Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Hjullager, produktnummer?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

v240tic

#16 » 13:20:56, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Dette ser da ut som innerbanen på det innerste lageret.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52



nissegurka (trådstartaren)

#17 » 14:58:22, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi hamnen idag igen. Börjar känna en viss stress att få vagnen iordning. Resterna av inre lagret - inre ringen av inre lagret - satt som berget och ville inte lossna ens med värmning. Får försöka spräcka den imorgon. Inte sjutton fick jag loss andra hjulet heller. Hade två oljefilterhylsor 80 resp 86 mm men dimensionen ligger tydligen någonstans däremellan, kanske 82mm. Där blir det storstora rörtången och värmning imorgon. Kikade närmare på det hjulet idag och det vickar också en hel del, så även där måste troligen båda hjullagren bytas.

Naturligtvis glömde jag skjutmåttet, och något mikrometermått äger jag inte, men den del av axeln som 32306:an satt på verkade rätt ok vid okulär granskning. Får mäta vid tillfälle.

Att inre ringen på inre lagret satt kvar gjorde det svårare att mäta, men jag mätte på fälgnavet och det är först en yta där uppenbarligen det yttre lagret passar, sedan en sträcka på 3-4 cm där navet vidgar sig väldigt och som var fyllt med en massa fett, och sedan kommer 2 ytor på rad innan navet tar slut. Den yttre ytan var svår att mäta med talmetern men den innersta verkar vara 102 mm i diameter. Gissar att den yttre av dessa två ytors diameter är cirka 10mm mindre dvs runt 92 mm. Gissar också att det är den yttre av dessa två ytor som vilar på inre lagret. Har jag läst rätt utesluter detta att det är ett 32309 lager som ska sitta innerst (yttre dia 100mm) utan det måste isf vara ett 32308 (yttre dia 90mm) som ska sitta innerst.

Lite oklart förklarat men jag tror att diametrarna i fälgnavet är (från ytter- till innersida och angivet i mm): 72 - jättestort - 92 - 102. Ska kika på vad 32308 kostar. Får jag loss grejerna imorgon är det väl bara att kika på resterna. Hjulet måste nästan ha snurrat på bromsbackarna och centrerats i fettkoppen. Inte bra.

v240tic : är enig med dig :-)
nissegurka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:40:39, 13-10-2015
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#18 » 19:14:12, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Har du en vinkelslip så slipar du av lagerbanan, när du närmar dig axeln innanför börjar den slipade ytan bli blå, då är det lätt hand på slipen som gäller! :thumme:

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stefan1972

#19 » 14:37:30, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Har du en vinkelslip så slipar du av lagerbanan, när du närmar dig axeln innanför börjar den slipade ytan bli blå, då är det lätt hand på slipen som gäller! :thumme:

Mvh Rospigg


man behöver inte slipa så långt ner. Enklare att kapa ett spår som går en bit ner och sen bara spräcka banan med en huggmejsel.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nissegurka (trådstartaren)

#20 » 18:15:49, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen. Fick loss alla lagerrester på såväl vänster som höger sida i fredags. Inre lagren på båda sidorna saknade allt utom inre ringarna, som hade godheten att sitta som berget. Fick såga snitt i dem med vinkelslipen, lyckades undvika att skada axeln alltför mycket, och fick sen spräcka loss ringarna. Det var 32309 och inte 32308 som satt där.

Bara att beställa lager nu då och fundera på om packboxar mm också ska bytas.

Bifogar foto på första axeln. Råkade komma åt kåpan lite. Den andra kåpan och andra axeln fick inte en enda skråma :-)

EDIT: Fick med bilden till slut. /EDIT


Bild

1 person gillar det här inlägget.
nissegurka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:40:39, 13-10-2015
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nissegurka (trådstartaren)

#21 » 17:22:29, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu beställt 2 sty 32306 samt 2 sty 32309 hos http://www.gap-kugellager.de, totalkostnad 63E inkl frakt och tysk moms, leverans på fredag/måndag. Ska bli intressant att se hur det fungerar...

