Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Färdskrivaren trasig

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

FL612 (trådstartaren)

#1 » 15:13:11, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog den första långturen någonsin med lastbilen i helgen, FL612 -90
(analoga) Färdskrivaren fungerar inte, bland annat verkar inte klockan gå.

Får man pilla i sådan själv, kan man gå till vanlig verkstad , den ska kontrolleras eller?
Var gör man sådant i Karlstad?
FL612
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:55, 15-02-2016
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL612 manuell 6vxl - 90



stefansmark

#2 » 16:03:31, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om klockan inte går verkar det som att skrivaren inte har någon ström
Färdskrivaren får ström från batteriet och inte via huvudströmbrytaren utan har ofta en egen kabel hela vägen från batteriet.
Om skrivaren är utan ström borde inte bladet snurra i skrivaren, då borde den skriva på samma ställe hela tiden.

Om du omfattas av kör och vilotidsreglerna måste du besiktiga din skrivare med två års intervall.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

LeifAndersson

#3 » 16:10:05, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska t.o.m besiktas vartannat år! Och är du skyldig att ha färdskrivare i ditt fordon och den inte är besiktad i tid så drabbas du av en avgift som beräknas / dag, så då drabbas du av oerhörda summor! Detsamma gäller om du mixtrar med en färdskrivare som är obligatorisk i ditt fordon! Men är ditt fordon undantaget från "skrivarplikt" ses den bara som en hastighetsmätare och den får du mixtra mer som du vill med. Så det är användandet av fordonet som avgör vad du får göra själv med utrustningen. Och beträffande "skrivarplikten" så bryr sig inte bilprovningen om vilken status din skrivare har bara att den ser ut att visa hastighet. Det är när länsman tinar fram och gör riktade kontroller som din skrivare får bekänna färg! En kompis med timmerbil fick en avgift på ordentligt femsiffrigt när han kört över besiktningen av skrivaren några veckor och åkte på koll. Men som han sade: Det var tur att länsman inte väntade längre med kontrollen när avgiften var/dag!
Nu förs det allvarliga samtal med fordonsleverantören hurvida kontroll och godkännande av skrivaren ska ingå i det "heltäckande" serviceavtalet eller inte! Och om, hur man då reglerar en sådan sak i efterhand! :sad:
Så ta en ordentlig funderare på hur det står till med skrivarkraven i just ditt fall, om det finns någon tillämplig undantagsregel som gör att du slipper både använda den och hålla den besiktad!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

FL612 (trådstartaren)

#4 » 16:40:35, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt reglerna ska man ha färdskrivare om bilen väger mer än 7,5 ton och dessutom om man kör 50 km från hemmet.

När jag körde över 100 km/h i nerfördsbackarna började en gul lampa lysa i hastighetsmätaren och och hastighetsmätaren dog. Vid nästa rödljus kom hastighetsmätaren igång. Ska det vara så?
FL612
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:55, 15-02-2016
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL612 manuell 6vxl - 90

LeifAndersson

#5 » 16:44:05, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL612 skrev:Enligt reglerna ska man ha färdskrivare om bilen väger mer än 7,5 ton och dessutom om man kör 50 km från hemmet.



Det är mer komplicerat än så! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

speed295

#6 » 17:09:44, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller då för privatperson som transporterar eget material??

trodde jag visste.... men nu blev jag osäker :uupps: :???:
När jag slutat leta ny kunskap, så är det bara att kremera och sprida askan
speed295
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:19, 19-01-2014
Ort: Västerås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B

Skogis

Niva -87

FL612 (trådstartaren)

#7 » 17:21:32, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bland annat Leif, orkar inte skriva upp hela lagtexten. Men färdskrivare måste jag ha.
FL612
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:55, 15-02-2016
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL612 manuell 6vxl - 90

stefansmark

#8 » 17:55:07, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en skrivare där du vickar fram hela mätartavlan och sätter bladet bakom hastighetsmätaren är det viktigt att locket stängs ordentligt.
På min gamla F12'a slutade skrivaren att fungera om locket åkte upp under färd, det började fungera igen när man stannat och stängt locket ordentligt
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

jörgen.ottosson

#9 » 18:57:50, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

speed295 skrev:Vad gäller då för privatperson som transporterar eget material??

trodde jag visste.... men nu blev jag osäker :uupps: :???:


Det finns två undantag för "privat transport" ( icke-kommersiell) vad jag vet. (för undantag från kör och vilotider)

1.fordon under 7.5 ton som används för icke-kommersiell transport.

2. fordon som är veteranfordon och används för icke-kommersiell transport.

Är det "yrkesmässigt" så gäller kör och vilotider för "allt" över 3.5 ton, även personbil med släpvagn som överskrider den vikten. ( för utom några fler undantag)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

FL612 (trådstartaren)

#10 » 08:46:53, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga: Hur ska man som privatist spara bladen? 30 dagar och hur?
Verkar vara att det är upp till var polisman på plats som tolkar lagen.
FL612
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:55, 15-02-2016
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL612 manuell 6vxl - 90

jörgen.ottosson

#11 » 18:25:01, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som förare så ska du kunna visa upp dagens + senaste 28 dagar.

Som ägare av bilen ska du spara korten (eller kopior om föraren lämnat originalitet till sin huvudsakliga arbetsgivare) ett år.

Detta är min tolkning:
Om du sedan både äger bilen ("privat") kör den ("privat") och jobbar som förare i ett åkeri, så får du lämna dina kort till åkeriet. (och behålla kopior, utöver de 28 dagarna, själv......)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ls76

#12 » 23:57:55, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det blivit andra bestämmelser ang. diagramblad, tidigare var du tvungen att kunna visa upp alla blad i innevarande vecka + sista arbetade dag i förgående, dessa skulle medföras i bilen. Det är väl reg. ägare som ska spara bladen förstår inte vad min husse har med dom att göra eller av vilken anledning han och inte jag ska arkivera dem.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#13 » 05:58:57, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket möjligt att jag själv inte är fullt uppdaterad på senaste reglerna, eller hur de ska tolkas.

Ja, det har skett en ändring, från 1;a januari 2008. :snow: ( jag var själv tvungen att kolla när, för det kom jag inte i håg)
föreslår att du titta lite i denna om du inte gjort det senaste åren: https://transportstyrelsen.se/sv/Publik ... agledning/ ( sid. 30 om vad du som förare ska ha med dig/kunna visa upp.) Om de är någon som missat att denna ändring skett så är de läge att även titta på kör och vilotider, efter som det skett saker även där, de senaste 10 -åren. (bla raster och hur man ska registrera rast)

...och mer är på gång: https://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yr ... vilotider/
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

D13A

#14 » 08:37:01, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

om bilen är ålagd att ha färdskrivare och den inte har fungerat så ska bilen uppsöka verkstad som är godkännd för färdskrivare och där repareras och få ett intyg på att skrivaren varit ur funktion en tid helst ej över 7 dagar då polisen kan knorra men med intyg från verkstaden brukar det inte vara några problem och ja böterna är mycket dyrare än rep av skrivaren dock så är max beloppet idag 350000 men ska 20160601 ev ökas till 450000 tycker detta är svineri då utländska åkare slipper detta om de nu ens blir stannade

1 person gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

magloman

#15 » 09:37:31, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...eller så skaffar man utländskt pass o visar upp då slipper du allting. Behöver ju inte ens bes bil då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se