Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Volvo TD40 frågor/funderingar

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

dbx007 (trådstartaren)

#1 » 11:02:35, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Nu här på forumet och har nyligen tagit över en välfungerande Range Rover Classic konverterad till Volvo TD40. Men för att hålla motor i gott skick och serva den väl undrar jag var man kan få tag i verkstadsmanual till TD40/f407/f408? Har på forumet nerladdningsdel hämtat hem instruktionsboken, men den var inte så bra skannad tyvärr(saknas bitar av dom flesta sidor).
Vet någon var jag kan finna dessa? Vart ska jag leta? Har tillgång till bra skanner, så får jag tag i dom laddar jag upp dessa till nerladdningssidan i nya pdf filer för framtiden.

Med vänlig hälsning
Daniel

:thumme:
dbx007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:24, 09-11-2016
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo TD40



MagnusGoransson

#2 » 11:13:20, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.ebay.com/itm/like/1617035737 ... rmvSB=true

Inte helt gratis, men där finns den iallafall.

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

dbx007 (trådstartaren)

#3 » 11:44:28, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, har sett liknande i mina sökningar. Men söker på Svenska i första hand och 2. med alla dom extra beteckningarna och att det är i USA, "passar" den ens till den svenska versionen av motorn??
dbx007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:24, 09-11-2016
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo TD40

Stridis2

#4 » 22:12:16, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till en trevlig bil, som du dock bör hålla på vägen. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med vhb, men jag skulle uppskatta en tråd om din bil. Jag har själv gjort en sådan konvertering. Bilen var klar så när som en bult till ett bälte samt avgassystem. Jag var ute och provkörde bilen upp till en lokal bilskrot för att leta efter en bättre kyl än Saab-kylen jag hade satt dit provisoriskt. På hemväg sprack Saab-kylaren så både vatten och lust rann av mig. Sedan har bilen blivit stående. :sad: Ytterligare ett dåligt samvete att ta tag i om man hade hittat tid. :vissla:
Men det hade, som sagt, varit trevligt att se din bil och dess lösningar. Hur är motor och växellåda sammankopplade (misstänker du har RR lådor), vad för startmotor, hur är det löst med termostaterna, oljesumpen och -filtret, motorfäste osv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dbx007 (trådstartaren)

#5 » 11:04:40, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Grattis till en trevlig bil, som du dock bör hålla på vägen. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med vhb, men jag skulle uppskatta en tråd om din bil. Jag har själv gjort en sådan konvertering. Bilen var klar så när som en bult till ett bälte samt avgassystem. Jag var ute och provkörde bilen upp till en lokal bilskrot för att leta efter en bättre kyl än Saab-kylen jag hade satt dit provisoriskt. På hemväg sprack Saab-kylaren så både vatten och lust rann av mig. Sedan har bilen blivit stående. :sad: Ytterligare ett dåligt samvete att ta tag i om man hade hittat tid. :vissla:
Men det hade, som sagt, varit trevligt att se din bil och dess lösningar. Hur är motor och växellåda sammankopplade (misstänker du har RR lådor), vad för startmotor, hur är det löst med termostaterna, oljesumpen och -filtret, motorfäste osv.


Tack! Kul med en till RR TD40!! :thummar:
De kommer jag absolut att göra, är RRC frälst sedan långt tillbaka. De bästa av två världar nu, en 76a renoverad på ny ram med V8 och nu en 85a med TD40 :smile:

Det där känner jag igen, sitter nu en V70 -99 kylare på min efter den förra sprack och sprutade vatten. Denna läcker iof. nu med eftersom det skavde emot pumpslangen.. Ska byta alla slangar, försöka modifera och flytta kylaren några mm framåt ytligare. Hoppas du får tid med din och kan få fart på den igen, nyfiken på dina lösningar med. Hur är det löst med varvräknaren? Jag har köpt en modul för att modifera signalen från 6 -> 8 cyl. och koppla den på generatorn (löda en W) och justera varvtalet i modulen efter behov.

Jag vet inte säkert ännu då jag inte har några som helst papper.. Har RR lådor 5vxl Manuell, LT77 och LT230 är min tro. Startmotor har jag inte kollat, men dom flesta TD40 konv. är 300D startmotor??
Vid tillfälle i garaget ska jag ta lite bilder och krypa omkring! Just nu har jag rivit ner bakdelen för att byta tanken, bakluckor, v/h golvet + rear crossmember... :grin: Lika bra att göra allt på en gång, egentligen läckte bara tanken :vissla:

Lägger med bilder jag har nu på 85an. och en på 76an.
Bild
Bild
dbx007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:24, 09-11-2016
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo TD40


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se