Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Kulled styrled/parallellstag

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Peter08 (trådstartaren)

#1 » 14:18:41, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, följande p-ände skall passa till 2/3 serien (82, 92, 112, 142 93, 113, 143): https://transportdelar.com/p-ande-3-serien/0050-30011
Tror det är samma till LB86... någon som vet?

Sitter 4 st, två på styrstag och två på parallellstaget. Enligt mina mätningar är det samma mått på alla p-ändar (M24x1,5 M30x1,5) och topp kon 27mm och botten ca 30mm. Scania reservdelar har inga kulleder eller parallellstag, däremot kan de fixa fram styrstaget med kulleder från Belgien... priset ligger på dryga 10k plus moms. Lite väl dyrt tycker jag. Dessutom måste jag ändå fixa fram två p-ändar till parallellstaget. Eftersom det verkar vara likadana kulleder tänker jag att det går att skaffa 4 p-ändar och byta även till styrleden. Dock är ena änden på styrleden pressad (se bild) men borde gå att snitta upp röret och få ut den pressade och sedan montera en p-ände och svetsa. Vad tror ni?

Parallellstag
Bild
Styrled utbytbar ände
Bild
Styrled pressad ände
Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW



torbjorn_forsman

#2 » 14:30:53, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar väl inte anses helt lyckat att svetsa i styrstag och liknande framvagnsdelar, man vet aldrig om materialet är tänkt att vara svetsbart eller om det blir sprött, risk för sprickbildning etc.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter08 (trådstartaren)

#3 » 14:36:47, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det brukar väl inte anses helt lyckat att svetsa i styrstag och liknande framvagnsdelar, man vet aldrig om materialet är tänkt att vara svetsbart eller om det blir sprött, risk för sprickbildning etc.

Hm... ett alternativ skulle kunna vara att gänga och klämma som på andra änden. Förstår inte varför en ände är pressad men inte den andra, säkerhetsmässigt måste ju gängning och klämma uppfylla kraven om det kan sitta i ena änden...?
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

torbjorn_forsman

#4 » 15:00:08, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl billigare att ha leden fast monterad i ena änden och bara gängad där det finns anledning att justera. Det ser ju ut på liknande sätt på många styrstag till lite äldre personbilar också, så de stora underleverantörerna av framvagnsdelar är nog vana att göra på det sättet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

vazman 67

#5 » 15:35:21, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har du bara koll på vänster,högergäng och mått,finns styrleder av känt märke på t.ex. autodoc,trodo och liknande,ca 2-300:- st
Beställde ett paralellstag till en 2 serie på spareto komplett med leder,Febi,strax under 1400:- kronor. Gäller se upp med frakten på skrymmande grejjer. Spareto sa DPD godkänner upp till 180 cm utan tillägg.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Trondos

#6 » 17:39:24, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moog har en katalog der man kan søke på dimensjoner, og få opp fordon det styreleddet er brukt på. Kan være verdt en titt. :D

https://www.moog-suspension-parts.com/u ... d_ends.asp
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

BGullb

#7 » 18:13:24, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paralellstag har iregel två gängade kulleder för att kunna justera TOE-IN genom att vrida staget.
Styrstag en gängad kulled då staget många gånger är format för att komma runt andra komponenter i chassiet och att kulan i pitmanarmen är vågrätt monterad medan i styrarmen på hjulspindeln vågrätt.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Peter08 (trådstartaren)

#8 » 00:21:06, 27-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Moog har en katalog der man kan søke på dimensjoner, og få opp fordon det styreleddet er brukt på. Kan være verdt en titt. :D

https://www.moog-suspension-parts.com/u ... d_ends.asp

De verkar inte ha i dessa storlekar
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Peter08 (trådstartaren)

#9 » 00:30:11, 27-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Paralellstag har iregel två gängade kulleder för att kunna justera TOE-IN genom att vrida staget.
Styrstag en gängad kulled då staget många gånger är format för att komma runt andra komponenter i chassiet och att kulan i pitmanarmen är vågrätt monterad medan i styrarmen på hjulspindeln vågrätt.

Absolut, det behövs inte för funktionen. Dock hade det varit väldigt praktiskt att kunna byta kullederna istället för att byta en hel styrled, som är special för varje fordon. Lite det problemet jag har nu...
Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Peter08 (trådstartaren)

#10 » 13:35:39, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rundar av med att jag fick tag på ny p-ände, kunde svetsa ihop styrstaget och gänga M30x1,5 där det tidigare varit en pressad kulled. Köpte Febi Bilstein 02954 och 02953 från Autodoc, 4 st p-ände för totalt inga pengar alls :D SKF VKDCV 06001 och 06002 är motsvarande för övrigt. Blir väl en hjulinställning så småningom...

Bild
BildBild

8 personer gillar det här inlägget.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se