Dax för lite uppdatering...
Nu börjar man få kontroll över ramens rost, det mesta är tvättat, blästrat o målat mellan regnskurarna...
Fälgarna bak var hemska...även om man kan tycka att en underhålls/förvaltningsbil som denna har fått sin vård enl boken...men den sissta tiden med troligen mindre nogräknade ägare har satt sina spår...
Bl.a bakhjulen krävde ngn timme med luftdriven
hammare för att hacka bort div rost o annat på o emellan fälgarna...
nu e de klara för lite blästring o färg..
men till slut så fick blev det hyffsad ordning på dessa oxå...
Då det blir en biffigare
kran så kommer hydrauloljetanken att vara i minsta laget..var svårt att hitta en ny till rätt peng o framför allt rätt storlek då den ska sitta längs ramen under flaket som brukligt.. o inte ta i backen när man kör över en trottoarkant..så tankarna fördes över till att förlänga den befintliga, dvs lägga i en ca 20cm plåtremsa..men vid närmare titt så visade det sig att rosten tagit ett riktigt grepp i dubbelfalsarna/sammansvetsningen så den småläckte..typiskt
...eller lika bra kanske
...så det blev att
rulla ner till lokala smeden igen med en
ritning..o vips så fick man en ny "låda" i 2mm plåt som ska få anslutningar o
lock mm
Så nu kommer hydrauloljetanken/bygget bli ett mindre projekt i sig själv...
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm