Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Bakaxel förskjuten

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera veteran-Scanior här

Peter08 (trådstartaren)

#1 » 22:59:16, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Studerade bakaxeln lite mer ingående och ser att ena sidans infästning i bladfjädrarna har förskjutits bakåt, se bild. Skiljer 4cm mellan höger och vänster sida. Rätt mycket och kan vara en anledning att bilen går "snett" på vägen. Blev något förvånad att axeln kunde glida sådär på fjädern, är det verkligen bara åtdragningen av de fyra bultarna som skall klämma tillräckligt och hindra rörelse av axeln? Om så, någon som har en aning om vilket åtdragningsmoment som krävs?

Mvh /Peter

Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW



Ivar Risslén

#2 » 00:56:25, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr så var det en bult som höll ihop fjäderpaketet och huvudet på den skulle vara i en fördjupning på axeln. Det gjorde att axeln inte kunde glida på fjäderpaketet. Du får studera fjäderpaket om du kan hitta något hål över axeln som kan passa.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johan.eriksson

#3 » 05:31:05, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brusten centrumbult ser det ut som. Dvd bulten som håller ihop fjädern och centrerar fjädern på axeln.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Peter08 (trådstartaren)

#4 » 08:29:16, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det säkert, låter rimligt att centrumbulten gett sig... :-/

Antar att demontera hela fjäderpaketet kommer krävas. Kan arbetsgången vara; palla upp mot rambalkar, lossa hjulen på trasiga sidan, palla under axeln, lossa axelinfästningar (U-byglar), sänka axeln ena sidan något, lossa fjäderinfästningar/bussningar mot ramen, lirka ut fjäderpaketet...?? Allt fastrostat och omöjligt att få lös förstås...
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Murre o2

#5 » 08:36:01, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket värme så lossnar muttrarna fint...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

atlashjul

#6 » 10:00:18, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog inte varit efterdraget , då lossnar fjäderkramporna och centrumbulten slås av . Alla ytor bör rengöras noga,, ny bult,, och efterdra efter en tids körning..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania bonden

#7 » 10:03:42, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att palla emot ramen så att axeln blir avlastad.
Ha en domkraft under axeln och lyft precis så mycket att fjädern avlastas.
Gå över alltihop m stålborste och lämplig rostolja
Lossa muttrarna på hillorna, (kramporna runt axeln)
dessa kan sitta något så in i HEV#3.
Se till att det går att få loss hillorna ur "hålen" i axeln.
Lossa fjädern från främre och bakre fästet
Trixa ned och ut fjäderpaketet utan att du klämmer ihjäl dig.
ser ut att vara en 2 axlig bil, detta gör operationen lite krångligare än på en boggiebil, då fjädern ligger uppe på axeln, på en boggie hänger den under.
Nu när paketet ligger utanför så är det till att dela hela härligheten.
När jag jobbade m lastbilar hade vi en slags press som vi la hela paketet i och förspände det innan man drog och nitade Cerntrumbulten. Denna är en lång skruv med rätt hög skalle som går igenom hela paketet. när den va ihopdragen så skar man av överskottet m gasen och värmde och nitade alltihop m släggan .
Montaget sker i omvänd ordning, inte komplicerat på något vis men tungt och stor risk att klämma sig.
Glöm sen inte att efterdra bultförbanden och hjulen om du lossar dom, känn några gånger på alla bultar och muttrar. Det brukar gå att dra åt dom en del .
Axel W

4 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Robert T

#8 » 22:16:34, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa gamla rostiga krampor, när det dessutom varit ett problem relaterat till fjäderpaketet? Skär av och montera nytt säger jag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#9 » 17:08:58, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om priset idag, men i forna tider så va dom svindyra. Kompl fjäder har jag för mej låg på en 7-800.
Hillorna runt 1000 kr styck. Då .
En verkstadstimme va runt 500-550 kr i början av nittitalet, har jag för mej.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Robert T

#10 » 18:20:07, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja inte är dom gratis, men du ska kunna dra åt dom med rätt moment sen och rent ska det vara med. Man leker inte med fjädringskomponenter anser jag. Jag har haft min beskärda del av otäckheter på vägarna med tunga fordon pga komponentfel.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#11 » 09:00:38, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kramporna och mutter är väl inget fel i att byta på ett gammalt fjäderpaket, gängorna och mutter behöver gå lätt för att få rätt moment mot axeln, samt det spar en massa gas och arbete att slippa lossa muttrarna.

När man pressar ihop fjäderpaket för att fästa centrumbult är det inga större fjäderkrafter inblandade.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Scania bonden

#12 » 13:20:37, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dubbelpost
Senast redigerad av Scania bonden 13:22:04, 22-09-2023, redigerad totalt 1 gång.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Scania bonden

#13 » 13:21:07, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är upp till var ock en att göra som man vill ffa med sina egna grejer och pengar.
Att rensa gängorna pä muttrarna och hillorna ser jag personligen som ett helt överkomligt arbete. Om gängorna är felfria och hillorna inte blivit skeva så hade jag behållt dom.
Muttrarna brukar inte vara hela världen att få loss, mest sunt förnuft, rostolja, stålborste, och antingen rejäl mutterknack eller långt skaft, det trixiga brukar vara att få loss dom ur "öronen" som dom är trädda igenom.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Peter08 (trådstartaren)

#14 » 14:28:39, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj! Haft lite annat och nu borta en vecka igen, men efter det skall jag hugga tag i att få ned fjäderpaketet. Återkommer med hur det ser ut. F ö bytt ut knutkorset i rattaxelknuten igår och jäklar vad bra det blev! Inget glapp i styrningen nu :) Däremot är det glapp i styrlänk främre/bakre och båda sidor styrleden. På styrleden sitter p-ändar men styrlänken är pressad i ena änden, så måste nog få tag på hela styrlänken... nå, det blir efter bakaxeln!

1 person gillar det här inlägget.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Peter08 (trådstartaren)

#15 » 00:23:04, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay, då har jag plockat ned fjädern. Mycket riktigt så hade bulten gått av. Säkerligen pga att inte kramporna inte var åtdragna som de skulle. Jag hade inga större problem att lossa dem. Lite bilder nedan.

Några frågor också... som syns på bilden längst ned är inte hålen i bladen riktigt i linje, funderar på om jag kan knacka till fjädrarna eller om jag bör lossa de och rikta in varje ordentligt? Antagligen är det bäst att plocka isär hela paketet och putsa upp också så att de kan pressas ihop ordentligt. Just nu är det lite luft mellan bladen. Hålet i axel har rätt stor diameter, ca 33mm, men centrumbulten är bara drygt 11mm i diameter. Förstår inte riktigt vitsen med så stort huvud, blir en utmaning att få till...

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se