Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo flc erfarenheter

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

LarryLada (trådstartaren)

#1 » 20:20:30, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en Volvo Flc som jag leverear brännved åt mina kunder med. I förra vintras fick jag byta startmotorn och idag ett å ett halvt år senare började turbon yla som en brunstig varg. På verkstaden konstaterades det att vingarna börjat ta i skalet. Tydligen renoverar man inte dem utan byter ut dem fick jag höra. Med tanke på att bilen ska ha gåt 120 000 tycker jag det är lite märkligt att dylika komponenter ger upp nu redan. Ja den är alltså importerad från Belgien och jo jag tror faktist att mätarställningen stämmer. Nån som har mera och helst bättre erfarenheter av frågavarande fordon? Rolig att köra är den måste jag medge som hållit på Scania i våt å tort :P
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm



atlashjul

#2 » 21:28:16, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Udda pryl med perkins motor det där :-D Känner en som kanske har en reservdelsmotor/bil, om han har den kvar vet ja inte men kan ju ordna telenr vid intresse.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

LeifAndersson

#3 » 07:57:12, 28-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bil som knappast Volvo är stolt över, var öht inte tänkt för marknaden här utan skulle konkurrera med andra billiga och taskigt utrustade bilar på marknader som efterfrågade sådana fordon. Döljer sig väldigt lite Volvo under skalet på den transportmopeden! Och ja, Perkinsturbon är bara att byta ut en så simpel turbo lönar det sig inte att renovera. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LarryLada (trådstartaren)

#4 » 12:55:15, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ja! 1466€ fattigare blev man. De blir lite ved förrän de "inkört". Med fasit ihand kanske det skulle ha varit en hederlig fl608 i stället men tänkte mig att FLC skulle ge ett något mindre intryck när man backar in på folks små gårdsplaner. Många vill inte tro när jag säger att transporter med bilsläp var en betydligt klumppigare leveransfordon än FLCn. Nå ska väl tro att den håller ihop igen ett tag.

De va ett av dom lokala oraklen som förkunnade att växellådan skulle vara samma som corvet skulle ha använt i nån tävlingsbil för länge sen. Nån som kan bekräfta eller dementera?
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm

LeifAndersson

#5 » 19:50:18, 03-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en GM trucklåda, så visst är den släkt med TH lådorna men det är ändå en låda anpassad för lastbil!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bewehovis

#6 » 21:19:57, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var köpte du turbon ifrån jag behöver en till min FLC också
bewehovis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:48, 03-10-2011
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MF50B

LarryLada (trådstartaren)

#7 » 21:01:53, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wetteri (som vår märkesverkstad här) Tror Skuba skulle ha haft den billigare.... Har förståt att reservdelarna är betydligt billigare i Sverige än i Finland sådär allmänt.
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm

LarryLada (trådstartaren)

#8 » 20:56:06, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör mycket lite på sommrarna och nu märkte jag att högerbakbromsen går något varm när man kör några 10 tals kmtrar (kör ofta sträckor som är under 10 km och tror att jag inte därför märkt det under sommaren). Bromsen blir inte hiskelit het men nog så att man känner en klar skillnad till vänstra sidan som är kall. Läste lite på om skivbromsar under downloads och kan inte direkt säga att jag har några långtgående erfarenheter av bromsreparationer så nu undrar jag om det finns något knep att få smort eller "mjukat upp" dom rörliga delarna utan att måsta skruva loss hela klimppen och ta upp den på operationsbordet? Hade någonslags from förhoppning om att demontera bromsbälggen och få sprutat in lite kopparspray av wurthen samtidigt som man bromsar och släpper och på det viset få delarna att röra sig. Låter det som ren inbillning eller finns det något annat sätt? Skivan och belägget på utsidan såg bra ut och man kan vrida hjulet men en kofot och lite ansträngning så riktigt hårt ligger dom inte på Tacksam för svar.
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm

LarryLada (trådstartaren)

#9 » 21:24:32, 07-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag haft ut bromsklossarna och putsat dem samt gymnastiserat lite framåtibaks på kolvarna. Den nedre rör sig rejelt fram och tillbaks medan den nedre löper till ett vist läge å sen är det tvärstopp. La tillpaks bromsklossarna och konstaterade att naven nu snurrar relativt lätt (lite känner man att de stretar men rätt lite). Sen i med staget från handbromssen å nu hoppsan hejsan så liggen bromsen på för fullt! Plockade bort tappen som förenar staget till bromsklockan och tänkte ta en liten sväng och testa färdbromssarna. Kan det vara någon form av automatsjustering som spökar eller är det bara så enkelt att det är den övre bromskolven som har blivit defekt och inte går in nog?
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm

LarryLada (trådstartaren)

#10 » 19:25:57, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har koll på tryckluftsystemet till i fråga varande bil? Käns som att den laddar onödigt högt tryck. Mätarna står ofta på 10 bar. Tidigare gick den på 8-9. Dessutom är det som kretsarna lever varsit liv. När jag t.ex. en gång stannade bilen för några minuter slog ena kretsens mätare i änd lege vill säga mer än vad skalan på upp till 10 är samt att andra kretsen plötsligt sjunkigt till 4 bar utan att jag hört något läckande ljud när motorn stod stilla.

Jag böt hela luftorkarn (haldex) som innefattar några ventiler (hade en ny liggandes från tidigare). Så vit jag förstår finns det någonslags dumpventil där i och med att det pyser ut luft där nu å då. Bakom hytten finns det ännu en intressant härva med luftslangar och nåt som liknar ventiler. Är det där jag skall börja felsöka. Eller är det ok att bara helt enkelt ha högre tryck? Virrig beskrivning men virrigt problem också ;)
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm

LarryLada (trådstartaren)

#11 » 21:12:13, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu börjar det bli dags för kompressoruppdatering. Har hört att servopumppen som monteras med kompressorn kan börja vibrera om det timingen inte är rätt. Det enklaste sättet är väl att försöka montera den nya på sammavis som den förra men det skulle vara roligt att veta vad märkningarna betyder.

Sen en annan fråga: När man monterar kugghjulet som driver kompressorn är det något skilt man skall tänka på? Tänkte lägga lite jänglim för säkerhetskull fast låsbrickan borde räcka. Finns det något moment man skall spänna muttern till? 50Nm?
Lars-Erik Häggblom
LarryLada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 29-10-2014
Ort: Kokkola Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Ford Volvo FLC Toyota truck mm


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se