Meckade Volvolastbilar några år på nittiotalet och lite i början på 2000.
Har den S-kam så är det väl bara att vrida på justerskruven på nyckeln, (sen du kollat fixpunkt etc).
Men alla FL-bilar har väl Z-kam??
Har den Z-kam så brukar någonting vara trasigt om slaglängden är fel. Justerskruven är en 10mm skalle som sticker ut paralellt med bromsaxeln, skallen ska tryckas in för att greppa. Ena sidans justering är högergängad och andra vänster.
Är något trasigt i en Z-kambroms så blir det fort DYRT! (och trasigt är det om du ser minsta lilla nötskada på kugg/kuggspår på bromstorn eller tväraxel)
Grundjustering av z-kam kräver en
mätklocka med rätt
fäste. Varianten med mätring för bladmått är värdelös och mätringarna är i regel krokiga för att någon försökt dra fast den på navet utan att rengöra navcentrum.
Z-kambromsarna funkar bra när dom gör det, men är väldigt känsliga för skit i kuggsystemet.
Inte helt ovanligt att det kostade 20000 pix/hjul, eller mer, att renovera en Z-kam.... och det var då jag höll på, tvivlar på att det är billigare i dag.