Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Hur jag hittade en Scania LS140

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

mf33 (trådstartaren)

#1 » 12:12:45, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
tänkte Ni på maskinisten kunde få dela en berättelse om hur jag "hittade" en Scania, har tid. skrivit den på ett annat forum men vill gärna dela den till fler om det är ok?
mvh Mojje


Att finna sin veteranbil del II (Finns en del I också, intresse??)

Många av mina fordon och andra braattha grejer har jag hittat när jag tittat på annonser och då skymtat något annat kul i kanten på annonsbilden.

Var det inte en Scania navred. som jag såg i hörnet på en annonsbild? En suddig nummerskylt kunde också ses. Efter måååånga försök med olika nummerkomb.på vv:ets hemsida blev det napp, Scania LS 140 1973!! Torpedare..

En koll på Eniro om tel.nr till ägaren gav dock inget napp. Inte heller nummerupplysningen. Troligtvis stod tel. numret på hans tjej. Vad göra? Eftersom ägaren verkade bo i ett hyreshus borde det ju finnas någon annan med telefon på den adressen. Provade att ringa lite olika personer på den rätta adressen och frågade artigt om mitt ärende d.v.s fanns det någon i trappuppgången som heter Xxxxx Xson och verkar kunna äga en gammal lastbil. Jodå, en tant berätta att hennes granne hade en kille som stämde på symtomen. Ha Ha, namn och tel nummer fixat!

Tyvärr berättade han att han sålt bilen tidigare men den nya ägaren inte hämtat den än. Som salt i såret berättade han att bilen var en helt nästan rostfri Kirunabil (som dock saknade motor, vilket jag har en liggande!!).
Reg.numret och namnet sparade jag i min lilla samling av objekt som kan va bra att ha.

När det gått över ett år kollade jag runt lite bland alla mina anteckningar och såg då min notering om den gamla Scanian, hmm, undrar vad som hänt ”min”gamla kärlek? En koll på reg numret. Samma ägare FORTFARANDE! På telefon och ringde honom. Jodå bilen stod kvar och inte hade han fått några pengar heller som han vart lovad. När samtalet var över ägde jag en Scania LS140 från 1973!!

Jag hade ju en bra F88 2-axlad dragare med drivlina som var helt ok.
Kollade Blocket (Blockoman som man är). Hittade en 17 meters trailer, 2-axlad i Vansbro. Jösses vad lååååång den var när jag och min kompis körde hem den. Att hjulen satt långt bak och ingen axel var styrande gjorde det än mer spännande att köra. Eller inte.

Hade inte en chans att komma in på min framfartsväg för att kunna göra div. rep. inför bes av trailern. Tur att där man bor finns det gamla asfalterade vägar och stora parkeringsfickor eftersom Försvaret hade ett flygfält i närheten under ”kalla” kriget.

Mot Jula och inköp av ett billigt och enkelt elverk. Många timmar senare i höstmörkret med massor av regn var bromsar, hjullager, bromssköldar osv fixat. Besiktningen gick bra. Hade även hittat en skaplig LS140 torped i Dorotea under tiden som jag grejade med trailern. Fick den till helrätt pris och jag kunde ju ändå åka den vägen hem.

Laddade bilen och trailern med allt som jag trodde kunde behövas för en resa i januari till strax före Kiruna. Diesel, verktyg i alla dess former, elverk, sladdar, värmefläkt, vinkelslip, min gamla batteriradio osv osv.
Startade hemma, nollgradigt väder. Körde och körde, kallare blev det.

Väl framme och lastat på Pärlan (Den var än mindre rostigare än vad jag trott!!) styrde vi kosan neråt mot Boden där min co-driver hade en tjejbekant. Stannade där några timmar för kaffe, dusch, och lite vila.
(kört o sovit varsin stund hela vägen upp). J..lar vad kallt det kändes, -27 visade termometern!!

Startade upp F88an med lite svårighet, den hade kallnat rejält under pausen. Hålla lufttrycket brukade den göra och vi smög iväg direkt med 5 resp.8 kilo i tankarna. PPRFFFFRRRSS, en säkerhets ventil till tryckluften vässte argt och tryckmätarna var som fastsvetsade. ISPROPP!!! Rattade runt i Boden efter en öppen bensinstation (inte bromsa, spara på luften).

Tog ut svängarna så hörnet på framstammen nuddade trafikljusen och ändå kliade sig trailern försiktigt på varenda skärm som sitter på rödljusen på motsvarande rödljus vart vi än svängde. (Var ute och kollade så inget blev skadat på rödljus och trailer i samband med varje korsning). På en mack lånade vi kannor med hetvatten och sköljde alla ledningar vi kunde hitta och efter 10- 15 kannor suckade F88:an djupt och slutade fräsa åt mig och pös sådär som bara F88:or kan göra. Efter att ha snapsat duomatic kopplingen med sprit och tvångsmattat kompressorn med 0,5 liter sprit bar det iväg mot Dorotea.

