Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Hastighetsmätare Volvo FL7

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Peritec (trådstartaren)

#1 » 19:12:39, 07-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kan ge mig råd/hjälp med hastighetsmätaren (färdskrivaren) i min FL7:a av 89 års modell.
Så fort jag slår på tändningen slår mätaren upp i topp och blir sedan kvar där. När jag fäller ut mätaren verkar
den lilla "medbringaren" i plast att konstant stå i toppläge. Sitter det någon form av givare på växellådan (splitlåda)
eller hur funkar det. Tacksam för alla tips
Peritec
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:21, 07-01-2014
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL 7



Fredrik_

#2 » 00:32:58, 08-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget att pilla med själv! Plomberat osv.
Självklart givare på lådan, elektriskt in till färdskrivaren.
Är det sönderpillat går det inte som bytesobjekt tex.

Lagkrav på att det ska finnas, fungera och vara godkänt så lämpligen kontaktar du en auktoriserad verkstad.
(Fungerar klockan, den som driver den vita ovala plastbiten. Kolla säkringar tex. Och lilla jordkabeln på huvudströmbrytaren)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toppline

#3 » 15:33:23, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara givarfel men lika vanligt med kabelbrott. skulle kolla givaren o kontakten i bakkant växellåda till att börja med o se så det ser bra ut. Lyft ur färdskrivaren med o kolla så allt sitter ihop som det skall.. Finns inget som säger att du inte får greja själv. bara att åka till nån som är akrediterad för färdskrivare o givaren plombad igen. :grin:
toppline
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:18, 16-07-2010
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#4 » 15:55:34, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Greja själv kan så vara, men är plomberna brutna när bil kommer till verkstaden så är det en 'installation' som gäller...
Allt annat är ett felaktigt hanterande av ackrediteringen!! Om man kan anse en verkstad seriös som gör sånt får var och en avgöra. (Men brottsligt är det!)

Givarfel, eller dess kabel, ger ett regelbundet slag upp till ca 30 vid stillastående. (Man får ett brett, grått band i hastighetsfältet på bladet) Kan fungera hjälpligt ändå vid körning.
B+, 15+ och belysning samt 'några' minus (bla från 'fel' sida av huvudbrytaren) ska finnas på det vita kontaktstycket, det gula är till givaren.

Vet inte om TS bryr sig om vad som skrivs heller?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toppline

#5 » 15:58:20, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle summermäta kablarna mellan färdskrivaren o givaren så du var säker på att kablarna var hela.
toppline
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:18, 16-07-2010
Sverige
Maskintyp: Traktor

toppline

#6 » 16:03:51, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal analog skrivare blir det väll ingen istallation på, gäller väll bara digal färdskrivare? givar byte eller kabelreperationer kan man väll göra utan att behöva göra en ny instalationskontroll? Men håller med om att det är inte lagligt o bryta plomben och så. men greja o hitta fel kan man ju göra fast man får vända sig till ackredeterat företag för plombning alternativt 2 årskontroll när felet är fixat.
toppline
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:18, 16-07-2010
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#7 » 16:09:58, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknas plomber är det en förnyad installation verkstaden SKA göra.. (Vet ej vad som ändrats, kan vara en annan skrivare som sitter där tex!)
Bryter de plomberna själva (för tex felsökning/kabelrep) kan de återplombera och skriva papper på det!
Även givarbyte kan ske utan installation på en analog.

Vet man inte vad som gäller kan det kanske vara dumt att ge rekommendationer...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

hanpal

#8 » 21:35:34, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt i två styck färdskrivarblad i skrivaren ett blad bakom plastväggen och ett närmast nålarna sedan stäng skrivaren och rulla bilen så du får hastighetssignal så kommer nålen att gå tillbaka noll.Det är en självtest som 1318 skrivare gör.
hanpal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:20, 09-01-2015
Ort: Säter
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5718 Nibbi G 319 Zetor 6045


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se