Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Frågor om Volvo FL6

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

danish (trådstartaren)

#1 » 21:49:45, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte mig en FL6.11 årsmodell 1986 i höstas. Kylaren behöver bytas - den läcker som ett såll, och någon har försökt laga den genom att kleta på kemisk metall lite överallt.

Någonstans ska det finnas en bricka fastnitat som talar om typen av kylare - var finns den? Har pratat med en kylarrenoverare som säger att det finns 3 olika kylare.

Sen funkar inte tempmätaren. Felet finns antagligen i givaren, i mätaren i instrumentbrädan eller någonstans mittemellan. Någon som har erfarenhet av detta?

I övrigt en fräsch bil utan rost i vara sig hytt eller ram. Bygger tryck i bromssystemet på typ 45-60 sekunder, och varken ryker eller tar olja i motorn. Bladfjädring fram och bak, och manuell 5 vxl. låda.
Men själv är jag nybörjare och har inte ens hunnit ta kaptensbevis men jobbar på saken. Har förstått att nätundertröja är ett måste, så det får jag väl också skaffa.... :grin:

Tacksam för tips och råd!

Vh Hans
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016



Johnj-e

#2 » 13:30:41, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


Någonstans ska det finnas en bricka fastnitat som talar om typen av kylare - var finns den? Har pratat med en kylarrenoverare som säger att det finns 3 olika kylare.


-Är det inte lika bra att plocka bort kylaren? då kan du inspektera de hela fritt.. eller ta med den till ovannämnda renoverare så får dom inspektera vilken modell de är alternativt repa eller döma ut den..
har du chnr framme borde volvo kunna hjälpa dig att klura ut vilken modell det är med hjälp av impact

Sen funkar inte tempmätaren. Felet finns antagligen i givaren, i mätaren i instrumentbrädan eller någonstans mittemellan. Någon som har erfarenhet av detta?

-vet ej hur det ser ut på denna, en orsak kan vara kallödningar på mätarens "kretskort", har för mig att de brukade vara ett problem på Volvos äldre bussar ( tom. slutet av 90-talet), reagerar mätaren något när tändning vrids på? dom brukar röra sig en mm eller så..

I övrigt en fräsch bil utan rost i vara sig hytt eller ram. Bygger tryck i bromssystemet på typ 45-60 sekunder, och varken ryker eller tar olja i motorn. Bladfjädring fram och bak, och manuell 5 vxl. låda.
Men själv är jag nybörjare och har inte ens hunnit ta kaptensbevis men jobbar på saken. Har förstått att nätundertröja är ett måste, så det får jag väl också skaffa....
:grin:

Härligt får gratulera till investeringen, lycka till med körkortet! :dancing_geek:

Lägg även in lite bilder på rariteten!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Andreas A

#3 » 13:42:04, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte bli extra poäng om du har nätundertröja, jeans och tofflor när du kör upp.

Andreas Almborg
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

danish (trådstartaren)

#4 » 22:53:15, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Johnj-e och Andreas A!

Hade börjat ge upp hoppet att någon skulle svara! :skriva2:

Johnj-e: Jag har pratat med en kylar renoveringsfirma i Piteå och kommer att plocka loss kylaren som du ju också föreslår. Den ska ju ut hur som helst.
Vad gäller temp.-mätaren så ser jag inte att den rör sig en enda millimeter. Gissar därför på kabelbrott eller liknande. Ska kolla upp när jag hinner.

Andreas A: Står i valet å kvalet om jag ska följa dina rekommendationer med nätundertröja, jeans och toflar, eller om jag ska låna en kjol av min fru?
Vad som helst som kan flytta körskollärarens fokus från själva körningen..... :mrgreen:

Lite bilder på Volvon:

Min granne kör ett rislass.

Bild

Andra sidan lika fin....

Bild

Lackade om kranen strax efter jag köpte den. Sådant tar längre tid än man skulle tro! Avfettning, avfettning, avfettning..... Har också lackat om fälgen höger fram, kofångaren fram + lite andra detaljer.

Bild

Nu är det bara firma-dekal som fattas. Och körkort förstås. Vh Hans

2 personer gillar det här inlägget.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

Johnj-e

#5 » 23:25:38, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin bil! Precis en sådan skulle ja vilja ha!!
Sitter instrumentet med 4a stjärnskruvar?
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

danish (trådstartaren)

#6 » 19:08:24, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Fin bil! Precis en sådan skulle ja vilja ha!!


Tänkte också så. :grin: Lagom stor för mig som bl.a. håller på med trädgårdsrenovering.

Johnj-e skrev:Sitter instrumentet med 4a stjärnskruvar?


