Sida 2 av 5

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 19:44:01, 03-03-2009
av arcticforever
Nu tycker jag det är dags för uppdatering :thumme:

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 22:04:38, 03-03-2009
av Lars-Gunnar Åström
Vi har en sida för veteraner med en avdelning för projekt i detta forum:

www.veteranlastbilar.se

Där kanske du blir bra bemött. Är själv med där. Därmed inte sagt att du inte blir det i detta forum men, intresset är maskiner och i veteranforumet gäller lastbilar, släp och åkerihistoria och inget annat

Lars-Gunnar :smile:

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 01:14:01, 04-03-2009
av Daniel.A
Tackar för tipset om lastbilssidan Lars-Gunnar....
...är själv en allätare när det gäller mackapärer :grin:

Bild Tillägg efter 32 minut(er):

Efter div avskruvande/ bortplockande på lastbilen som kanske bara är ren handling så var det dax att börja klura på det nya flaket och dess utformning...
Har dock inga fina CAD ritningar att stoltsera med :grin:
Dock kan man samanfatta enkelt...
Som jag nämde tidigare så ska det vara ett typ av fast maskinflak..
-Lågbyggt -stabilt -sluttande bakända för enklare lastning.
Detta var de enkla kriteriena som flaket skulle uppfylla...så det kommer att bli ett flak helt i stål....ramverk med durkplåt på. ca 2,40m brett och 5,20m långt.
Bilens ram kommer att längas bakåt...kranen kommer att behöva ca 80cm bakom hytten.
Efter att ha studerat div andra flak i olika storlekar för att få ett grepp om överslagsdimmensioneringen så fick den närliggande mekaniska verkstaden en ritning, de bockade alla profiler som själva ramverket ska bestå av. 4mm tjocklek på plåten till profilerna.
Sammanlagt så blev det nästan 60m profiler i lite olika storlekar :eek:
Bild
Den höga profilen till vänster är samma som bilramen som förlängning, profilen(a) längs till höger är till bärlinor (ytterkanten) "ska vara så" sa en lastbils kompis..
..jovisst, blir starkare samt möjlighet att "gömma" infästningar till flaksidor.

Plåten till flaket fyndades bättre begagand, räfflad durkplåt..
Dock med räfflorna på undersidan :mrgreen:
Bild

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 01:08:52, 06-03-2009
av Daniel.A
Nu är vi snart i realtid...allt tar sin lilla tid.. :sad:
Fram med hetvattentvätten för att få fram lastbilen från mångårig skit...
Som så många andra skriver som tillämpar denna tvätt metod...man flyttar skiten från bilen till dess ägare :???:
Bild

Bild

Nu ser man även att projekten växt ifrån garaget/verkstan.....

InläggPostat: 13:32:11, 06-03-2009
av Robban_C
När man ser den så där så får man lätt en känsla av att den kanske inte driver så bra i vinterhalkan. "Lite" lätt i arschlet kanske? :grin:

Jag måste få vara halvt offtopic och fråga om du (eller ni andra) gör nåt för att få rent på marken efter tvättning? Overallen går ju att peta in i tvättmaskinen men har man en snygg grusplan så kanske man inte vill söla ner den med en massa goja.


Edit:
Den börjar ju se ganska skaplig ut. Den är ju till och med orange på sina ställen. :thumme:
Hur mycket får man lasta på en sån där? Det beror ju i och för sig på vad man har av påbyggnad också.
8 ton? 10?

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 16:46:23, 07-03-2009
av Fredrik_
Robban-
Totalvikten på just den där bilen är precis under tio ton enligt Transportstyrelsens hemsida :cool:

:off_topic: Ett tips vid val av bil, är att det är lättare att få fungerande (dvs godkända) bromsar, på FL4/6 än på F4/6. Så prisskillnaden vid köp kan vara motiverad.

Måste till reg-besiktning sedan då då!? :/
Kul läsning!

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 18:24:59, 07-03-2009
av Daniel.A
Japp....som Fredrik skriver så är tot. viket strax under 10ton...så med påbyggt flak och en kran på kanske 1 ton så e det nog inte mer än 3-max 4 ton lastvikt....visst kunde man välja en mer sofistikerad o lättare kran...men då är man där igen med resonemanget var man ska sätta gränsen. mkt svårt :???:
I detta utförande så e framkommlighetsegenskaperna usla....föredrar käle i backen :smile:
Varmvattnet verkar lösa upp endel(samt avfettningen) bra mot maskrosor...visst fick man plocka bort lite "färgbitar" värre om man skulle ha en fin stensättning.

