Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo F408 4x2 '84 - Frågor och funderingar

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

DieselTok (trådstartaren)

#1 » 23:35:26, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Såg inte att det fanns en sådan här tråd och har sökt på Google för att försöka få ett litet hum om vad detta är för bil.
Det är nämligen så att far och jag har fått ögonen på en Volvo F4 från 1984 som har stått en tid, och vi skulle liksom behöva veta lite mer om bilen så vi vet vad vi ger oss in i.

Bild

Hittade tyvärr inget desto mer än "snabbhistoria" på volvotrucks.com: http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... nd_F6.aspx
Samt om vilket problem de verkar kunna ha med bromsarna genom denna tråd: [Volvo lastbilar] Volvo F408 ,bromsar
[Volvo lastbilar] Volvo F408 bromsar luftslangar schema?
Och motorns storlek och effekt fick jag härifrån: [Allmänt] Byta motor i en Volvo 912 Till Vad ?

Lite snabbt av det lilla jag vet:
6 cylindrig TD40A diesel motor med turbo och förkammare, 3.59 liters slagvolym, 126 hk och 295 Nm.
5 växlad manuell växellåda, tryckluftsbromsar och mekanisk parkeringsbroms.
4230 kg tjänstevikt, 3260 kg lastvikt, 3000 kg släpvagnsvikt.

Det jag vill veta mer om är om det kan finnas dolda problem med dessa bilar som kan blir kostsamma?
Rostar den mycket?
Allmän service, olja och filter är också intressant att få veta.
Elsystem, 12 eller 24 volt?
Bakaxel, med eller utan difflåsning?
Topphastighet, allmän väghållning, "komfort" om någon sådant ens finns så att säga.
Och inte minst bränsleförbrukning, törstig eller måttligt?

Nå, det får duga tillsvidare, är det något annat får jag väl fråga! :mrgreen:
Tack på förhand! :bira:
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)



LeifAndersson

#2 » 09:46:56, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket få sådana kvar i dag. Dyrt/nästan omöjligt att underhålla bromsarna och en motor som skulle suttit kvar i sin båt! Motorn håller hyfsat men är inte lämplig i en lastbil, inget bottenvrid och rätt kraftlös med tanke på den effekt den faktiskt ger på höga varv. Knappast tidsenligt med en förkammardiesel i en lastbil vid den tiden! Även hela transmissionen är ett nummer för liten för att vara driftsäker. Och den rostar friskt i både ramar och hytt.
Har haft ett par F4 och det är inget man minns med välbehag! Däremot F6 var trevliga bilar att köra, men de rostade friskt de med men i övrigt var de överlägsna F4 i allt, och då är det inte lastförmåga jag tänker på! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DieselTok (trådstartaren)

#3 » 19:29:15, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tacka Leif och Eje hemskt mycket, ni har försett mig med mycket användbar information.

Efter lite noggrannare sökning på den världsvida webben så lyckades jag spåra mig till Maskinisten - igen... Och här hittade jag instruktionsbok, servicemanual och start- och körtips. Länkar finns nedan för den som också söker samma information.

Start- och körtips: Volvo F4 start- och körtips
Instruktionsbok: Volvo F4/F6 instruktionbok
Servicemanual: Volvo F & N servicedata
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

anders.olsen

#4 » 17:10:04, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl sammanfatta bilprovningens uppfattning om min F408'as bromsar så här: ojämna, svaga, otillräckliga

Detta blev extremt mycket värre i samband med att dom bytte till någon dator-bromstest som räknar fram bromsvärden, 2012?, besiktningsmannen gör bara som det står på skärmen.
Med nyfixade bromsar som tog så man höll på att åka ut genom framrutan trots rejält lass blev det inte bra ändå, undrar om den verkligen räknar rätt på så små och lätta lastbilar :sad:

Någon skrev ovan att F6 var bättre bilar, gäller det även bromsarna, finns ju trådar här där det antyds att det är lika svårt att få ordning på dom?
Vågar man köpa en F6 (om man nu skulle hitta en i OK skick)?

