Daniel Albrecht skrev:Tackar för tipset om lastbilssidan Lars-Gunnar....
...är själv en allätare när det gäller mackapärer
Tillägg efter 32 minut(er):Efter div avskruvande/ bortplockande på lastbilen som kanske bara är ren handling så var det dax att börja klura på det nya flaket och dess utformning...
Har dock inga fina CAD ritningar att stoltsera med
Dock kan man samanfatta enkelt...
Som jag nämde tidigare så ska det vara ett typ av fast maskinflak..
-Lågbyggt -stabilt -sluttande bakända för enklare lastning.
Detta var de enkla kriteriena som flaket skulle uppfylla...så det kommer att bli ett flak helt i stål....ramverk med
durkplåt på. ca 2,40m brett och 5,20m långt.
Bilens
ram kommer att längas bakåt...kranen kommer att behöva ca 80cm bakom hytten.
Efter att ha studerat div andra flak i olika storlekar för att få ett grepp om överslagsdimmensioneringen så fick den närliggande mekaniska verkstaden en
ritning, de bockade alla profiler som själva ramverket ska bestå av. 4mm tjocklek på plåten till profilerna.
Sammanlagt så blev det nästan 60m profiler i lite olika storlekar
Den höga profilen till vänster är samma som bilramen som förlängning, profilen(a) längs till höger är till bärlinor (ytterkanten) "ska vara så" sa en lastbils kompis..
..jovisst, blir starkare samt möjlighet att "gömma" infästningar till flaksidor.
Plåten till flaket fyndades bättre begagand, räfflad durkplåt..
Dock med räfflorna på undersidan