den givare sitter antingen direkt på växellådan eller på en wire en bit ifrån lådan. Kan sitta ändan framme under fronthuven
I båda fallen sitter det ett "drev" på en axel in i lådan som kan börja strula.
I lådan händer det att kuggarna försvinner, de var gjorda plast eller aluminium och gick mot ett mässingsdrev på utgående axel.
Sitter den på en wire kan det gå trögt i höljer pga rost.
Direkt i lådan händer det att kuggarna försvinner.

På min bil sitter givaren vid utgående kardanaxel. Samma ställe som den ordinarie hastighetsvajern satt tidigare. Det sitter säkerligen drev där bakom som kan strula som du skriver. Kände på "klacken" som sticker upp och den gick att röra lite så inte fastrostad iaf, och den gick inte att snurra på heller så kuggar borde finnas. Tror att det är färdskrivaren eller givare, eller båda, som inte fungerar helt. Lutar mest åt givaren just nu... men vette fasen.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Peter08 (trådstartaren)

#13 » 08:26:07, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort uppdatering - mätaren är okay och fungerar. Var förbi KG Sandström i Segeltorp och de kunde snabbt testa i bänk och den är okay. Väldigt hjälpsamma och trevliga där! Då återstår antingen givaren eller att drevet i lådan är skräp. Fortsättning följer... :)

4 personer gillar det här inlägget.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

vazman 67

#14 » 08:53:55, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På amazon har jag för mig jag beställde min,överkomligt pris
https://www.amazon.se/LXURY-2155-010000 ... 01&sr=8-24

Bild

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se