Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Vart montera hydraulpump på en Viking?

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera veteran-Scanior här

dick.boström

#31 » 00:24:27, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!
Ehh tänk nu lite, vad är det du driver vinchen med????
Ett kraftuttag va.
Plåten du har på vx.lådan är till för ett PTO går nog hitta på någon skrot.
glöm inte att tala om på vilken sida du ska montera.
Kan hända att det går att montera PTO "spegelvänt" dvs. på fel sida
men då kommer pumpen frammåt istället, då blir rotationen också fel tror jag?? Men en pump typ äldre Sunfab kan gå åt bägge hållen.
:bira: :thumme: //Dick
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se
dick.boström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:03, 15-01-2006
Ort: Kopparnäs/Piteå/Norrbotten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140Blc -05
Volvo FM 12 6x6 -05
Volvo BM 2654-80 SÅLD
Scania SBA 111 (tgb 30) -76
Ford County Super six -66



scaniabest

#32 » 21:45:53, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade satt hydraulpumpen på de kraftuttag du har och byggt på en hydraulmotor på vinschen. ska du ha elventiler eller bara sticka in spakarna i hytten? villket fall som ska du nog ha 2 eller 3 slidor i det, en till vinschen som bara är av och på, en till tipp som fjädrar åt ena hållet och låser sig åt andra och en extra man kan ha till nåt annat kul
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

Daniel Medin (trådstartaren)

#33 » 13:10:53, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inte vinchen klen med en hydraulmotor? då ska det till en stor bamse i så fall med redig reduktionsväxel tror jag... jag har fortfarande inte beslutat hur jag ska göra... men det lutar nog åt att ta bort några celler i kylarn så jag får igenom kardan och sätter pumpen fram... Har funderat lite på de där med ventiler också, pumpen jag har ger nog bortåt 60-70 liter nånstans kanske ännu mer vid fullvarv så 3/4 tums ledning och block ska det nog minst va tror jag. ska man ha tre eller fyra sånna ventiler med tillhörande slangar mm så kommer man nästan inte få plats i hytten själv kan jag tänka. kanske bara ska ha en eller två spakar, en för uttag fram och en bak...och sedan ha elektriska funkionsväljare vid uttagen i stället, ett block framme och ett bak å vipps så har man två dubbelverkande fram och två bak och allt med bara en spak i hytten om man vill... lite dyrare kanske men man sparar en hel massa slangar och arbete...
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Fredrik_

#34 » 20:12:57, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt monterar man nog paketet i/på ramen och styr det hela med luft... :grin:
Manövercylindern sitter direkt på ändan på sliden. Integrerat med paketet!!
Magnetventiler till luften och bara strömbrytare i hytt! (Eller luftventil/spak för ngn funktion för finkörning.)
Så är det normalt på alla tipp-, sop- och även lastväxlarbilar!! On/Off funkar bra på det mesta :thumme:

Merkostnad kan säkert kompenseras med enklare och därmed billigare rör/slangdragning
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

scaniabest

#35 » 21:28:39, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Normalt monterar man nog paketet i/på ramen och styr det hela med luft... :grin:
Manövercylindern sitter direkt på ändan på sliden. Integrerat med paketet!!
Magnetventiler till luften och bara strömbrytare i hytt! (Eller luftventil/spak för ngn funktion för finkörning.)
Så är det normalt på alla tipp-, sop- och även lastväxlarbilar!! On/Off funkar bra på det mesta :thumme:

Merkostnad kan säkert kompenseras med enklare och därmed billigare rör/slangdragning

jo de brukar man ha men de är jag ganska säker på att de är mycket dyrare än o sätta ett vanligt ventilpaket under hytten och dra spakar in genom golvet, magnetventiler och sånt är inte billigt
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

Daniel Medin (trådstartaren)

#36 » 01:17:09, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Normalt monterar man nog paketet i/på ramen och styr det hela med luft... :grin:
Manövercylindern sitter direkt på ändan på sliden. Integrerat med paketet!!
Magnetventiler till luften och bara strömbrytare i hytt! (Eller luftventil/spak för ngn funktion för finkörning.)
Så är det normalt på alla tipp-, sop- och även lastväxlarbilar!! On/Off funkar bra på det mesta :thumme:

Merkostnad kan säkert kompenseras med enklare och därmed billigare rör/slangdragning


Bara ett problem... det finns ingen tryckluft på min Viking! :ohnej: bromsarna e vakumhydrauliska på nått vis..., fasst man kan ju använda sig av luftkolvar ändå kanske fasst med vakum istället... kanske :klia: nää elektriska väljare får det nog bli...

Bra om man har nån avlastningsventil vi pumpen va? tänkte så det inte går tungt att pumpa runt oljan i onödan när man inte använder hydraulen... måste man pumpa runt ända till tanken eller ska man bara sätta ett påstick på sugledningen precis innan pumpen?
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Fredrik_

#37 » 18:55:38, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ajdå... Gammalt var det ja!
..men du får väll sätta dit en hydrauldriven kompressor:grin:

(Faktiskt sett moderna sopbilar byggda på små japan-chassin, där det sitter el-komressor med tank för bla ett par dämpcylindrar!!)

Har du en modernare pump monterar man ett elmanövererat bypass-block direkt på pumpens anslutningar :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Daniel Medin (trådstartaren)

#38 » 18:22:42, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått ett litet ryck med Vikingen igen... Jag har funderat ut att frontpump är det bästa, Problemet är nu bara att jag inte lyckas få tag i en sån kylare med hål för drivning...

Ingen som råkar he en kylare som ligger och skräpar? eller kanske en orginalkylare jag kan bygga om i värsta fall? eller något bra tipps på var det kan finnas en sån kylare?

MVH
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

johaniskogen

#39 » 18:39:35, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

annars råkar jag veta vart de står en viking med dubbla pumpar och jonsseredkran.. säger inte vart om du inte frågar.. :dancing_geek:
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Daniel Medin (trådstartaren)

#40 » 19:31:58, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:annars råkar jag veta vart de står en viking med dubbla pumpar och jonsseredkran.. säger inte vart om du inte frågar.. :dancing_geek:
Frontpump?
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

johaniskogen

#41 » 19:37:23, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel Medin skrev:
johaniskogen skrev:annars råkar jag veta vart de står en viking med dubbla pumpar och jonsseredkran.. säger inte vart om du inte frågar.. :dancing_geek:
Frontpump?


vet inte kolla de nästa gång jag åker förbi,kolla under och såg 2st drivna från v-lådan, den har desutom 4-hjulsdrift.. ser inte direkt vacker ut..

just de, står i sörmland, utanför gnesta
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Daniel Medin (trådstartaren)

#42 » 19:54:22, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... drivna från lådan båda två? skulle vara intressant att se den på vänster sida i bilens färdriktning...

Gnesta är ju inte så långt från nynäs...
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se