Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

FL6 2001 svarar inte på gas

20 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

torbjorn_forsman

#16 » 17:10:49, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att ta fram oscilloskop och kolla hur signaleringen ser ut på CAN-bussen till insprutningspumpen då. Går det att komma åt elektroniken i den så man kanske kan byta en ev trasig CAN-drivkrets?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



gufra (trådstartaren)

#17 » 21:15:47, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Dags att ta fram oscilloskop och kolla hur signaleringen ser ut på CAN-bussen till insprutningspumpen då. Går det att komma åt elektroniken i den så man kanske kan byta en ev trasig CAN-drivkrets?


Inte jättelätt att komma åt elektroniken, dessutom står bilen på en plan längs vägen där den bestämde sig för att inte gå längre så det finns ingen ström där. Jag ska börja med multimeter och se om jag blir klokare.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

gufra (trådstartaren)

#18 » 13:55:48, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Updatering:

Gaspedalen "dog" plötsligt under en körning. Motorn går på ojämn låg tomgång (ca 500 rpm), men inget mer. Jag har en känsla av att det går jämnare när jag kopplar loss insprutningspumpen från ECUn och ansluter +24V och jord direkt till pumpens pinnar för strömförsörjning. När jag gör det larmar bilen och displayen säger jag "Motorfel, stopp". Eftersom bilen larmar när jag kopplar bort CAN-bussen till pumpen drar jag slutsatsen att både ECU:n och pumpstyrenheten är vid liv och pratar med varandra.

Pumpen har en ingång som heter "low idle select" som jag provade att koppla till både +24 och jord, men fick ingen förändring i tomgångsvarvtalet. När pumpen är ansluten till ECU:n tror jag att ECU:n försöker öka tomgångsvarvtalet men bara gör den bara ojämn. Att varken ECU:n eller pumpens lokala "low idle select" påverkar tomgångsvarvtalet får mig att tro att pumpen inte förmår mer, det kanske inte finns nog med soppa i den, men känns märkligt att det skulle finnas tillräckligt för en låg tomgång men inte för mer.

Jag har köpt en iCarsoft HD V3 OBD2 dosa med stöd för J1708 och J1939 (tunga fordon) och en adapterkabel för Volvos 8-poliga kontakt men inte fått den att koppla upp sig och visa något. Det är ett projekt i sig och jag hoppas på något slags stöd från iCarsoft som skryter med sin support på hemsidan...

Jag har bytt båda bränslefiltren och har ett bra flöde när jag kör avluftning genom att trycka ner gaspedalen i golvet när jag slår på tändningen.

Några idéer?
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

torposkar

#19 » 14:56:01, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har ni kollat att motorn får tillräckligt med luft från intavet från luftrenaren, en motor som inte får syre vill inte gå. Har varit utför ett sådant
fel .
Mvh Oskar
Användarvisningsbild
torposkar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:02, 11-03-2011
Ort: hestra
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 42

gufra (trådstartaren)

#20 » 15:13:04, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde att skriva... provat att först ta bort luftfiltret (som det visade sig vara hög tid att byta) och att lossa slangen mellan intercooler och insugsrör utan att det gjorde någon skillnad.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se