Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Chassinummer på ram FL608 -90

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

FL608 (trådstartaren)

#1 » 16:50:54, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hitta chassinumret på ramen. Lastbilen jag har är en Volvo FL608 -90.
Enligt instruktionsboken ska den sitta högersida, vid framhjulet. Har polerat av färg men inget nummer syns.
Problemet är att den inte gick igenom besiktningen pga detta.
Är den någon som kan lägga in en bild som exakt visar var numret sitter? Eller förklara var den sitter?
Tack på förhand!
Göran
FL608
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:42:34, 19-04-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 18:35:26, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

FL608 (trådstartaren)

#3 » 09:54:37, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för hjälpen!
Då är tyvärr hoppet ute för där har jag tagit bort färgen, troligtvis har rosten suddat ut numret för man kan inte se något.

Med vänlig hälsning
Göran
FL608
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:42:34, 19-04-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#4 » 10:08:13, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din Volvoverkstad kan hjälpa dig att återskapa "ramnumret"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#5 » 10:10:24, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har man bara stora stansar så är det väl bara slå in ett nytt? Jag tror inte SBP ställer till med nå konstigheter om detta på en dylik pjäs. De vill ju bara ha ett chassinummer att titta på.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 10:34:51, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, då kunde man lika bra skriva chassinumret med krita på ramen. Och grejen är att det inte är någon standardstans man köper på rusta, det brukar även ingå tecken som inte finns i satser med stansar. En lite seriös åtgärd krävs trots allt, det stansade numret är ju trots allt till för att fastställa korrekt ID på ett fordon så riktigt bara är det inte. Knackar du bara i ett lämpligt nummer med de prylar du har till hands utan minsta efterrtanke, och sedan får det underkänt i besiktningen så sitter du i en riktig knipa!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#7 » 10:45:23, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja rktigt sååååå avancerat behöver det inte bli. Har knackat in nya chassinummer i otaliga personbilar där det har varit oläsligt. Så länge det handlar om normala bilmodeller så lär de aldrig inleda nån utredning om huruvida det är rätt fordon eller inte.
Dessutom måste det inte vara 100% identiskt heller, början och slutet kan lika gärna vara ett streck eller stjärna. huvudsaken är att det syns att det handlar om en början och ett avslut så man inte kan komplettera med andra tecken.

Men visst, risken finns ju alltid att det blir frågan om att fastställa korrekt identitet men hade de velat det så hade nog detta kommit upp vid besiktningen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#8 » 12:04:32, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med rätt identitet finns ju inte när ID märkningen är oläslig, utan den uppstår ju först när det är uppenbart att en ny identifiering knackats in. När kontrollen skärptes för en tids sedan att det ska vara en tydligt läsbar instansad ID märkning så skärptes också kraven på själva ID märkningen. Även själva märkningen i sig blev då en bedömningsfråga i besiktningen, så får man den underkänd så blir det ett fasligt bestyr att verifiera den så den kan godtas i besiktning. Enklast / säkrast är om en auktoriserad verkstad fixar instansieringen och kan intyga att de bättrat på en otydlig märkning de slipat fram under rosten. :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#9 » 12:41:01, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo har man otur så kan man ju såklart råka ut för nån riktig paragrafryttare men det är inte särskilt många år sen jag knackade in nytt på en peugeot som hade fått en tvåa på oläsligt nr. Det var då frid och fröjd för den bilen besiktigade jag om själv till och med. De sa ingenting annat än att det här var rejält och bra.
Men reglerna kan ju ha skärpts sen dess förstås.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MekJan och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se