Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Tips vid felsökning av automatlåda Volvo FL6

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

gr090 (trådstartaren)

#1 » 21:20:52, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tänkte dela med mig av lite erfarenheter, se inte detta som en absolut sanning eftersom det finns flera varianter av både växellåda och motor, men det var till stor hjälp för mig.


Felsökning automatlåda Volvo FL611 -1988

Motor TD61G

Växellåda AT545

Nedanstående testar kan utföra i valfri ordning

Kolla oljenivå, oljans kvalitet och filter.
Kolla oljenivån på tomgång med driftsvarm växellåda.
Lukta på oljan, luktar det bränt eller om den inte är röd, byt då olja och filter, bytesmängden är 17 liter, lådan rymmer 24 liter, detta förutsätter att lådan har en oljekylare, annars är det nog lite andra rymduppgifter. Filtret till oljekylaren ser ut som ett vanligt ”motoroljefilter” och är lika enkelt att byta, däremot är lådans eget filter monterat inuti lådan och kräver demontering av tråg.

Maxvarv
Lägg växelväljaren i neutral och ge full gas, för en TD61G skall det vara 2800rpm
För en TD60 skall det vara 3200 rpm och för en TD63 3200 rpm (enligt Volvo).
Om det är lägre justera då gasreglage alternativt stoppskruven under gaspedalen, om du inte kan få upp maxvarvet har du ett grundproblem som måste lösas först.
Problemet med för lågt maxvarv är att styrning av modulator blir fel, modulatorn bestämmer bland annat hur hårt lamellpaketet skall greppa.

Växelspak och dess relation till växelreglage på växellåda via wire.
Lossa wire på växelreglage och kolla så att wirespänning stämmer med lägen mellan spak och reglage på låda.
Om lägena inte synkar kan lådan bete sig konstigt, justera wire om nödvändigt

Stallspeed
Kör växellådan varm
Lägg i drive, ansätt handbroms + fotbroms, ge full gas, vid vilket varv stallar motorn, gör likadant för backen.
2000 rpm är riktvärdet för denna växellådan
Om värdet är under 2000rpm ger inte motorn ”full effekt”
Om värdet är över slirar troligen lådan, ”lamellpaket”, men kan förstås vara andra defekter

Kickdown-funktion, test av modulator
Se till att det finns luft i tankarna
Slå på tändning, växelväljare i valfri position
Tryck gaspedal i botten, det skall då komma ett tryckluftsljud ifrån modulator på växellådans vänstra sida.
Om inget tryckluftsljud hörs felsök luftmatning, alternativt demontera och felsök modulator.
Om modulatorn lossas rinner det ut växellådsolja.

Test av lådans interna oljetryck, kräver testutrustning
Oljetryck låda 9-10kg med kickdown i botten

De symptom jag hade var att lådan ”slirade” på alla växlar, och i mitt fall var det för lågt maxvarv på motorn och därmed felaktig styrning av modulator på växellådan.

1 person gillar det här inlägget.
gr090
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:12:39, 25-02-2012
Ort: Vingåker
Sverige
Maskintyp: Traktor



D13A

#2 » 07:49:54, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

yttligare ett tips om växellådan smäller i växlarna beror detta oftast på för mycket olja på lådan
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Fredrik-1989

#3 » 11:47:37, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 1990 FL614 som är lite bråkig i växlarna.
Har gjort lite av testerna du tipsar om.
Har en TD61GB och testade maxvarv och den vrålar långt förbi 3000varv på mätaren.
Testade även stallvarv och bromsarna orkar inte hålla emot jag står o spinner på asfalten. Samma i R.

Mvh Fredrik
Fredrik-1989
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:33, 17-01-2023
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Traktorgrävare
Hjul och bandgrävare
Lastbil volvo fl614 1990


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se