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

LeifAndersson

#5 » 17:53:07, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

F6 har samma typ av bromsar men betydligt dugligare! Fram är det sällan några problem öht. Bak är det mer strul, men det beror mest på automatjusteringen i mekanismen för parkeringsbromsen. Men själva bromsarna är inte lika kräsna på justeringen som F4 bromsen! F6 bromsarna är t.o.m. nog att betrakta som bättre än skivbromsarna på de nyare FH 6 som vill bli dyra att underhålla!

En F610 som vi t.o.m besiktade bromsarna på 2ggr/år när den var anmäld till frivillig extra bromskontroll!
Det var aldrig några problem med bromsarna på den bara med normalt underhåll!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DieselTok (trådstartaren)

#6 » 01:36:28, 25-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att varför jag kollar på Volvo F4, är den att jag då kommer undan med med en något billigare körkortsbehörighet, C1E.
Samt vill jag hålla mig under vägavgift viktgränsen 12 ton, som också innebär att behörigheten C1E fortfarande räcker.
Dessutom vill jag ha en bil som är skattebefriad, med god lastförmåga, inte överdrivet dyr i service och har hyfsad hyttsäkerhet.
Bilen ska inte heller vara äldre än 1977, och inte nyare än 1989.

Det betyder inte att jag har låst mig på F4:an, men den är stark konkurrent bland bilar i mitt intresse.
Jag har även tittat på F6, men även dessa sägs ha haft problem med bakbromsarna. Och motorerna TD60 som trots direktinsprutning och mera lastbil karakteristiska moment kurva har heller inte det bästa ryktet, då dess förvärmare har tendens att prestera mindre än tänkt, och lämnat bilar ståendes ute i skogen. Kommer säkerligen få argumentera mer om dessa påståenden, men det är där jag står vid den saken just nu iallafall.

Själv har jag inte hittat någon bil i samma viktklass som möter kriterierna, men om någon har ett bra alternativ så välkomnar jag detta hjärtligt! :razz:
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

InläggDetta inlägg har raderats av DieselTok den 01:39:34, 25-03-2016.
Anledning: Dubbelpost

LeifAndersson

#8 » 09:46:58, 25-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som påstår att TD 60 är en dålig motor ljuger! Det är snarare så att det är en av de absolut bästa småmotorer Volvo tillverkat! Har haft TD 60 i lite av varje och aldrig blivit besviken på dem! Vi diskuterade den saken lite här i morse och kom fram till att vi bara bytt någon vattenpump och generatorer i stort sett! Har aldrig behövt öppna en TD 60 p.g.a. något haveri. Så det absolut bästa i en F6 är just motorn. En oerhört efterfrågad motor för att ersätta annat som givit upp! Riktigt hyfsade F 6:or har i alla tider slaktats för motorn varit så eftertraktad! TD 60 var den sista "traditionella" motorn från Volvo, sedan infördes ny teknik med kugghjulsdrivna vattenpumpar och sådant som medförde nya bekymmer i sig! TD 60 var beprövad och finslipade detalj rakt i genom. Den var färdigutvecklad när den ersattes av 61 motorerna och då började finslipningen på nytt igen! :???: TD 61 är ingen dålig motor på något vis men TD 60 var ändå stråt vassare om än lite gammalmodig, när den var helt färdigutvecklad när den ersattes.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

InläggDetta inlägg har raderats av LeifAndersson den 13:42:20, 22-04-2016.

AsbjørnB

#10 » 16:58:13, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!
Jeg har en '84 f408 , synes det er en grei bil. Kunne gjerne vert mere vrid i den når man kør med last.
Kan det gå og sette inn en td60 om man bytar lådan også?
Slik jeg kjenner broms problemet, var dette samme utfordring også på f609 og f610.
Rusten er vel som andra 30 år gamla biler :grin:

1 person gillar det här inlägget.
AsbjørnB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:50, 30-07-2013
Maskin: Volvo L4851
Volvo F4

LeifAndersson

#11 » 17:11:27, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste byta bakaxelväxel också! TD60 är lågvarvig och TD40 varvar som fan! Skulle tro att "landsvägsfarten" blir runt 50km/h med TD40 bakaxelväxel och monterad TD60. :sad:
Vi har funderat på att byta ut TD40 motorn mot både det bena och andra, men det har alltid fallit på att utväxlingen skiter sig! :sad:
Vi slutade helt enkelt med Volvo F4 istället! Volvo F4 hade för mycket "epatraktorkaraktär" för att kallas lastbil!