Har fått tips om att montera dubbelläppad packbox, någon som vet var man bäst köper en lämplig ? Och vilken ska man ha? Har inte haft så stor framgång i mitt sökande efter sådana.

Har även fått tips om Speedi sleeve som verkar smart men jag chansar på att jag inte behöver sådana. Tycker att axlarna ser tillräckligt bra ut. Rimligen var hjullagren i ordning på den tiden som de satt på en lastbil, och båtvagnen har inte rullat lastad mer än kanske 500 meter årligen. Sitter dock och grunnar på om man loctite:ar fast lagren eller ej?
nissegurka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:40:39, 13-10-2015
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#22 » 21:10:00, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Det viktigaste är att naven är proppfulla med fett!
Visst var täcklocket längst ut gängat, då sitter det kvar när du pumpar i med fettsprutan-men se till att du har en öppning i packboxen, klipp gärna ett litet litet "V" i den yta av packboxen som ligger mot axeln så fettet kan prutta ut!

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stefan1972

#23 » 08:10:07, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur noga du ska vara beror väl främst på hur den används? Är det hundratals landsvägsmil och tung båt kan det ju vara ide att se till att allt är okej till 100%. Är det bara en vagn båten står på 100meter från upptagsplatsen så är det väl inte lika kinkigt om man säger så. Badar den nåt eller lyfts båten på?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nissegurka (trådstartaren)

#24 » 10:23:29, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båtvagnen rullar bara kanske 200m till sjösättningsrampen. Den badar vid sjösättning men vid torrsättning har vi lyft upp båten på vagnen eftersom den än så länge saknar "styrpinnar" fram så att båten hamnar rätt. Planen är att komplettera den så att det ska kunna gå att både sjö- och torrsätta mha badande vagn.

Baktill badar alla 4 hjulen i sin helhet men framtill minns jag faktiskt inte om vattnet når upp till naven.

Båten väger kanske 3.5-4 ton.

Tror jag kör med fettnipplar och "läckande" packbox på framaxeln. Monterar man fettnipplarna med bricka och mutter eller gängas de in i godset, och räcker det isf med borrat hål eller behövs gängtapp?

Tack för all hjälp hittills :smile:

1 person gillar det här inlägget.
nissegurka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:40:39, 13-10-2015
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johnj-e

#25 » 11:05:33, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kladda rikligt med fett och kopparpasta på gängade ytor med ifall de ska isär igen, man brukar borra/gänga för fettnipplar.
om inte bromsar etc. är nödvändigt för att allt ska "ligga" rätt så skulle du kunna skippa dessa med vid återmont. lättare att spola på med lite sötvatten efter sjösättning om man orkar vara så ambitiös :mrgreen:
men de viktigaste är väl som sagt att de går att smörja så vatten pressas ut
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

nissegurka (trådstartaren)

#26 » 18:32:49, 01-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabb uppdatering:

Det visade sig att yttre ringarna satt kvar i alla naven. De satt som berget. Varken orkade eller hade tid att få loss dem, så jag återanvände dem efter att ha putsat upp dem ordentligt. Massor med fett i alltsammans, förstås.

Till sjösättningen nästa år tar jag loss hjulen igen och knackar loss de gamla yttre ringarna och monterar de nya.

Ingen bra temporärlösning men nöden har ingen lag. Måste få upp båten nu.

1 person gillar det här inlägget.
nissegurka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:40:39, 13-10-2015
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nissegurka (trådstartaren)

#27 » 21:26:41, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska avsluta med att berätta att jag vek ut en bit av packboxarna, monterade fettnipplar i navkåporna, tryckte i en massa fett och tog sedan upp båten. Allt gick bra och hjulen rullade mycket lättare än förut. Dessutom utan en massa oroväckande knakanden som det brukade vara :-)

1 person gillar det här inlägget.
nissegurka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:40:39, 13-10-2015
Ort: stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se