Tempmätaren smög sakta upp, men det blåste kallare än kallt i hytten. ISPROPP i värmeslangen/röret trotts mycket glykol. Stanna, ut och täta luftintaget med dasspapper, ta fram elverket och surra fast det på ramen med spännband, en förlängningssladd in i hytten och på med den medhavda gamla kupefläkten. Ca 10-11 mil senare släpper isproppen, bort med dasspappret men kupévärmaren fick va på ett tag till. Skönt med varm hytt när det är -27 ute.

Väl framme i Dorotea får 140.an från 1973 sällskap av en ett år yngre kompis LS 1974. Även den bilen var bättre än jag trott! F88an blir lite lessen över sin ensamhet och gråter några gröna tårar i den vita snön. Fyller på ngn liter kylvätska och konstaterar att vatten pumpen inte glappar eller låter konstigt men ändå är lite lessen, men bara lite.

Rattar vidare hemåt via inlandsvägen. Åtkörd snö som det varit dagsmeja på kombinerat med hål i asfalten, som får en rysk väg att se ut som en motorväg, gjorde att jag och kompisen for som popcorn upp och ner i hytten. På radion varnade dom för snöoväder. Bakdäcken på F88:an var inte gamla, hårda och slitna men hade kanske inte bästa mönstret för snö: Typ bergdäck/entreprenad sådanadär som hade klackar på sidorna men som var släta som falukorvringar i mitten (däck ala Willysjeep)
Visst började det snöa, flingor stora som muffins. Torkarna blev som stora blöta lovikevantar på någon minut. Tur det är tryckluft torkare så jag kan sticka ut handen genom sidorutan och ruska runt torkaren varje halvminut.

Inte kan man ta fart när sikten är noll, och man behöver mer än 50km/h som utgångshastighet när 250 starka, vilda hästar tar i för att ta sig upp för backarna med segdragning som en torrt gummiband.
Nu börjar det bli jobbigt. Vill inte bli stående som en vinkelhake över vägen och riskera att stoppa upp den för såna som måste köra på den för sitt levebröd!! Försöker få lite mottagning på min lilla radio för att höra om vädret, Radioskugga!

Då börjar lampan för låg kylvätskenivå lysa! Inte ser man någon parkering då hela världen är full av stora vita muffinns. Kompisen som är av norrländskt ursprung konstaterar att detta är tröttsamt och kryper bak för att sova lite. (Norrlänningar o stress är som olja o vatten. INTE BLANDBART.)

Kämpar vidare, rycker i torkarna, vill stanna för vattenkontroll, står upp på gaspedalen i uppförsbackarna, bilen går som en krabba, på tvären, sakta, sakta uppför backarna. Rycker ur sladden till värmaren, svettas. DÅ, DÅ kommer ett ljud som jag undrar, vad är nu detta? Lyssnar, lyssnar, konstigt ljud kommer i etapper. Jä…la norrlänning, de är kompisen som stensover o SNARKAR!!

Väl framme i Sveg ca 24.00 väcker jag kompisen och dricker kaffe, kollar över ekipaget, spänner 18!! spännband, efterdrar hjulbultar på trailern (3e gången). Det kommer fram flera som blir nostalgiska när de ser ekipaget, de tar kort, KUL!!

Samtalar länge med en som vanligtvis kör lastbil och har kommit nerifrån Orsa och berättar att där står trailerdragarna som plockepinn över vägen.
Lyder hans råd att gå tillbaka en bit för att sen gå plogad väg över Ljusdal ut till E4 vid kusten hemåt. Kanske en 15 mil extra men vill inte fastna i en backe med stopp, bärgare osv.

Kör mot E4, och i infarten till Färila blinkar en bil som tokig bakom mig, typiskt tänker jag, länsman mitt i natten som blinkar och vill gnälla om snöiga baklampor eller liknande. Stannar, det var hemtjänsten som var ute och åkte och de sa att det lossnade ett hjul i uppförsbacken in i Färila. Tusan, hade reservhjulshållaren brustet av den elaka vägen. Tackar för info. och hoppar ut för att kolla den trasiga hållaren.

Där sitter hjulet på sin platts och skrattar åt mig men var är alla hjulbultarna som höll vf. hjulpar på trailern? Tittar på ett ensamt hjul med hjulbultshål stora som om de tillhörde en starholk. Tungt, nästan lika tungt som att släpa upp det förrymda hjulet upp i den snöiga backen.
58 mil hemifrån, Vänstergängade bultar o muttrar som är av, på en trailer från -73, två på natten till lördag i en liten ort där man inte ens kan stava till vänster gängad bult som var standard för 35 år sedan. Om vi krokar av, åker hem, beställer hjulbult, kör tillbaka och hem ig……

Trailern var ju en Härryda, svenska axlar, hjullagren jag byte va ju samma som Scania….Vä. gäng… Yeeppi, sa jag till kompisen: Vi har ju Scania på flaket, nu sover vi en stund sen tar vi av bort bromstrumman och hjulbultarna på en av lastbilarna och flyttar ner till trailern så är vi snart hemma!

