Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Lurad på Lastbilsaffär Volvo FM7 2001

36 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

PerJohansson

#16 » 12:32:53, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl egentligen att klassa som förtal, och du har ju ovan blivit ombedd att inte hänga ut honom här.

Vad menar du med "återbetalning var muntligt", hade ni ett skuldebrev eller inte?

Var den andra affären med dig eller en tredje part?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



G-son

#17 » 14:52:28, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Det är väl egentligen att klassa som förtal...

Om det handlar om en privatperson kan det nog göra det. Om det å andra sidan gäller ett företag går det inte förtala såna, om jag förstått saken rätt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

krokodilen

#18 » 16:52:56, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha sicken jäkla lirare! Låna pengar av nån man precis köpt en lastbil av.

Hörrudu BTW kan du låna mig lite deg! :uupps: :lmao:

FB är ett bra ställe om man vill hänga ut folk, spridningsbenägenheten är 10 000ggr större än här inne.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#19 » 18:03:31, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att inte betala är inget brott i sig. För att komma till brott ska det bevisas att redan när man tog emot pengar (eller vad det nu handlar om) så fanns det ingen realistisk möjlighet och avsikt att göra rätt för sig. Det blir ju enklare om fler är drabbade. Tror man sig kunna komma nån vart den vägen är polisanmälan meningsfullt. Annars får man harva den vanliga vägen med påminnelse, inkasso, kronofogde och vid behov tingsrätt osv.

För att hitta fler drabbade så behöver man ju gå ut med vad som hänt. Men det är inte oproblematiskt, det finns ju faktiskt en viss möjlighet att man ger sig på en egentligen ärlig person som blivit sjuk eller på annat oförutsett sätt blivit hindrad att göra rätt för sig. Sen är det ju det där med förtal också.

Förtal kan det bli om man påstår något ofördelaktigt om en person som kan identifieras och det får nån slags spridning. Vilket det man påstår är sant eller inte är ointressant, det är förtal även om det är sant. Det finns undantag från det men vi krånglar inte till det med att ta det. Skriver man alltså att Persson i torrmyren inte betalat tillbaka sitt lån så är det förtal.

Det är dock lite mer än så. Om nu Persson blir sur och polisanmäler så händer - ingenting. Förtal är inget som faller under allmänt åtal, polis och åklagare får inte ta i det. Även här finns det en del undantag men vi släpper det också. Vill Persson komma nån vart får han alltså åtala själv. Det är inte så enkelt och det är få som vill och klarar att gå den vägen. Förtal hör alltså till de brott som man ofta kommer undan med.

Så bara att köra på då? Nja, jag passar nog på den. Men man ska hur som tänka sig för, är man säker på att den man vill sätta dit förtjänar det? Man får ju också fundera på var man skriver. Förtal är inte med på listan över brott som en administratör är skyldiga att ta bort. Det hindrar inte att man kan ha som policy att inte acceptera det och då får det respekteras.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PerJohansson

#20 » 18:15:20, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget krav på varken påminnelser eller inkasso, du kan gå till kronofogden direkt efter förfallodagen.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nimbus

#21 » 18:32:36, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla först vad det är för en filur, finns det tillgångar? annars har fogden inget att hämta. Tapetsera inte hans namn på nätet om du inte vet om han kommer betala, då får du han imot dej. Var tydlig o sätt ett datum då det skall vara betalt. Åk dit på det datumet med några kompisar och drick kaffe så blir han nog lite stressad :mrgreen:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

treaser2

#22 » 20:43:30, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dricka kaffe i grupp kan vara väldigt nyttigt för vissa.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Rollerör (trådstartaren)

#23 » 09:26:23, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag på honom i går genom att ringa dolt nr..Han påstår att han är och har varit sjuk.Stämmer nog,han lät verkligen krasslig.Han lovade att jag skall få betalt inom nästa vecka,men det har han ju sagt hela tiden.Jag sa till honom att du kan väl höra av dig om detta,lätt att bara skicka ett SMS o förklara.Detta efter att jag hotade med att lägga ut honom här.Då säger han att HOTAR du mig på MIN postlåda?Nej svarade jag.I samma veva sa han att han har folk som kan komma till min POSTLÅDA.Knäpp typ.Säger lite om honom och hans kontakter.Jag är ju inte skyldig honom nåt.Talar ju lite vad han är för en personlighet.Sambon hörde vad han sa.(Använde högtalartelefon.)Ja sa till honom ,HOTAR du mig.För vad? Hoppas han betalar så att detta är ur världen.Ger besked hur det gått här sen.Hotet han sa kan han inte komma undan,när det finns vittne.Men det tänker jag inte driva.Är ju därför jag vill varna er andra att göra affärer med honom.Vill ni ha tag på mig kan ni ju höra av er.Kanske via Webmaster.
Rollerör
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:21, 21-10-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FM7

