Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo F408 bromsar luftslangar schema?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Nisse Hult (trådstartaren)

#1 » 13:34:58, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en Volvo F408, årsm. -79, som jag försöker åtgärda bromsarna på.

Jag håller på att byta luftslangarna från fotbromsventilen till de båda lufttankarna som sitter bakom vänster framhjul som assisterar de hydrauliska huvudbromscylindrarna.

Problemet är att märkningen av vilken slanganslutning från fotbromsventilen som skall gå till vilken anslutning till på tryckluftstankarna har mycket "lägligt" försvunnit!

Jag hoppas någon av er kan hjälpa en "stackars sate" i detta dilemma?
Volvo har ingen information kvar.



Bild
Fotbromsventil fotat under hytten, framför vänster framhjul, med hytten uppfälld.

Tre av fyra luftkopplingar har någon sorts reglerslang. På den övre delen av ventilen (utifrån fotoläge) så finner jag märkningar.
Tre utgångar är märkt 22 (varav två är pluggade). Den fjärde är märkt 12.
Alltså en utgång 22 och en utgång 12 används.

På den undre delen av ventilen (utifrån fotoläge, närmast hyttgolvet) så finns det inga märkningar som jag kan finna.
Två anslutningar går härifrån.

Totalt fyra anslutningar mot tryckluftstankarna, två till varje tank.

Jag har ritat färgade pilar till de fyra anslutningarna som luftslangarna ska gå ifrån.



Bild
Det här fotot visar gavlarna på tryckluftstankarna som vetter i färdriktningen.

Fotat ifrån vänster framdäck, ovanifrån mot dessa gavlar och fyrkretsventilen syns i förgrunden på bilden.

De med gul inringning sitter mitt i centrum på tryckluftstankarna och leder fram till tryckstängerna till de hydrauliska huvudbromscylindrarna.
De som är inringade med vitt går in i tankarna som är ett slutet utrymme. De står i kontakt med fyrkretsventilen.
Slangnippeln under den högra anslutningen som är inringad med gult, används när man vill fylla tankarna med tryckluft manuellt.

Så nu är frågan, vilken anslutning på fotbromsventilen skall gå till vilken på tryckluftstankarna?
Någon som har en Volvo F408 (med fungerande bromsar) kanske är närmast till svaret?

Bild
Bild på tryckluftstankarna för orienteringens skull. Fotat från vänster sida av lastbilen. Framhjulet till vänster i bilden.


Tacksam för hjälp!

Nisse Hult
Nisse Hult
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:18, 30-12-2009
Ort: Skellefteå, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6245
Scania L86
Volvo 408



mini578

#2 » 20:40:40, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag har en verkstadshandbok till F4 , kan kolla om det står nåt i den som kan hjälpa dej.
mini578
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:06, 19-09-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nisse Hult (trådstartaren)

#3 » 21:12:32, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för det!
Nisse Hult
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:18, 30-12-2009
Ort: Skellefteå, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6245
Scania L86
Volvo 408

mini578

#4 » 20:42:12, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gul pil= Tanktryck, bakhjulskrets (inre tank), uttaget inringat med vitt+ lilla slangen till tryckmätare=röd visare

Grön pil=Bromstryck,bakhjulskrets=uttaget i centrum på inre tanken,inringat med gult

Röd pil=Tanktryck, framhjulskrets (yttre tank),uttaget inringat med vitt+ lilla slangen till tryckmätare= vit visare

Blå pil= Bromstryck, framhjulskrets= uttaget i centrum på yttre tanken, inringat med gult

Jag ser det inte på bilden, men det går väl en mindre slang från t-kopplingen på blå pil, den går till bromsljuskontakten.
Hoppas det funkar!
mini578
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:06, 19-09-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se