Så här ser temp.-mätarren ut:
Bild

Kanske dum fråga, men vist betyder symbolen längst upp åt vänster låg oljenivå? Eller är det hydraulikpumpen som är inkopplad?
Bild

Jag är ju helt "grön" när det gäller lastbilar.... :mrgreen: Tycker dock att vissa spakar och reglage påminner om Volvo BM 2650/2654 traktor. Har för mig att motorn också var en TD60 - vet dock inte säkert.

1 person gillar det här inlägget.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

Stridis2

#7 » 21:33:07, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att rostskydda ramen. Dubbla plåtar som drar in fukt. Kan rosta både mycket och snabbt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

danish (trådstartaren)

#8 » 23:55:02, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksam för alla tips!

Har kollat noggrant efter rost överallt tycker jag, och har inte hittat något annat än ytrost. Har hört (eller läst) att ramen bakom och över bakaxeln är speciellt kritisk på dessa FL6-ar.
Verkar ju inte helt ologiskt det.:klia: Gäller antagligen 99% av alla lastbilar. Här ser min dock frisk ut. Men vist - rostskydd låter som en bra idé. Ett vettigt projekt till nästa vinter.

I övrigt har jag sökt bygglov på en vinkel till garaget på ungefär 65 m2. Då skall Volvon slippa stå ute och vara ledsen. Blir betydligt enklare att pyssla om den då.
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

busholle

#9 » 06:17:18, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danish skrev:Kanske dum fråga, men vist betyder symbolen längst upp åt vänster låg oljenivå? Eller är det hydraulikpumpen som är inkopplad?
Bild

Jag är ju helt "grön" när det gäller lastbilar.... :mrgreen: Tycker dock att vissa spakar och reglage påminner om Volvo BM 2650/2654 traktor. Har för mig att motorn också var en TD60 - vet dock inte säkert.


Det är inte högväxeln som det indikerar för?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

cekstam

#10 » 08:02:08, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det C1 till en sån här best? :)

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

LeifAndersson

#11 » 10:33:57, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fint bygge! Ser ut att vara en trevlig bil. Är bara bromsarna åtgärdade minst en gång och ramen är hyfsad så går den länge. Motor och transmission är närmast skottsäker i de där så där väntar inga problem. Och påbyggnad med kranen och tippen ser fin ut och verkar genomtänkt. Helt enkelt en bra specad bil från början! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#12 » 10:40:09, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ekstam skrev:Blir det C1 till en sån här best? :)

-ekstam


Icke! Blir C till den där. Tungt "moppekort" C1 är bara till max. 7500kg.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

danish (trådstartaren)

#13 » 13:31:39, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Det är inte högväxeln som det indikerar för?


Den här bilen har inte hög/låg grupp. Inte några splitt-växler eller sådant, bara helt vanligt 5 vxl fram + back. Men jag tänker att lampan har med hydrauliken att göra?

LeifAndersson skrev:Icke! Blir C till den där. Tungt "moppekort" C1 är bara till max. 7500kg.


Korrekt! Denna bil har totalvikt runt 11 ton och får lasta 4670 kg enligt reg.-beviset.
Egentligen har den ju 3-vägs tipp. Dock är "låsningen" till sidorna fastsvetsade i öppet läge då armarna fram i tipp-ramen är dåliga. ( ej lastbilsramen - den är fin ) Men det räcker gott och väl att tippa bakåt för mig.

Vh Hans
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

danish (trådstartaren)

#14 » 23:26:36, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Skulle plocka loss kylaren häromdan och började uppe med att lossa feta gummislangen. Blev överraskad eftersom det kom ut vatten. Skruvade tillbaks slangen och toppade upp systemet och lät lastbilen stå på förhöjd tomgång i en kvart. Tort överallt! Har dock svårt att förklara detta, men jag slipper ju byta kylaren! :thumme:

Har inte kommit så långt med körkortet. Fick brev från transvestit-styrelsen att dom inte begrep varför dom tagit emot läkarintyg från mig. I läkarintyget är det kryss i fältet "C - tung lastbil" under överskriften "intyget avser"..... Jag förstår naturligtvis att det kan vara svårt att räkna ut vad min avsikt är.... :huh: Tillåter systemet inte att personalen på transvestit-styrelsen tänker själv? Jag bara undrar...

Återkommer i denna tråd år 2031 när jag fått körkort.

Vh Hans
danish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:24, 17-02-2016
Ort: Mellan Boden och Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 35 diesel 1958
Volvo FL6.11 1986
Everun ER06 minilastare 2016

Indy

#15 » 20:56:11, 31-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv tog jag kylaren från en FL 408 -88 och satte i min FL 610 -90 och de va inga problem, lite bromsok och så passar åxå,men de finns 2 olika kolvdiameter på dom 58 mm och 68 mm, (rätta mej gärna om jag har fel.
Indy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:32, 21-02-2011
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL 610 -90, BM 218 -63, BM 641 -74, Cheva 3500 skylift -90


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se