Vaknade av kompisen (norrlänningen) for runt i hytten som en dopad kanin och svamlade om att han höll på att frysa ihjäl trots hellyhansen ställ, långkalsonger och en stor fodrad jacka. (Har ni sett en Michelingubbe).

Klockan var 7. Ner med lämmarna, lasta av verktyg, tanka det tomma elverket, börja skruva. Det kändes lite speciellt att stå och hoppa på ett handtag till hjulbultarna till bilen 1.7 meter över marken som en rabiessmittad känguru. Med vinkelslipen justera jag bort graderna på sargade fälgar, lyfta, palla under osv….13.00 nu ska vi montera fälgar sen bär det av hemmåt!! Fasen vad hjulbultarna sticker ut LITE ur fälgarna..ÖKEN!!! Hjulbultarna vi tagit av från framaxeln är ju kortare än de som sitter då det är dubbelmontage på trailern.

Eftersom hjulbultarna gnagt runt i fälgarna innan de small av så var de lite extra försänkta så det blev ända i stort sett full gänga på muttern puhhh!!. (Kollade/efterdrog var 5-7 mil hem). Kl 14.00 bar det av hemåt igen efter en rejäl fika med massor av kaffe. gott.
VILL TACKA ALLA TREVLIGA FÄRILABOR SOM KOM FRAM O PRATADE SAMT ICA FÖR TOA O TVÄTTMÖJLIGHETER!!!!

Ska försöka att bygga mig en rejäl lokal så jag sliper att jobba i stora blå hallen, är lite kallt just nu.
Mvh Mojje




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Reid Hulting

#2 » 13:55:35, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, kul historia, känner igen mig i hur man hållit på :svettas: .
Har du allt kvar?

Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

mf33 (trådstartaren)

#3 » 14:43:15, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tyvärr är F88, Trailern och 140.an från Dorotea sålda :sad: :sad: .
Har lite mer fordon än tid. Scanian från Kiruna har jag kvar, ska bli kul att sätta tänderna i den. Kan nog bli riktigt bra, kul med en fin bil som ALDRIG är rostlagad. Finns ju bilar i nyskick men som dock kvadratmetervis plåt bytt under renovering. Känns på ngt vis kuligare att ha ett fordon som aldrig blivit uppsvetsat.
Ett fordon kan ju bli uppsvetsat hur många ggr som helst men bara osvetsat En gång :hurra: .
mvh Mojje
Bild

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Reid Hulting

#4 » 15:11:09, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

F88:an med långtrailern är ett likadant ekipage som jag hade i åkeriet i mitten på 70-talet. Skulle vara kul att hitta igen en likadan trailer.
Du hade en lös V8, men den skall väl i Kirunabilen. Jag behöver en motor till en LS140 -75 som jag har, hör du talas om nån så hör gärna av dig.

Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

bm1113

#5 » 15:28:46, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt intressant berättelse om strapatserna Stort tack för att du delade med dig :) och Lycka till med Scanian
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonas Ryrfeldt

#6 » 15:41:31, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härlig historia :thummar:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Johnj-e

#7 » 16:49:51, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

FINT EKIPAGE!! :eat: och fantastisk historia!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

dimorep

#8 » 16:51:27, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :rock_on:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

swedengines

#9 » 17:21:05, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

riktigt kul läsning! :grin:
/ Viktor
Maskinfotograf Linköping

http://www.youtube.com/user/swedengines
Användarvisningsbild
swedengines
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:30, 08-05-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#10 » 17:27:42, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Och del I vill vi naturligtvis också läsa! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Johnj-e

#11 » 19:33:02, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev::thummar:

Och del I vill vi naturligtvis också läsa! :grin:

Word. :cool: [/list]
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

esund

#12 » 20:20:48, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig läsning :thummar:
Ekipaget är ju riktigt härligt :hurra: :eat:
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

VolvoStar2012

#13 » 20:51:44, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mojje jag undrar om Dorotea bilen är en fd Jämtfrakt bil eller är det en AMU bil är ju himla svårt att se skilladen :???: sen undrar jag till vart i landet du sålde den, :grin:
VolvoStar2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:43, 28-03-2012
Ort: Jämtland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Kör gärna Lastbil helst gamla godingar=)

Maleen

#14 » 22:30:18, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande historia! :rock_on: :thumme:
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Daniel.A

#15 » 21:17:34, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt trevlig läsning...

Men eftersom man har erfarenheter från div likn "hämta hem maskiner projekt"...hur har det löst sig på dina resor att få upp "objekten" på de höga flaken.. ??? även FB88.an upp på L80.n ?
finns det ngt hemligt knep :smile: ?
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se