Den ska t.o.m besiktas vartannat år! Och är du skyldig att ha färdskrivare i ditt fordon och den inte är besiktad i tid så drabbas du av en avgift som beräknas / dag, så då drabbas du av oerhörda summor! Detsamma gäller om du mixtrar med en färdskrivare som är obligatorisk i ditt fordon! Men är ditt fordon undantaget från "skrivarplikt" ses den bara som en hastighetsmätare och den får du mixtra mer som du vill med. Så det är användandet av fordonet som avgör vad du får göra själv med utrustningen. Och beträffande "skrivarplikten" så bryr sig inte bilprovningen om vilken status din skrivare har bara att den ser ut att visa hastighet. Det är när länsman tinar fram och gör riktade kontroller som din skrivare får bekänna färg! En kompis med timmerbil fick en avgift på ordentligt femsiffrigt när han kört över besiktningen av skrivaren några veckor och åkte på koll. Men som han sade: Det var tur att länsman inte väntade längre med kontrollen när avgiften var/dag!
Nu förs det allvarliga samtal med fordonsleverantören hurvida kontroll och godkännande av skrivaren ska ingå i det "heltäckande" serviceavtalet eller inte! Och om, hur man då reglerar en sådan sak i efterhand!
Så ta en ordentlig funderare på hur det står till med skrivarkraven i just ditt fall, om det finns någon tillämplig undantagsregel som gör att du slipper både använda den och hålla den besiktad!