Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Lösa bultar till dragbalk.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

esund (trådstartaren)

#1 » 22:31:24, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte höra om någon annan som kör lastbil har varit med om detta förr?

Bultarna som är inringade hade släppt på båda sidor, alltså både höger och vänster sida i veckan.
Bild
Bild

Drar runt på ett treaxlat växlarsläp som är helbladat som fått en längre dragstång samt sänkt i infästningen för att kunna backa över vid rangering av flak.
Är iaf ett riktigt nåkt släp att dra då det vid minsta lilla gupp hoppar och rycker så man sitter som en studsboll i hytten.

Kan inte tänka mig nått annat än att det är släpet som gjort att muttrarna gängat upp sig, kan även nämna att gummi lagringen som sitter mellan drag och balk slits ut under en sommar ungefär, vet inte riktigt hur länge en sån håller, men tycker det är kort tid.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 22:42:56, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en FH med lågt placerat drag har jag råkat ut för precis samma sak. Tyckte att något var fel och undersökte bussning och dragstångsinfästningar och dämparen i draget men hittade inget. Av en slump tyckte jag att det såg skumt ut vid ramen där dragbalken var fäst och undersökte lite och det visade sig att hela dragbalken gick att röra. Blev till att borra upp samtliga hål och byta bultar. Sedan känner vi på bultarna med ett dragskaft i samband med att draget kontrolleras. :sad:

Tillägg: Jag tror att den som monterat dragbalken inte avlägsnat färgen i kontaktytorna vid montering, när det inte syntes något spår av lackering efter montaget. Så troligen lackade de dragbalken löst och monterade den sedan när denna bil tidigare varit dragare och saknade drag och riktig dragbalk. :sad:
Senast redigerad av LeifAndersson 22:51:13, 21-06-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olle67

#3 » 22:49:24, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kroken på den fl-6 ja kör på gbg stad satt ja o titta lite på en dag,då satt 18 bultar helt löst så de va in till Volvo o byta vissa o dra åt vissa,dom sa de va inget ovanligt me lösa bultar...
olle67
 

esund (trådstartaren)

#4 » 23:10:07, 21-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ja jag såg i backkameran att elhansken rörde på sig fram å tillbaka vilket den inte brukar göra.
Tror det är lika bra man skaffar sig ett längre skaft och hylsa, nu vågar man ju fan inte köra många dagar utan att känna på dom :sad:
Hatar sånt där, likadant med hjulen också efterdrar utav bara fan för man vill inte tappa nått.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Fredrik_

#5 » 09:11:19, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efterdra kan man ju behöva göra, men ser ju dessutom ut som gavelplåten är krokig/skev. Troligen av att dragöglan hamnat på utsidan av draget...
Har alu-klossarna(distanserna) slitits så ytan inte längre är plan är det nog svårt att få det att sitta fast.
(Nedre skruvraden på sista bilden ser 'fel' ut!!)
Inte upplevt som något vanligt problem, inte heller att lagringen i draget tar slut så fort.
Brukar snarare vara att det sitter fast för att det INTE rör sig! Så kolla upp om lösningen med släpets dragstång verkligen är lämplig!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#6 » 09:36:48, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

esund skrev:Tror det är lika bra man skaffar sig ett längre skaft och hylsa, nu vågar man ju fan inte köra många dagar utan att känna på dom :sad:

Nja, det är ju inte riktigt rätt väg att gå + att det löser inga problem! Samtidigt som varje gång det lösnar så blir det ännu lite större skador på anl.ytorna som leder till att det släpper ännu lättare/fortare nästa gång...

Om ett sådant bultförband "går löst" så är där något som är rejält fel, bättre att isf åtgärda det (och såklart samtidigt byta till en ny "bultsats") så är problemet löst en gång för alla.

..likadant med hjulen också efterdrar utav bara fan för man vill inte tappa nått.

