Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Bromsvarning FL7

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

Loke (trådstartaren)

#1 » 00:31:14, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har lastbilen, FL7:an gått klanderfritt tills jag ställde undan den för någon månad sen, nu ska jag till och besiktiga och då funkar inte varningen (ljus och. Ljud) för lågt bromstryck, det är ju så man kan hålla sig för skratt, det ska liksom aldrig gå riktigt bra.

Historien är som följer, i fjol vinter la även detta av efter att bilen stått, märkte detta då jag varmkörde lastbilen vid jämna mellanrum, tänkte att jag skulle börja gräva i detta till våren men just den dagen jag skulle göra en djupdykning i ämnet så började varningen funka och så fick det vara ända till jag ställde undan för den här vintern. I år la varningen åter av efter några veckors vila, ja en gång vid varmkörning funkade varningen men när jag startade nästa gång var det heldött igen och nu verkar det inte vilja överhuvudtaget.

Varit vid ventilerna på insidan lufttankarna och rotat men jag ser liksom inget fel där, rengjort kontakter och så. Tror att felet ligger någonstans från tryckventilen (givaren) fram mot detaljen som skickar ut varningen (ljus/ljud)' alla andra varningar funkar som går på samma varninglampa och ljudsummer, ljud och varningslampa är alltså samma för alla funktioner, (bromstryck, tändning, oljetryck samt temp kanske nåt mer). Men det är alltså varningen för lågt bromstryck som inte funkar, manometrarna fungerar så det lutar åt något elfel,

Är det någon som har nåt tips, går detta via något relä/säkring eller finns det någon kontaktskarv någonstans som är känd för att kunna vara besvärlig. Hur funkar givarna vid tankarna, kan man bygla kablarna för kunna felsöka eller är det plus och minus som går in i givarna.

Tipset jag fick från en volvomek var att givarna sitter på lufttankarna men kanske någon har ytterligare tips var man ska kolla, börjar bli lite lätt panik för jag måste in och besiktiga så snart som möjligt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



ÅÄÖ

#2 » 19:09:03, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo FL7/FL10 LHD elschema
(Just letat annat under Volvo...)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

jörgen.ottosson

#3 » 20:44:43, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givare för lågt luft tryck brukar vara en kontakt som sluter när trycket blir för lågt (på samma sätt som en oljetryckekontakt till motorn)

Jag kan inte Volvos lastbilar....tyvärr, men det kan inte vara så olika....
Givarna sitter troligen på lufttankarna, men kan också sitta på någon ledningen i ramen (vid kretsskyddsventil) eller nära fotbroms/handbroms/spärrventil....beroende på bil, och funktion på givare.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke (trådstartaren)

#4 » 22:26:35, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschemat har jag redan hämtat hem men tack ändå.

Görgen O: Lusläser elshemat och rotar vidare. Borde ju gå att få något typ av resultat om man byglar kablarna till givarna tycker jag. Kollade på en av givarna och där var kontakten helt sönderärjad, byglade och grejade men fick inget resultat överhuvudtaget, man kan ju fundera över vad den hade för funktion.

Sanslöst mycket urkopplade elkablar och grejer på den här bilen, begriper inte vad allt har varit till, halvtungt med felsökning då en del kablar man följer går till intet eller till urkopplade ventiler och grejer.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

jörgen.ottosson

#5 » 04:46:21, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det är inte sån att de ska ansluta till jord? ( går ju att mäta och se om en kabel till givaren är jord.....är ingen det är det ju möjligt att jord går genom givaren....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Loke (trådstartaren)

#6 » 16:33:48, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag skulle jag rota i det här en sista gång innan besiktningen och vid start av lastbilen så ser jag att själva bromsvarningslampan lyser. När sedan laddningen (generatorn) kommer igång så fungerar ljud/ljus signalen för lågt bromstryck igen, helt utan att jag gjort någonting överhuvudtaget. Summern och varningslampor funkar alltså inte om inte generatorn laddar, det gör inte det vanliga lyset heller för den delen, mycket av elen är alltså generatorstyrt.

Men jag tror mig ha ringat in felet då jag har det klassiska jordfelet på voltmätaren, den stod kvar på "noll" när allt kommit igång och bromsvarningen ljöd, när jag knackade till med fingertoppen på mätaren la varningen av, vid ytterligare en knack kom den igång igen. Efter en par knackningar till med av och på av bromsvarningen så verkar det funka utan avbrott, så nu får det vara på det här sättet tills efter besiktning, är inte sugen på att börja rota bakom mätarna ifall det skulle vara sönderärjat och bedrövligt.

Undrar om spänningen till varningsfunktionerna genom att dessa är generatorstyrda kommer från kretskortet som voltmätaren är ansluten till, man kan ju nästan tänka sig detta genom att jag kunde få bromsvarningen att både funka och lägga av genom att knacka försiktigt på mätaren. Hur som helst så ska det bli intressant att plocka upp grejerna och se vad som spökar.

Fortsättning följer


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#7 » 15:33:33, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag besiktigat och även regbesiktat bilen, två tvåor, ett framdäck som börjar bli helslut samt en tvåa på lufttorken, besikningsgubben tyckte att den pös för mycket när den evakuerar, och visst ibland har även jag hört detta, måste kollas upp. Men i övrigt så flöt bilen på genom besiktningen, bla bromsarna var kanonbra samt att bromsvarningen funkade som den skulle.

Men jag åkte även på en liten regbesiktning på grund av att chassienumret var flyttat från originalplatsen, detta var gjort på aktoriserad verkstad så jag hade papper på detta. Tidigare har besiktningen nöjt sig med att kolla på detta intyg men nu måste tydligen bilen regbesiktigas för att ett flyttat chassinummar ska godkännas.

Hur som helst så känns det bra att man fått detta gjort medans verkstadsintyget fanns kvar så nu kan man vara lugn för detta i framtiden. Har man inte ett intyg från en auktoriserad verkstad, (i mitt fall lastbilsvolvo i Sundsvall) så kan man tydligen åka på en stor regbesiktning men nu slipper jag som nämnts vara orolig för detta vid varje besiktning, även vid en flygande kontroll så kan man säkert åka käpprätt åt helsicke om man inte har detta i ordning.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se