Volvo T31 skrev:Har reparerat ett flertal rost skadade ramar. Både Volvo och Scania.
Ett bra tips är att om man själv är medveten om skadorna, reparera dessa INNAN det blir en 2 hos Bilprovningen.
Jag brukar följa påbyggar handbokens svetsanvisningar för ramskarvning, vad det gäller för fogberedning samt tillsats material. Denna information är även väldigt bra att kunna informera bilprovningen om.
När det gäller material val så är ju en "original" rambit att föredra.
Ska man tillverka en rambit själv, så se till att det är plåt av rätt kvalitet. Till äldre bilar brukar jag använda stål kvalitet Domex 355, eller motsvarande.
På nyare bilar kan det förekomma ramar av "bättre" stål kvaliteter. Då måste man vara observant på detta. Vad bilen har för ram/stål kvalitet finns det ofta information om i påbyggar handboken.
Jag föredrar att svetsa ramar med MMA.
Svetsa/slipa/blästra/måla så det blir snyggt och prydligt. En ramskarv/rost lagning ska i princip vara osynlig.
Rost skador i ramar ska repareras riktig. Inget man punktar en plåtbit över för att "lura" bilprovningen.
Jag påstår dock inte att det här är rätt sätt, utan MITT sätt att reparera
ram skador.
Har då hittills aldrig haft några problem vid bilprovningen.