Lastbilar är kul... detta hände 2022
Upptäkte dieselläkage vid ett av pumpelementen...
Först fuktade det lite sedan ökade läckaget såpass att jag var tvungen att handpumpa fram
bränsle om bilen stått mer än ett dygn...
Tvättade dieselpumpen och kringliggande ytor så gott jag kunde före demontering, när man lyfter ut pumpelenenten så ligger det smuts under fästöronen
så det gäller att vara noggran och försiktig.

Visar den fuktiga pumpen, på sida rann det diesel när motorn gick.

Borttagna
spridarrör. Jag har monterat på ett hemgjort anhåll på 5:an element detta för att jag ska kunna demontera 6:ans element utan att sabba inställningen,
verktyget är en vinkel tillverkad av en 3mm plåt med ett ovalt hål för att kunna sätta dikt ann mot elementet som ska tas bort. obs lossa endast en
mutter på pumpelementet som verktyget monteras på!
Har även buntat fast en
slang tillfälligt mot grenröret då slangen var i vägen.

Borttaget
pumpelement, under pumpelementet vid pinnbultarna ligger även
shims för grovjustering, sedan finjusteras de genom att vrida på pumpelementet.
Det var olika shims på de olika pumpelementen

Löst pumpelement med borttagna o-ringar. två i botten och en i ovankant. (den övre var orsaken till läckaget)

Delat pumpelement, bytte även denna
o-ring samt kopparbricka (kopparbrickan ligger i botten i pumpelementet mellan delarna på bilden)
O-ringarna var riktigt hårda så detta upprepade jag på alla sex pumpelemant. med dieselpumpen kvar i bilen
Detta var på en DENSO pump och metoden står inte i verkstadshandböckerna men det fungerade för mig iallafall.
O-ringar och kopparbrickor byttes till nya, finns på nätet eller hos dieselpumpsverkstäder. Lösa delar till dieselpumpen fanns inte hos Volvo utan där fanns bara kompletta utbytespumpar.