Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Verkstadshandbok + frågor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

McOrd (trådstartaren)

#1 » 10:13:49, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hwj
Är nybliven ägare till en FL6 -89, hästtransport. Jag skulle gärna vilja ha tag i en verkstadshandbok, för framtida utmaningar. Någon som har en till salu eller förslag på var man kan hitta en?

Fråga 1: Vindrutetorkararmen på förarsidan tycks slira på axeln men jag kan inte riktigt se hur den sitter, dvs jag hittar ingen låsskruv eller liknande. Några tips på hur jag skall angripa problemet.

Fråga 2 a+b. 2a: Av någon anledning har bilen två dieseltankar som sitter bredvid varandra. Är det vanligt och i så fall varför har man den lösningen? 2b: De två tankarna är förbundna som kommunicerande kärl men det går så långsamt att jag måste fylla på i bägge tankarna. Några tips på vad det kan bero på?
Mvh
McOrd
McOrd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:55, 26-01-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA 1953



Fredrik_

#2 » 12:44:55, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fäller du upp kåpan längst in på armen sitter det en mutter där!
Risken är stor att konan blivit sönder'fräst' av axeln, men prova att dra åt annars får du byta armen.

Fanns nog inga riktigt stora tankar till dessa, så dubbla var lösningen.
Idag kopplar man ihop med sug/returledning så då rinner det inte alls mellan förens motorn går!
Lev med det, eller koppla bort ena tanken! (Ev regbesiktning, så låt den sitta kvar fysiskt!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

McOrd (trådstartaren)

#3 » 18:33:51, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Fredrik
Klart och tydligt svar. Och, jo det ser ut som om spåren frästs ur.
mvh
McOrd
McOrd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:55, 26-01-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA 1953

dimorep

#4 » 18:46:37, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

McOrd skrev: De två tankarna är förbundna som kommunicerande kärl men det går så långsamt att jag måste fylla på i bägge tankarna. Några tips på vad det kan bero på?

Tankarna brukar vara sammankopplade med en 10 eller 12 mm slang (ansluten via nipplar med ännu mindre flöde) och du fyller upp de (tankar) med en pumputr. vars slang minst brukar vara 3/4" oftast 1". Inte alls konstigt att det tar längre tid för nivån i tankarna att "jämna ut" än vad det tar att fylla...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

McOrd (trådstartaren)

#5 » 11:27:49, 12-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Dimorep
Det förklarar ju saken.
mvh
McOrd
McOrd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:55, 26-01-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA 1953


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se