Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Svetsning ram FL6

30 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

LeifAndersson

#16 » 09:17:18, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

1000l luft och 3-3,5 mm munstycke är nog det minsta på en lastbilsram, annars kan du lika bra använda en tandborste och krokig spik! :sad:
Och du får inte lägga plåt på plåt på en lastbilsram utan det ska svetsas kant i kant. Att ta ur med ett håltag är ingen dum ide när det blir bra form på reparationen med automatik då , och även iläggsbiten kan man kapa ur ämnet med hålsåg så blir även svetsfogen riktigt vettig redan från början.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Ors-64 (trådstartaren)

#17 » 16:41:54, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de tipsen, får nog försöka hitta en dieselkompressor, annars räcker nog inte elnätet till, har 20A huvudsäkring. Ett alternativ är ju annars att hyra en kompressor, de gånger man blästrar. Hur funkar annars de här billigare blästertunnorna för runt 2000kr? Är det något att satsa på, eller är det bara leksaker?

Med vänlig hälsning Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

Bodins

#18 » 17:19:07, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo T31 skrev:Har reparerat ett flertal rost skadade ramar. Både Volvo och Scania.
Ett bra tips är att om man själv är medveten om skadorna, reparera dessa INNAN det blir en 2 hos Bilprovningen.
Jag brukar följa påbyggar handbokens svetsanvisningar för ramskarvning, vad det gäller för fogberedning samt tillsats material. Denna information är även väldigt bra att kunna informera bilprovningen om.
När det gäller material val så är ju en "original" rambit att föredra.
Ska man tillverka en rambit själv, så se till att det är plåt av rätt kvalitet. Till äldre bilar brukar jag använda stål kvalitet Domex 355, eller motsvarande.
På nyare bilar kan det förekomma ramar av "bättre" stål kvaliteter. Då måste man vara observant på detta. Vad bilen har för ram/stål kvalitet finns det ofta information om i påbyggar handboken.
Jag föredrar att svetsa ramar med MMA.
Svetsa/slipa/blästra/måla så det blir snyggt och prydligt. En ramskarv/rost lagning ska i princip vara osynlig.
Rost skador i ramar ska repareras riktig. Inget man punktar en plåtbit över för att "lura" bilprovningen.

Jag påstår dock inte att det här är rätt sätt, utan MITT sätt att reparera ram skador.
Har då hittills aldrig haft några problem vid bilprovningen. :rock_on:
vad skulle det vara för materiel som är bättre änn 355?
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

PerJohansson

#19 » 18:02:42, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

SS2144 till exempel.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

fretchi

#20 » 18:22:11, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktionsstål har du upp till S690. Fordonsindustrin kan säkert ha en drös egna material av olika kaliber.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bodins

#21 » 22:01:58, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld så är 355 det dom kräver när det är krav på nått bättre.. Så här i efterhand så tänkte jag lite för dåligt där sorry om det verkade spydigt
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

fretchi

#22 » 00:02:23, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

S355 är väl i det närmaste standard nu för tiden i alla fall när det handlar om bärande stålkonstruktioner. :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#23 » 14:59:10, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast jag tror inte man behöver överdriva materialvalen när man lagar gamla rostiga ramar iallafall............jag har då alltid kört med vanlig plåt ur stället och inte vet jag vad det är för kvalitet. Universal typ.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#24 » 19:33:25, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte överdriva materialkvaliteten, men matcha!

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#25 » 20:12:08, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Inte överdriva materialkvaliteten, men matcha!


vad händer annars då menar du? Det man svetsar dit är ju troligen starkare än det rostiga man skär bort iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#26 » 20:34:37, 22-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, har man inställningen "bara det inte blir sämre" kommer man väl undan med det mesta. Men svetsar du in ett material med lägre hållfasthet än det befintliga, vart tror du att ett framtida brott kommer att ske?
Man kan kanske komma undan med det om det är på ett ställe på ramen där spänningarna inte blir särskilt höga, men det går inte att säga vart det är, bara genom att titta på ramen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#27 » 09:04:20, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Tja, har man inställningen "bara det inte blir sämre" kommer man väl undan med det mesta. Men svetsar du in ett material med lägre hållfasthet än det befintliga, vart tror du att ett framtida brott kommer att ske?
Man kan kanske komma undan med det om det är på ett ställe på ramen där spänningarna inte blir särskilt höga, men det går inte att säga vart det är, bara genom att titta på ramen.


jovars, i sak har du rätt men är man på en verkstad med plåt i stället och man inte vet vad det är för sort så tror jag inte man behöver utgå ifrån att det är nån oanvändbar kvalitet som skulle vara så svag att den försämrar nånting.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ors-64 (trådstartaren)

#28 » 22:25:57, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite på hur man ska gå tillväga. Antingen köper man blästern och hyr kompressorn de gånger man blästrar, eller så lämnar man bort bilen för blästring/grundmålning. Anledningen till att jag bara grundmålar, är att det nog finns en del att svetsa innan man lägger resten av färgen. Har någon en aning om vad det skulle kosta? Har hört talas om en blästring/lackering av ett lastväxlarsläp som gick på 32000+moms. Skulle en blästring och målning av en lastbilsram hamna i den prisklassen?
MVH/ Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

LeifAndersson

#29 » 22:32:29, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär hälften borde räcka! Grunden kostar inga stora slantar, det är topplacken som kostar! Och då borde du få samtliga fälgar blästrade grundade och lackade också!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ors-64 (trådstartaren)

#30 » 22:48:32, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror du om att lacka resten själv, efter man gjort nödvändiga svetslagningar? har ingen större erfarenhet av kvalificerat lackerarande, men här gör det ju inte så mycket om det inte är helt fritt från rinningar odyl, bara man slipper rosten.

Med vänlig hälsning Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se