Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Motorbyte på Volvo N10 -76

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Martin N10 (trådstartaren)

#1 » 11:41:17, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag är nyfiken på vilka erfarenheter det finns när det gäller motorbyte på en Volvo N10 -76.

Till en nyare 10 eller 12 liters motor, och vad modifieringarna blir.
Idén skulle vara att ta en motor från en
F10/12 ,FL10 från -80 -90 tal.
Även om det här är mer jobb än att renovera min utslitna motor så känns det bättre då jag går från 266 hkr till 320 hkr eller mer.
En sak jag har hört är att min växelspak ska gå att flytta till den nya växellådan (då min växellåda är slut så behöver jag även en sån).

Skulle den nyare bilen även kunna donera sin bakaxel, då min är extremt lågt växlad, (max 80 kmh) jag har en vanlig bakaxel, ingen navreduktion.

Jag hade tänkt att det skulle vara en funktionell ombyggnad,den behöver inte vara snygg.
Tex.så kan intercolern sitta framför grillen, och får man såga ett hål i huven för turbon så kan jag leva med en plåtbula där!
Martin N10
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:12, 19-10-2014
Ort: Vingåker
Maskin: Volvo N10 -76 Boggie



Fredrik_

#2 » 12:34:00, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trivs du så otroligt med 'förarmiljön' i den bilen, eller varför vill du inte byta bort hela alltet till något 'lite' mer modernt....
Nog ändå billigare med donatorbil än lösa prylar!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin N10 (trådstartaren)

#3 » 13:29:12, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja för att förtydliga mig,så var jag inne på en hel donatorbil av nämda modeller.

Anledningen till att börja detta stora jobb är att min bil har en stor fin kran ,bra tippflak samt är extremt kort och smidig (axelavstånd 380 cm). Men viktigast äldre än 30 år!
Att hitta en anann bil som uppfyller allt detta kan bli svårt och ska även drivlinan vara i gott skick närmar det sig det omöjliga.
Martin N10
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:12, 19-10-2014
Ort: Vingåker
Maskin: Volvo N10 -76 Boggie


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se