Fredrik_ skrev:Efterdra kan man ju behöva göra, men ser ju dessutom ut som gavelplåten är krokig/skev. Troligen av att dragöglan hamnat på utsidan av draget...
Har alu-klossarna(distanserna) slitits så ytan inte längre är plan är det nog svårt att få det att sitta fast.
(Nedre skruvraden på sista bilden ser 'fel' ut!!)
Inte upplevt som något vanligt problem, inte heller att lagringen i draget tar slut så fort.
Brukar snarare vara att det sitter fast för att det INTE rör sig! Så kolla upp om lösningen med släpets
dragstång verkligen är lämplig!
Jo, gaveln är lite bokad utåt pga lite för mycket knytning
Bultarna längst ner håller också i puttbalken som har fått sig en jävel några gånger så bultarna gått av, så det blev bytt till några kortare, men ska bytas till längre när tid finnes.
Skulle tro att om man flyttade upp dragstången på släpet så slipper man det värsta rycken som blir, men då kan jag inte backa över för att ta flaket.
Enda bilden jag har med bil och släp nästan ihop och nej vi har inte snö nu
Har ingen på fästena på vagnen
dimorep skrev:esund skrev:Tror det är lika bra man skaffar sig ett längre skaft och
hylsa, nu vågar man ju fan inte köra många dagar utan att känna på dom
Nja, det är ju inte riktigt rätt väg att gå + att det löser inga problem! Samtidigt som varje gång det lösnar så blir det ännu lite större skador på anl.ytorna som leder till att det släpper ännu lättare/fortare nästa gång...
Om ett sådant bultförband "går löst" så är där något som är rejält fel, bättre att isf åtgärda det (och såklart samtidigt byta till en ny "bultsats") så är problemet löst en gång för alla.
..likadant med hjulen också efterdrar utav bara fan för man vill inte tappa nått.
Lite sak samma där, är allt ok så ska det inte "gå löst". En kontroll (efterdragning) av hjulbultarna på de
hjul som varit av ska räcka, annars är där något som är fel (i mtrl och/eller monteringsförfarandet). Är ju alltid samma hjul / hjulposition som det brukar vara lösa hjulbultar på...
Jag drog åt dom det jag kunde igår så jag får känna på dom igen i veckan om dom har gått upp eller om det sitter.
Bilen är lite drygt 2,5 år och dom går upp nu tycker jag är lite konstigt då jag har dragit vagnen sen start med den dragstången.
Får hoppas det håller tills semestern
iaf så får jag ta och kolla upp det då.
Angående hjulbultarna så går dom inte upp av sig själv utan det är bara efter däckbyten jag efterdrar som fan, troligtvis för mycket.
En luftad
vagn är ju att föredra i detta fallet skulle jag tro, men det lär tyvärr inte hända förrän nått går sönder.