Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Svetsning ram FL6

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Ors-64 (trådstartaren)

#1 » 01:02:11, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en Fl6-87 som börjar bli rostig i ramen, har försökt bättringsmåla den så gott det går. Nu börjar det bli lite tunt här och var, så man borde lägga på ny plåt på de värsta ställena. Vet någon vad som gäller vid svetsning i ramar? Har frågat på bilprovningen, men de visste inte, bad i och för sig om ursäkt för att de inte visst. Samma sak på en Volvo LV verkstad. Svetsningen är ju inte så svår, men får man det godkänt. Har någon här erfarenhet från sådana ram reparationer? Tacksam för svar och råd!
Med vänlig hälsning Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6



Jonas A

#2 » 16:12:52, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte säkert. Men frågade bilprovningen angående min gamla 143:a och dom sa att så länge det är väl utfört är det inga problem.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

LeifAndersson

#3 » 16:47:42, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som inte syns finns inte! Reparerar du före du får anmärkning i besiktningen blir det inga diskussioner. Har du fått anmärkning är det helt upp till den som ska godkänna reparationen vad han kräver och vad bedömningen blir! :sad:
Det har vid vissa tillfällen krävts licenssvetsare och att arbetet utförts enligt anvisningar från tillverkare. Sådana anvisningar är svårt att få för rostskador utan brukar gälla för ramkortningar/förlöngningar, vilket betyder att den skadade rambiten måste bytas ut.
När de gäller Volvos småbilar så brukar det betyda slutet när rostskadorna blir för omfattande. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hansborg

#4 » 17:07:41, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär gjorde jag...

Bild
Bild

Sedan berättade jag för besiktarn hur duktig jag varit... :mrgreen:

Här finns det lite till att reparera!! :skratta3:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

orion47

#5 » 17:18:58, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Jag skulle använda Volvos påbyggnadsanvisningar (en del i verkstadshandboken) denna avhandlar dock bara ramskarving. Men med denna som underlag så kommer man långt . Och som repmaterial en annan skrotad ram. Svetsmaterial Esab 1312 eller liknande.
Volvos provverkstäder (har jobbat däri 26 år) använder endast migsvetsning. Fasa skarvarna 60 grader och svetsa noggrant. Med vänlig hälsning Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Volvo T31

#6 » 19:08:52, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har reparerat ett flertal rost skadade ramar. Både Volvo och Scania.
Ett bra tips är att om man själv är medveten om skadorna, reparera dessa INNAN det blir en 2 hos Bilprovningen.
Jag brukar följa påbyggar handbokens svetsanvisningar för ramskarvning, vad det gäller för fogberedning samt tillsats material. Denna information är även väldigt bra att kunna informera bilprovningen om.
När det gäller material val så är ju en "original" rambit att föredra.
Ska man tillverka en rambit själv, så se till att det är plåt av rätt kvalitet. Till äldre bilar brukar jag använda stål kvalitet Domex 355, eller motsvarande.
På nyare bilar kan det förekomma ramar av "bättre" stål kvaliteter. Då måste man vara observant på detta. Vad bilen har för ram/stål kvalitet finns det ofta information om i påbyggar handboken.
Jag föredrar att svetsa ramar med MMA.
Svetsa/slipa/blästra/måla så det blir snyggt och prydligt. En ramskarv/rost lagning ska i princip vara osynlig.
Rost skador i ramar ska repareras riktig. Inget man punktar en plåtbit över för att "lura" bilprovningen.

Jag påstår dock inte att det här är rätt sätt, utan MITT sätt att reparera ram skador.
Har då hittills aldrig haft några problem vid bilprovningen. :rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
Volvo T31
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:20, 27-12-2014
Ort: Dalarna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo T31
Bt palltruck.

Ors-64 (trådstartaren)

#7 » 23:29:29, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! En fråga till, ska man svetsa på nytt material, eller ska man skära ur befintligt rostskadat material?
MVH Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

Volvo T31

#8 » 23:46:06, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid mindre rost skador/små hål/ gropar och liknande brukar då jag bara svetsa på nytt material, slipa och snygga till.

Är det stora rost hål och mer omfattande skador brukar jag skära bort det dåliga och ersätta med ny plåt/ram.

:bira:
Volvo T31
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:20, 27-12-2014
Ort: Dalarna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo T31
Bt palltruck.

Ors-64 (trådstartaren)

#9 » 23:52:17, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt största problem är att ramen börjar bli tunn framför fjäderfästena bak. Dock inga hål ännu. Tror du det är bättre att skära ur, istället för att svetsa över ny plåt?
MVH Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

Volvo T31

#10 » 00:18:15, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju alltid lite svårt och göra en bedömning när man inte har sett skadorna. Men jag förstår ditt problem. Om det varit min bil så hade jag i första hand valt att skära bort dom skadade bitarna och svetsat dit ny plåt/ram.
Volvo T31
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:20, 27-12-2014
Ort: Dalarna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo T31
Bt palltruck.

Ors-64 (trådstartaren)

#11 » 23:44:04, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Funderar på att ta ut ett runt hål med en hålsåg, då det är som sämst och sedan svetsa i en ny bit. funderar också på att blästra ren ramen och lägga på ny grundfärg/lack. Har någon erfarenhet av att blästra med en mindre blästerklocka, det finns ju för strax under 2000kr. Har klart för mig att det då behövs en kompressor som ger 400-500 liter/minut.

Med vänlig hälsning Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

Grisen

#12 » 23:51:44, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att vara en glädjedödare men med 400-500 l/m blir det inte mycket blästrat :vissla:
större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Ors-64 (trådstartaren)

#13 » 23:57:21, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket är det som behövs? 400-500 liter/minut, eller något mindre är vad som anges som luftbehov av leverantörerna. Är de siffrorna helt för låga?

MVH Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

AN

#14 » 00:39:30, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ors-64 skrev:Hur mycket är det som behövs? 400-500 liter/minut, eller något mindre är vad som anges som luftbehov av leverantörerna. Är de siffrorna helt för låga?

MVH Rickard.


Blir ju ett litet munstycke vid de literna. Så det tar tid att blästra.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Hansborg

#15 » 08:41:53, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs nog dubbelt upp, med 3mm munstycke...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron