Var förbi hamnen idag igen. Börjar känna en viss stress att få vagnen iordning. Resterna av inre lagret - inre ringen av inre lagret - satt som berget och ville inte lossna ens med värmning. Får försöka spräcka den imorgon. Inte sjutton fick jag loss andra hjulet heller. Hade två oljefilterhylsor 80 resp 86 mm men dimensionen ligger tydligen någonstans däremellan, kanske 82mm. Där blir det storstora rörtången och värmning imorgon. Kikade närmare på det hjulet idag och det vickar också en hel del, så även där måste troligen båda hjullagren bytas.
Naturligtvis glömde jag skjutmåttet, och något mikrometermått äger jag inte, men den del av axeln som 32306:an satt på verkade rätt ok vid okulär granskning. Får mäta vid tillfälle.
Att inre ringen på inre lagret satt kvar gjorde det svårare att mäta, men jag mätte på fälgnavet och det är först en yta där uppenbarligen det yttre lagret passar, sedan en sträcka på 3-4 cm där navet vidgar sig väldigt och som var fyllt med en massa fett, och sedan kommer 2 ytor på
rad innan navet tar slut. Den yttre ytan var svår att mäta med talmetern men den innersta verkar vara 102 mm i
diameter. Gissar att den yttre av dessa två ytors diameter är cirka 10mm mindre dvs runt 92 mm. Gissar också att det är den yttre av dessa två ytor som vilar på inre lagret. Har jag läst rätt utesluter detta att det är ett 32309 lager som ska sitta innerst (yttre dia 100mm) utan det måste isf vara ett 32308 (yttre dia 90mm) som ska sitta innerst.
Lite oklart förklarat men jag tror att diametrarna i fälgnavet är (från ytter- till innersida och angivet i mm): 72 - jättestort - 92 - 102. Ska kika på vad 32308 kostar. Får jag loss grejerna imorgon är det väl bara att kika på resterna. Hjulet måste nästan ha snurrat på bromsbackarna och centrerats i fettkoppen. Inte bra.
v240tic : är enig med dig