Tillägg: Bromsarna är betydligt "sämre" på F4 än på F6, de har samma uppbyggnad men är mycket klenare på F4.
F6 funkar i vart fall bra fram, på F4 funkar det inte ens hyfsat på någon axel. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Indy

#12 » 20:31:26, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Eller varför inte ta en FL608-611,betala den lilla skatt som är på dom och fortfarande kunna hitta lite delar. Hytter brukar klara sej bra från rost dessutom, däremot är de värre med rammarna och handbromsoken. Betydligt trevligare att köra åxå.
Indy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:32, 21-02-2011
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL 610 -90, BM 218 -63, BM 641 -74, Cheva 3500 skylift -90

LeifAndersson

#13 » 21:45:44, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Indy skrev: Betydligt trevligare att köra åxå.


Nja, den som placerade växelspaken i höjd med förarens axel på de små FL hade ingen bra dag på jobbet, jag tycker nog att de tidigare var trevligare att köra. De var mer som en "riktig" lastbil fast mindre. Tråkigt med F bilarna var att hytterna rostade så kopiöst, men så blev det när den togs farm tillsammans med 2-3 Europeiska tillverkare som inte brydde sig ett dyft om livsläng och rostskydd. Men som alla mellaneuropeiska fordon, de rostade och säkerheten var kanske inte på topp men de var trevliga och komfortabla!
Och F-bilarna rostade betydligt mindre i ramarna när de var grövre och hade på så vis större marginaler när de tilläts väga mer, de små FL skulle vara så förbaskat "optimerad" i konstruktionen så marginalerna blev minimala.
Lite som att välja mellan pest och kolera, på F bilarna riskerade förarstolen att hamna på framhjulet och på de små FL var risken att ramen vek sig! Många fina FL har tvingades ur trafik alltför tidigt pga. rostskador i ramarna!
Tittade på en FL 6 flakbärgare bara för en tid sedan som var hur fin som helst, men helt slut i ram och tvärbalkar! Omöjlig att rädda! Kanske blir affär på den ändå när den hade fin påbyggnad! Och TD61 motorer kan man göra mycket skoj med, även om den här var lite för ny och hade lite för mycket bultar i svänghjulet för att vara riktigt intressant! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Indy

#14 » 14:01:50, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Hoppas bilden kom med. 4 m hjulbas är vad de tål om man ska in och hämta nåt i en trång villaträdgård. Lastar 3,5 t skatt ca 2500 kr helförsäkr med höjd självrisk ca 3000 kr, men besiktningen har gått upp ordentligt dom sista åren, nästan 1500 kr.

Vad var de för storlek på den FL 6:an du tänkte köpa, L.A?
Indy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:32, 21-02-2011
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL 610 -90, BM 218 -63, BM 641 -74, Cheva 3500 skylift -90

LeifAndersson

#15 » 14:55:05, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en FL614 som varit dubbellastare, men överbryggan togs bort för många vår sedan. Har nog närmare metern längre axelavstånd och plant skjutbart lastplan. Får bära 1500 kg på bommen och maxlast på 5,5t. Tar lagligt två bilar på flaket och en på bommen! Så på det viset är det en liten tuffing. Har också en 6t ramvinsch som inte använts på några år på förekommen anledning, men det sitter en smidig 2,8 på lastbäraren som funkar bra. Hittade man ett lämpligt chassi så skulle det bli en perfekt "gårdsbil" åt oss! Skippar man ramvinschen så får den nog lasta halvtonnet till! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se