Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Batteriladdning

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

McOrd (trådstartaren)

#1 » 12:28:04, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kunniga
Att bli lastbilsägare innebär tydligen att jag måste lära mig massa saker som jag aldrig funderat på tidigare och det senaste är uppladdning av ett nästan helt dött batteri. Så till mina frågor: Jag har funderat på att köpa en batteriladdare 24V, eventuellt med booster och starthjälp.
1) är booster och starthjälp egentligen nödvändigt och hur mycket dyrare blir det?
2) Vad skall jag leta efter med avseende på kapacitet? Batteriet ifråga är ett: Tudor Heavy TE1853 185Ah, 1100A (EN) 12V
3) Behöver jag skruva av locken på batterierna (cellerna) vid laddning (det fick jag lära mig i lumpen men jag antar att batterierna kan ha utvecklats de senaste 40 åren:
4) är det något särskilt jag måste täcka på vid laddningen?

Tacksam för svar
McOrd
Ps Bilen är en FL6-89
McOrd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:55, 26-01-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TEA 1953



Mike59

#2 » 13:26:55, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte då en 24v batteriladdare från biltema med starthjälp liknande denna och den har funkat i 10år nu.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... alp-37782/

Startade bland annat en L180 i 35gr kyla för några år sedan med den.

Starthjälpen är bra att ha, för vem vill stå och vänta flera timmar om man ska iväg nånstans.

Jag brukar då aldrig skruva bort några lock(vem har tid med det), det gör jag endast då jag ska kolla vattnet.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

Fredrik_

#3 » 13:57:53, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tillräckligt gammal bil för at klar av 'starthjälp'/'booster'-funktionerna från dumma laddare...

Kapaciteten: Normalladdning ~10%, så till dina små 185Ah så är en laddare som ger uppåt 25-30A inga problem.
Jula har något liknande som ovanstående.

Att låta stå på laddning en stund innan startförsök är nödvändigt ändå, 200A är inte mycket till lastbilsstart, bara förvärmningen tar nog hälften...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#4 » 14:16:57, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag avråder bestämt ifrån en laddare med starthjälp.. Det kan lätt kosta brända detaljer. Bättre då med en smart laddare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Fredrik_

#5 » 23:30:05, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allra bäst blir ju att sätta dit fulladdade batterier istället för de urladdade...

Dåligt med smarta laddare med lite kraft, framförallt 24V.
Men man kan ju köpa 2st 12voltsladdare.Cteks största 24v ger 14A, medan motsvarande 12v ger 25A.

Som påpekats, för just denna bil fungerar en 'ful'-laddare.
Men självklart får man tänka lite och använda sunt förnuft Som alltid vid hantering av batterier.

Går utmärkt att elda upp med startkablar, eller felkopplat batteri bara.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#6 » 23:38:35, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror TS vill ha en laddare för att ladda batterierna- just för att kunna starta fulladdat, om så, är det ingen dum idé med avkänning "smartladdare" eftersom laddaren kan hänga på hela tiden.

Samtidigt som det är helt värdelöst med en förti kilo kolossladdare om man ska underhållsladda...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fredrik_

#7 » 09:10:26, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

McOrd skrev:... och det senaste är uppladdning av ett nästan helt dött batteri. Så till mina frågor: Jag har funderat på att köpa en batteriladdare 24V, eventuellt med booster och starthjälp.

Användningsområde som efterfrågas, inte något om fast monterad underhållsladdare med 'motorvärmar'-anslutning.
Som sådan har jag monterat åtskilliga Ctek 14A som är lämplig för just detta.

1) är booster och starthjälp egentligen nödvändigt och hur mycket dyrare blir det?
2) Vad skall jag leta efter med avseende på kapacitet? Batteriet ifråga är ett: Tudor Heavy TE1853 185Ah, 1100A (EN) 12V
3) Behöver jag skruva av locken på batterierna (cellerna) vid laddning (det fick jag lära mig i lumpen men jag antar att batterierna kan ha utvecklats de senaste 40 åren:
4) är det något särskilt jag måste täcka på vid laddningen?

...
Ps Bilen är en FL6-89

Och lite undringar vad som är lämpligt storleksmässigt och användningsätt för tidigare beskrivning.
Att ladda upp dessa urladdade batterier, om laddaren ens startar, tar åtskilliga dagar med 14A men går självklart.


Har jag missförstått frågeställningen så totalt ber jag om ursäkt.
Köp då en liten 'smart' laddare och bortse helt från mitt erfarenhetsbaserade tidigare svammel :wave:
Undviker mer svar här.

Lycka till med din (nästan helt) elektroniklösa bil!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Peter Ohlsson

#8 » 10:34:40, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra det enkelt så kan du mycket väl ladda batterierna ett och ett vilket innebär att du klarar dej med en billigare 12 volt laddare, dessutom får man bättre koll på om något av batterierna börjar bli dåligt.
När mina batterier blir urladdade så brukar jag koppla startkablar till en personbil som står på tomgång en stund så man får frisk laddström från både bilens batterikapacitet och generatorn, det brukar funka mycket bra. Givetvis ett i taget! för säkerheten så bör du koppla bort lastbilens batterikablar när du gör detta. Jag har sabbat många batterier med starthjälpsfunktionen på laddaren......
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

D13A

#9 » 11:30:26, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

volvo lastbilar fram till års mod 2006 inga problem med booster efter det ska man passa sig som fan men det bästa för gamla batterier är c tek underhållsladdare med recond funktionen gör underverk när det står övernatten hehe
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

mats757

#10 » 12:42:20, 08-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
McOrd skrev:
Och lite undringar vad som är lämpligt storleksmässigt och användningsätt för tidigare beskrivning.
Att ladda upp dessa urladdade batterier, om laddaren ens startar, tar åtskilliga dagar med 14A men går självklart.



Första timmen man laddar batterierna ger en 14A laddare full effekt, därefter blir motståndet i batteriet högre och spänningen stiger, en då reglerar batteriladdaren efter spänning istället och effekten reduceras.
Men två stycken 185Ah batterier och en 14A, 24 voltsladdare, så tar laddningen ca ett dygn. Beroende förståss på hur tomt batteriet är från början.
Med en avsevärt större laddare kan man förkorta tiden den går på full effet, men sedan är det spänningen som sätter stopp och det tar sina timmar i allafall.
En 14A laddare är en väldigt lämplig storlek för dom batterierna.

En starthjälp är precis vad den kallas, bara en hjälp. Har ingenting med batterivård att göra.
Sköter man om batterierna behöver man ingen starthjälp. Så det beror lite på vilken väg man väljer. Alltså, ständigt lösa problem, eller förebygga problem.

Har man problem att få igång laddningen, med andra ord få liv i förstörda batterier, går det alltid att köra på Supplay läget. Det är inget gnist- eller felkopplings-skydd då. men man får igång aktiviteten så att batteriet tar emot ström.

/Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se