Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo FL612 Bromsproblem

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

orca1234 (trådstartaren)

#1 » 18:27:52, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problem med bromsarna på en Volvo FL612 från 1988.
Förra besiktningen var det något bättre bromsverkan på höger fram. Denna besiktningen var det mycket bättre bromsverkan på vänster fram så det blir alltför stor skillnad för att vara godkänt. Bromskraften på vänster fram har dessutom ökat från förra besiktningen med nästan 100%. Jag har kollat bromsbanden och de ligger på mellan 8-12 mm. Något bättre på vänster än höger. Jag har justerat till backarna på höger sida så att de nästan ligger till. Jag har haft isär bromsklockan på höger sida och sett att den rör sig fint som den ska.
Går luften till frambromsarna genom samma ledning och fördelas via ett T-stycke? Eller går luften via en ventil (som kan kärva)?
Vid bromsprov på asfalt drar bilen kraftigt till vänster och vänster bakhjul låser upp sig så att det blir svart streck på asfalten.

Tips? Råd? Idéer?
Kopplingsschema på alla slangar och ventiler?

Tack på förhand.
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare



orca1234 (trådstartaren)

#2 » 08:17:36, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppföljning för framtiden:
Trampade hårt MASSOR med gånger på bromspedalen för att justera till backarna.
Smörjde och motionerade upp armen för lastkännarventilen bak. Det var den som låste upp bakhjulen.
Nu bromsar bilen rakt och bra, Ingen upplåsning.

2 personer gillar det här inlägget.
orca1234
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:44, 06-06-2013
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hyster H60C, Stocka 3,3-500, Stocka 4-500, Stocka 4,5-500, Hakki Pilke Big x47, Volvo FL612 Kran o krokväxlare


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se