Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Justera bromsar Volvo F610

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Costin (trådstartaren)

#1 » 17:26:18, 30-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Volvo F610 från 1985 som backarna bak är slut på. Jag har hört att man kan justera backarnas anliggning mot trumman och ser att det sitter en skruv per back som påverkar backens vinkel mot trumman så att säga. Frågan är hur man ska veta att man får det rätt? Jag ska sätta i nya backar och man vill ju dels att dom ska hålla länge och att bromsarna ska fungera så bra dom kan. Nu är det ganska snedslitet så uppenbarligen har man missat detta tidigare. Man ser också i trumman att backen inte tagit i hela ytan.
Costin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:30, 01-11-2015
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Allis Chalmers TL645
Volvo F6
Volvo N84



D13A

#2 » 21:29:47, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du ska mätta med bladmått mellan back och trumma 0.50 mm runt om så blir det bra
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

LeifAndersson

#3 » 21:39:22, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och automatjusteringen lär inte funka, så du får låsa den på lämpligt sätt när allt ser ut att stämma. :sad: En svetspunkt placerad så den går lätt att slipa bort om ett par år när det är dags att "justera" igen! :sad: Bakbromsarna på de där är inte roliga medan frambromsarna är helt utmärkta! Man reparerar minst fem bakbromsar på en frambroms! Tråkigt att man inte får ha parkeringsbromsen på mellanaxeln som förr! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

janebrink

#4 » 20:23:42, 27-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåser liv i denna tråden lite ifall någon där ute söker svar. Har precis slutfört renovering av bromsar både fram och bak på min F610. (Simplex bromssystem)

Det är helt korrekt att det sitter ställskruvar för att justera backarnas vinkel mot trumman. Dessa är låsta med en låsmutter på baksidan av skölden.

För att uppnå korrekt vinkel köper man billigaste vinkelhaken på Jula. (Kontrollera i affären så den verkligen är 90 grader mot en dyrare hake)
Sen sätter man vinkelslipen i den så den passar mot navet, och mot backen. Justera till 90 grader och lås.

Har även fått tillverka mig en ny vajer till P-bromsen då den ena hade rostat ihop. Och nya finns inte att uppbringa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
janebrink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:31, 31-08-2015
Ort: Kode
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymac 580b
Dynapac CG11
Belos redskapsbärare (gammal som s*t*n)

Ubbes

#5 » 14:48:26, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , ska påbörja renovering av bakbromsarna på min F610 från 84 . Väntar på hylsor som jag
beställt för demontering av däcken , undertiden söker jag information . Jag blir lite fundersam
när bilen är besiktigad utan anmärkning juni 2019 och jag har inte en tillstymmelse till bromssköldar kvar ,
kan det verkligen funka utan ? Det är väl en del prylar som ska sitta fast i dom ?

Tacksam för svar , Ubbes
Ubbes
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:19, 19-07-2022
Ort: Bålsta
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F6

janebrink

#6 » 07:39:46, 28-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Både ja och nej.
Bromssköldarna består av två delar kan man säga. En del i tjockt gods som utgör själva centrum för skölden, med utstickande armar där cylinder och pivotpunkt för backarna sitter. Och resten är egentligen bara ”tunnplåt” som formar sköldens ytterform och har som enda uppgift att skydda från smuts och andra främmande föremål.

Har själv fått bygga upp ny plåt runt ”centrumet” bak på min 613. Min 610 saknar nästan all tunnplåt på sköldarna fram, men de funkar fint ändå. Å man ser ju ordentligt när bromsarna börjar bli slitna. :mrgreen:
janebrink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:31, 31-08-2015
Ort: Kode
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymac 580b
Dynapac CG11
Belos redskapsbärare (gammal som s*t*n)


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se