Sida 1 av 1

JUSTERA BROMSAR FL10 1990

InläggPostat: 12:07:06, 15-08-2016
av owe persson
HUR JUSTERAR JAG BROSAR PÅ EN FL 10 1990 3 AXLAR

Re: JUSTERA BROMSAR FL10 1990

InläggPostat: 13:57:38, 15-08-2016
av Johnj-e
Hittar du ingen vhb här på forumet?
Utan att veta säkert så tror jag att du drar åt hävarmen fullt och släpper 3/4 varv, vilket brukar motsvara 4,5 cm slaglängd! Kan dock inte garantera att de är så på just fl10 men på div Volvo bussar med trummor har de fungerat

Re: JUSTERA BROMSAR FL10 1990

InläggPostat: 11:39:43, 14-09-2016
av D13A
stämmer och slaglängden ska vara mellan 35 och 55 mm

Re: JUSTERA BROMSAR FL10 1990

InläggPostat: 15:25:26, 14-09-2016
av LeifAndersson
Om det är grundjustering av slaglängden det är frågan om så är det så, men ska backarna justeras så är det ett kvalificerat jobb där det ingår både tolkar och bladmått! Något som man med varm hand lämnar bort till en yrkesman med erfarenhet av den bromsen, blir bara knasigt om man mixtrar med det själv! :sad:
Och slaglängden ska bromsnycklarna fixa själva om de och fixpunkterna är i ordning!
S-kam är bra bromsar men nyckfulla att justera!

Re: JUSTERA BROMSAR FL10 1990

InläggPostat: 08:12:37, 28-03-2017
av Simnil
Meckade Volvolastbilar några år på nittiotalet och lite i början på 2000.
Har den S-kam så är det väl bara att vrida på justerskruven på nyckeln, (sen du kollat fixpunkt etc).
Men alla FL-bilar har väl Z-kam??
Har den Z-kam så brukar någonting vara trasigt om slaglängden är fel. Justerskruven är en 10mm skalle som sticker ut paralellt med bromsaxeln, skallen ska tryckas in för att greppa. Ena sidans justering är högergängad och andra vänster.

Är något trasigt i en Z-kambroms så blir det fort DYRT! (och trasigt är det om du ser minsta lilla nötskada på kugg/kuggspår på bromstorn eller tväraxel)
Grundjustering av z-kam kräver en mätklocka med rätt fäste. Varianten med mätring för bladmått är värdelös och mätringarna är i regel krokiga för att någon försökt dra fast den på navet utan att rengöra navcentrum.

Z-kambromsarna funkar bra när dom gör det, men är väldigt känsliga för skit i kuggsystemet.
Inte helt ovanligt att det kostade 20000 pix/hjul, eller mer, att renovera en Z-kam.... och det var då jag höll på, tvivlar på att det är billigare i dag.