Lite sak samma där, är allt ok så ska det inte "gå löst". En kontroll (efterdragning) av hjulbultarna på de hjul som varit av ska räcka, annars är där något som är fel (i mtrl och/eller monteringsförfarandet). Är ju alltid samma hjul / hjulposition som det brukar vara lösa hjulbultar på... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

olle67

#7 » 09:38:40, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va de bara fram de skulle moment dras f.o.m Scanias 3 serie,eller e de runt om o även Volvo??
olle67
 

esund (trådstartaren)

#8 » 21:23:40, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Efterdra kan man ju behöva göra, men ser ju dessutom ut som gavelplåten är krokig/skev. Troligen av att dragöglan hamnat på utsidan av draget...
Har alu-klossarna(distanserna) slitits så ytan inte längre är plan är det nog svårt att få det att sitta fast.
(Nedre skruvraden på sista bilden ser 'fel' ut!!)
Inte upplevt som något vanligt problem, inte heller att lagringen i draget tar slut så fort.
Brukar snarare vara att det sitter fast för att det INTE rör sig! Så kolla upp om lösningen med släpets dragstång verkligen är lämplig!


Jo, gaveln är lite bokad utåt pga lite för mycket knytning :ohnej:
Bultarna längst ner håller också i puttbalken som har fått sig en jävel några gånger så bultarna gått av, så det blev bytt till några kortare, men ska bytas till längre när tid finnes.

Skulle tro att om man flyttade upp dragstången på släpet så slipper man det värsta rycken som blir, men då kan jag inte backa över för att ta flaket.
Enda bilden jag har med bil och släp nästan ihop och nej vi har inte snö nu :grin:
Har ingen på fästena på vagnen :sad:
Bild
Bild


dimorep skrev:
esund skrev:Tror det är lika bra man skaffar sig ett längre skaft och hylsa, nu vågar man ju fan inte köra många dagar utan att känna på dom :sad:

Nja, det är ju inte riktigt rätt väg att gå + att det löser inga problem! Samtidigt som varje gång det lösnar så blir det ännu lite större skador på anl.ytorna som leder till att det släpper ännu lättare/fortare nästa gång...

Om ett sådant bultförband "går löst" så är där något som är rejält fel, bättre att isf åtgärda det (och såklart samtidigt byta till en ny "bultsats") så är problemet löst en gång för alla.

..likadant med hjulen också efterdrar utav bara fan för man vill inte tappa nått.

Lite sak samma där, är allt ok så ska det inte "gå löst". En kontroll (efterdragning) av hjulbultarna på de hjul som varit av ska räcka, annars är där något som är fel (i mtrl och/eller monteringsförfarandet). Är ju alltid samma hjul / hjulposition som det brukar vara lösa hjulbultar på... :???:


Jag drog åt dom det jag kunde igår så jag får känna på dom igen i veckan om dom har gått upp eller om det sitter.
Bilen är lite drygt 2,5 år och dom går upp nu tycker jag är lite konstigt då jag har dragit vagnen sen start med den dragstången.
Får hoppas det håller tills semestern iaf så får jag ta och kolla upp det då.

Angående hjulbultarna så går dom inte upp av sig själv utan det är bara efter däckbyten jag efterdrar som fan, troligtvis för mycket.

En luftad vagn är ju att föredra i detta fallet skulle jag tro, men det lär tyvärr inte hända förrän nått går sönder.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Fredrik_

#9 » 21:46:31, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragets infästning är sönder.... ;-)

Om släpet/rangeringen gör så draget inte sitter fast verkar det vara en ganska trafikfarlig lösning som inte borde vara på vägarna bland andra fordon!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#10 » 22:12:02, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flikar in en fråga som är lite relaterad till det här, är det på nåt vis tillåtet att modifiera gavelplåtarna så man får mer utrymme mot dragstången vid knytning, som det är nu med en vanlig bred stång så vill det ta i alltför tidigt när släpet ska vikas undan för tippning av bilen.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Fredrik_

#11 » 22:18:24, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen inte, då det knappast är lämpligt att minska ner på bärande konstruktioner...
(Gavlarna är ju balkar som ska föra över diverse krafter till ramen..)
Variant borde vara att leta bland VBG's sortiment om det går att få till så draget kommer längre bakåt, men då har man ändå ändrat vilket kan kräva besiktning..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#12 » 22:30:05, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda lösningen är väl att byta dragbalk till en annan med gavlar som inte sticker ut lika mycket bakåt.

Hade ju funkat bra om det inte vore att det sitter på en tippbil som man vill kunna tippa utan att koppla isär varenda gång.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se