Stefan1972

#24 » 10:11:35, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad spelar det för roll att varna? Problemet är att ingen har lurat någon. Du har bara lånat ut pengar på lite ostadiga grunder. Det är din egen godtroghet som är den avgörande betydelsen här. Det finns ju folk till allt såklart av olika anledningar men normalt sett så lånar man inte ut pengar till folk så här. Det är inte så det fungerar. Möjligen om man har väldigt mycket pengar och man lika gärna kan spela på roulette för pengarna.
Du kan ju antagligen se dig i stjärnorna efter pengarna. Enda möjligheten är ju om du har ett av han undertecknat skuldebrev som uppfyller bevisbördan. Men att gå via fogden kostar pengar och sen kanske vederbörande har en del historia sen förut och då står du som person nummer trettielva i kön som vill ha pengar av han och då blir det inga iallafall.
Och de som håller på så här vet allt om hur det fungerar........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

treaser2

#25 » 12:45:26, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg av, det är inte offret som är den skyldige.
Det är pga din typ av tankesätt som buset går ostraffat i detta land. Betalar han inte tillbaka så ska han självklart ha ett straff.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Rollerör (trådstartaren)

#26 » 12:49:25, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!!Treaser2
Rollerör
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:21, 21-10-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FM7

Stefan1972

#27 » 12:59:54, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är bara ärlig.......ingen är ju skyldig till nånting än så länge? Jag förstår ju att det är surt men vad är överenskommelsen? När ska det slutbetalas? Om inget konkret är sagt så löper ju bara kredittiden på...........har ni inte kommit överens om ränta så är ju inte den självklar heller.
Det normala "straffet" på obetalda lån är de tilläggskostnader man får och ev ränta tills full betalning är erlagd. Sen får man ju tycka vad man vill om resten. Det är en lång uppförsbacke till att få det till nå straffbart. Då ska man bevisa att syftet var att bedra och beloppet ska då även vara av betydlig art.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#28 » 13:09:58, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite otydligt fortfarande. Du sålde en lastbil för x antal tusen som du fick kontant. Av dessa kontanter lånade du ut 20k till den du nyss fått dom av för att han skulle kunna köpa ytterligare en lastbil?
Var den andra lastbilen också din eller någon annans, är han skyldig dig 20k eller en lastbil?

Oavsett så är det nog hur mycket det än svider enklast att glömma och gå vidare. Det är ju förmodligen ett bedrägeri eftersom köparen gissningsvis inte haft planer på att betala tillbaka pengarna, men det är en annan sak att bevisa det. Polisanmäla kan man ju göra för sakens skull, men du kommer få ett "nedlagt då det inte går att styrka brott" eller liknande med vändande post.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

krokodilen

#29 » 13:18:09, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härmed tycker vi alla här på Maskinisten att Rollerör ska få tillbaka sina pengar. :thumme:

Störst chans att detta ska ske är nog att misstänkt skurk inte är just en skurk, dvs att han betalar tillbaka det han är skyldig.

Gör han inte det är det nog trögt oavsett det som är skrivet och kostnaden för att driva processen överstiger ganska snabbt ursprungligt belopp.

Att försöka skönmåla denna situation hjälper föga.

Läropengar tänker jag. Sedan blir jag lite fundersam på språkbruket? "HOTAR du mig på MIN postlåda" vem säger så?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rollerör (trådstartaren)

#30 » 13:37:57, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack krokodilen..Det var just så han sa igår när jag pratade med honom om att lägga ut honom här.Det ser jag som ett hot från honom att skicka nån på mig om jag avslöjar honom.
Rollerör
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:21, 21-10-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FM7


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se