Problemet löst - Hoppas jag!!!
I mina efterforskningar har jag nu fått prata med en fantastiskt kunnig kille, Jonne, på KG Sandström.
http://www.kgsandstrom.seHan berättade för mig att man i den här typen av färdskrivare måste lägga ett plastblad, alt. färdskrivarblad antar jag, under den genomskinliga plastbiten i locket och sedan ett färdskrivarblad ovanför denna platsskiva. Om man inte har det kommer färdskrivaren indikera fel genom att ställa sig i toppläge, dvs högsta hastighet 120 kmh, och stanna där. Det läget råkar vara att skåran hamnar i läget som i min färdskrivare/hastighetsmätare med skåran mot kl. 3 läget.
Nu har jag med god
ledning av Jonne lagt in bladen som man ska och satt på huvudströmbrytaren. Lugnt och snällt gjorde min hastighetsmätare sitt självtest och när jag öppnade locket - står skåran plötsligt i läge ner mot kl. 6!
Eftersom jag just håller på att laga det gigantiska rosthålet i golvet på passagerarsidan så vill jag inte ta någon provtur men det ser lovande ut...
Tack till Jonne för god och kunnig hjälp!