Regbesning blir det...iof så e den reggad med kran...samt måtten blir ungeför samma...istället för kranhylsan som sticker ut bak...så blir det nytt flak som sticker ut...men det e väll säkrast att "göra det riktigt" Har gjort en reg. besning på fordon tidigare, bl.a min nuvarande Iveco som byggdes till fordonstransport...men det e en annan historia.

Har tyvärr oxå hört detta med bromsarna...hoppas man inte har gjort bort sig...iof tar det några promsprov innan min iveco e igenom bes oxå...men man vill ju inte ha strul i onödan...

InläggPostat: 19:44:55, 07-03-2009
av Robban_C
Jaså, inte mer lastvikt. Jag jämförde med min polare som har en 2-axlig krokbil. Han får lasta runt 8 ton och jag tror att flakvikten redan är fråndragen då.
Men det måste alltså vara annat än axeltryck som begränsar här? Typ vad axlarna tål eller nåt sånt.
Jaja, men det innebär väl i alla fall att du slipper vägavgift (eller vad det nu heter)?

InläggPostat: 21:20:18, 07-03-2009
av cekstam
Allt under 12 tons totaltvikt är vägavgiftsbefriat. Mycket bra :)

-ekstam

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 10:26:15, 08-03-2009
av Daniel.A
F6 serien ligger i detta härad kring 10t i tot vikt "brödbils storlek"...finns med några ton mer...men som Ekstam skriver så kommer man då upp i vägavgift klass.

Tänkte nu fixa det som ser misstänkt ut att kunna ge upp...dvs när flak och kran är påbyggt och gömmer allt så vill man inte ligga o krypa under bilen och laga för att man bara stök lite färg på delarna vid renoveringen.

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 22:25:33, 08-03-2009
av Daniel.A
Det är inte rätt årstid att begära några torra och ljusa dagar på rad....men ett litet ryck med blästern hanns med innan det både blev både mörkt och regnigt....
Fel årstid för denna typ av fix i blåhallen ... :sad:
Bild

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 17:17:32, 12-08-2009
av Daniel.A
F6:an är under arbete igen efter lite andra projekt som tagit tid...
Demontering och uppmålning...ramen blir grå som synes.

Bild
Hydraultanken kommer att bli för liten till den tilltänkta kranen, 10-20L till skulle kännas bättre...vid närmare koll så är den sönderrostad i fogarna så det blir till o bygga en ny, i rätt dim. Att köpa en färdig kan nog bli svårt då den måste massa med alla mått under flaket...

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 14:03:58, 19-08-2009
av Daniel.A
Medan ramen får sig en översyn så är det kraninfästningen som ligger högst på listan, denna ska få en egna rambalkar att stå på (de brun-röda) för att komma i rätt höjd med stödben och allt...de 2 rambalkarna kommer att bultas i lasbilens ram...på dessa infästningar kommer det att sitta hylsor för M24 som karanen kommer att dras fast i ..se bilder nedan..Kranens placering kommer att styra vart allt annat får plats..dvs luftankar..tank, skärmar, flaket mm..känns som det är kranens infästning som ska prioriteras högst.. :grin:
Bild

Bild
Lite livförstyvningar inuti kranens extraramar, vet ej om det e överkurs...man vill ju inte att de ska tryckas ihop på sikt..

Bild
4st M24 kommer att sitta genom kranen samt genom hylsorna(dessa ska även sido stagas lite) på lastbilen, fetare bricka kommer det att bli
4st fästpunkter med M16 skruv i bilens ram...
Detta kan inte trilla av... :???:
Nu gäller det bara att passa in allt bakom hytten på bästa sätt... :???:

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 16:36:10, 19-08-2009
av olle67
Kolla upp så de godkänt med dom m-24 du tänker använda,säger det för att ja köpt några kranar och ser alltid till att få med buöltarna som håller kranen,en gång sa en säljare till mig att alltid ta till vara på dom för dom e mkt dyra och de inte godkänt med vilka bult som helst,annars får du skita ner dom lite,vet ej om de stämmer ,men tål å kollas upp,fint bygge annars,lycka till. :thumme:

Sv: VOLVO F6 -80 Renovering och ombyggnation

InläggPostat: 21:06:52, 19-08-2009
av Daniel.A
Så sannt Olle...
Kranens fäste tillåter max 24mm infästningar i dess hylsor/spår...och stålet på dessa gängstavar är inte sämre än ngt annat stål i konstruktionen...
Men visst ska man inte ropa hej innan man rullat igenom SBP.
Regbesning får ju bli när allt e klart, men annars så har ju lastbilen haft kran och ett litet flak innan...(se de tidiga bilderna) så man vet ju inte om det nya bygget skulle flyta igenom en vanlig besning, måtten kommer ju vara ungefär lika.... :mrgreen: