Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

JUSTERA BROMSAR FL10 1990

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

owe persson (trådstartaren)

#1 » 12:07:06, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

HUR JUSTERAR JAG BROSAR PÅ EN FL 10 1990 3 AXLAR
owe persson
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:35, 13-10-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VOLVO FL10



Johnj-e

#2 » 13:57:38, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar du ingen vhb här på forumet?
Utan att veta säkert så tror jag att du drar åt hävarmen fullt och släpper 3/4 varv, vilket brukar motsvara 4,5 cm slaglängd! Kan dock inte garantera att de är så på just fl10 men på div Volvo bussar med trummor har de fungerat
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

D13A

#3 » 11:39:43, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

stämmer och slaglängden ska vara mellan 35 och 55 mm
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

LeifAndersson

#4 » 15:25:26, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är grundjustering av slaglängden det är frågan om så är det så, men ska backarna justeras så är det ett kvalificerat jobb där det ingår både tolkar och bladmått! Något som man med varm hand lämnar bort till en yrkesman med erfarenhet av den bromsen, blir bara knasigt om man mixtrar med det själv! :sad:
Och slaglängden ska bromsnycklarna fixa själva om de och fixpunkterna är i ordning!
S-kam är bra bromsar men nyckfulla att justera!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Simnil

#5 » 08:12:37, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meckade Volvolastbilar några år på nittiotalet och lite i början på 2000.
Har den S-kam så är det väl bara att vrida på justerskruven på nyckeln, (sen du kollat fixpunkt etc).
Men alla FL-bilar har väl Z-kam??
Har den Z-kam så brukar någonting vara trasigt om slaglängden är fel. Justerskruven är en 10mm skalle som sticker ut paralellt med bromsaxeln, skallen ska tryckas in för att greppa. Ena sidans justering är högergängad och andra vänster.

Är något trasigt i en Z-kambroms så blir det fort DYRT! (och trasigt är det om du ser minsta lilla nötskada på kugg/kuggspår på bromstorn eller tväraxel)
Grundjustering av z-kam kräver en mätklocka med rätt fäste. Varianten med mätring för bladmått är värdelös och mätringarna är i regel krokiga för att någon försökt dra fast den på navet utan att rengöra navcentrum.

Z-kambromsarna funkar bra när dom gör det, men är väldigt känsliga för skit i kuggsystemet.
Inte helt ovanligt att det kostade 20000 pix/hjul, eller mer, att renovera en Z-kam.... och det var då jag höll på, tvivlar på att det är billigare i dag.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se