Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo FL611 TD63ES 210 -1996 : Förmvärmning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

DieselTok (trådstartaren)

#1 » 20:05:06, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjolahoppsanhejsan!

Gick och köpte mig en FL611 för en månad sen, obess och avställd men fullt fungerande med lite små fix till besiktningen. Finns nämligen en grej jag stör mig sjukt mycket på och jag antar att det kan bli kinkigt på besiktningen också med det.

När jag ska kallstarta härken, sätter jag i nyckeln i tändningen och vrider till läge 1, spiralen i instrumentpanelen tänds tillsammans med alla andra kontrollampor, det hörs relän och ventiler runt omkring hela bilen. Men oavsett hur länge jag väntar så slocknar aldrig kontrollampan för förvärmningen, väntar jag en minut och provar dra på starten så går det gnugga tills batterierna tar slut. Den vägrar starta. Men, om jag lirkar fram och tillbaka mot läge 2, ett fjäderbelastat läge utan tydlig övergång mot start, så hörs det ett relä i boxen på passagerarsidan och ett ordentligt klickande under hytten. Ahaa! Nu får jag förvärmning. -Hejda dig Sixten... Oavsett hur ur länge jag låter detta läge vara i så är det samma visa, inte ens ett litet pust, bara tomt vevande. Precis som att dödarventilen är frånslagen.
Men, om jag går tillbaka till läge 1, och sedan direkt över till start utan att vänta på klick i boxen och under hytten, så hinner man knappt dutta på startnyckeln, så hoppar den igång hur pigg som helst.

Detta känns extremt konstigt enligt mig, då instruktionsboken säger att bilen ska ha automatisk förvärmning, som automatiskt påbörjar förvärmning samt avslutar den med att släcka kontrollampan när motorn är redo att startas. Dessutom, när motorn väl startats och körts varm så fortsätter lampan att lysa.

Varför gör den på detta viset? Jag har väldigt svårt att tro på att den ska bete sig såhär. Efter att ha studerat alla sidor i boken och försökt rota mig igenom kabelhärvan i elcentralen så finner jag inget relä som skulle kunna tänkas styra detta, och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara direktstyrning från tändningslåset till starkströmreläet vid insugsvärmaren. Starkströmreläet fungerar, inga som helst fel på det och grillen börjar värma direkt när man ger direktström till reläet.
Motorn är som sagt en TD63ES på 210 vilda.

Någon som varit med om liknande fel eller vet vars felet kan vara. För att jag kan knappast tro att bilen är designad så här, för när en gammal L70 är mer sammarbetsvillig, då är det illa.

Tack på förhand :bira:
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Mazda B2000 2.2D '87 (projekt)
Aktiv Grizzly Diesel '89 (projekt)
-Projekt upp över öronen.... :insomnia:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1

#2 » 07:32:10, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget alls om lastbilar och så men det kan ju vara flera beting som startar/stänger av glöden, motorns temp, utetemp, dörrbrytare, glapp i tändningslåset. Verkar tempgivarna ok? Går det att läsa ev. felkoder? Finns det överhuvudtaget? Är det skillnad varm eller kall motor?
Jag antar det är lite kallt där du håller till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)

TVB

#3 » 13:11:24, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Är säkringen till glödningen hel?
Position 25.

FL6 33 START.pdf



Med vänlig hälsning
JP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TVB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:41, 25-11-2010
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Veteran lastbilar runt 40 -talet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates