Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

VOLVO FL6 -02 startar ej

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Oilshejk (trådstartaren)

#1 » 19:49:45, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,


Jag har en Volvo FL6 från 2002 180 hk som inte vill starta!

Går runt fint på startmotorn men ingen tendens till att vilja hoppa igång.

Det kommer Diesel då jag lättade på 2st spridare men bytte ändå filter efter det, samma problem kvarstår!

Killen som startade bilen sist menar på att den gick oroligt ( inte på alla burkar typ) sen började den att ryka vitt, då stängde han av bilen!

Nu när vi skulle prova igen så är den död!
Vad göra? Något som har tips på felsökning?
Oilshejk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:49, 09-04-2016
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fl6 180 -03



gufra

#2 » 21:40:25, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vit rök är väl diesel som inte alls tänt, Om den inte går runt väldigt lätt, typ ingen kompression, och dieseln som kom ut vid spridarna verkligen var diesel och inte vatten, skulle se till att få spridarna rengjorda.

Motorn är visserligen självluftande, men när jag körde tomt fick jag köra startmotorn i bra många minuter för att få igång den. Enligt manualen får man bara köra startmotorn 5 minuter i sträck, sen måste man låta den svalna i en kvart, det fick jag göra två gånger, tredje femminuterskörningen hostade den igång.
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

Janson1

#3 » 22:35:10, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter nästan som pumptimingen står för sent. Har den "vanlig" insprutningspump? Har den glödstift?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gufra

#4 » 19:49:34, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska vanlig pump och ja, glödstift har den. Ialla fall min som är samma motor men ett år äldre.

Det händer ibland när det är kallt att jag glöder för lite, då tänder inte alla burkar, motorn blir orkeslös och ryker vitt. Stänger jag av och glöder lite till går den oftast igång på alla burkar och ryker betydligt mindre.

Jag gissar på antingen slut på soppa, eller vatten i soppan. har bilen stått över vintern?
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

63an

#5 » 20:33:59, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det låter nästan som pumptimingen står för sent. Har den "vanlig" insprutningspump? Har den glödstift?


Gissar tvärtom att insp. tiden ska ställas mot närmre 360 grader alltså senare tändning, dålig komp å tidig tändning går dåligt ihop tror jag! Rätta mej nu om det är fel tänkt :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Oilshejk (trådstartaren)

#6 » 21:49:16, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada och tack för visat engagemang! Problemet var löjligt nog larmet som bröt strömmen till el matarpumpen som matar filtret med Diesel! Lätt fixat fel med väldigt otippat då jag trodde att det inte fanns någon elpump.

1 person gillar det här inlägget.
Oilshejk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:49, 09-04-2016
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fl6 180 -03

Janson1

#7 » 07:27:27, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så bra då att det löste sig. Gott!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#8 » 07:29:47, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an: jag vet inte om jag förstår dig rätt här, men jag tror det är feltänkt...
Det finns ju en del trådar om tändlägen och vad som händer om insprutningens början är fel, både för tidig och för sen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

63an

#9 » 11:09:47, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk ett varv till på sliten motor å kompression/bra motor tidigare tändpunkt mera varmgång! Rekommenderad till 1113 30Grader, min motor sliten var ställd på 17grader å var ju seg in i de sista! Provade 29 grader då ville den knappt starta å när den startade då gick den väldigt varm nån cylle fixade starten tills man fick den att börja varva upp då kom även de andra rasslande! Alla dieslar är inte i toppskick fast ägarna kan ju tro de :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel

#10 » 12:05:51, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen anledning att godtyckligt experimentera med tändläget i ett inledande felsökningsskede.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se