Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Oljetrycksindikatorn

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

sailing (trådstartaren)

#1 » 19:59:03, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi köpte till slut vår allra första tung lastbil. En Volvo FM7 från år 1999.

Vi körde den hela vägen från södra Sverige till Stockholm och på vägen uppmärksammade jag något som oroade mig lite grann.

https://postimg.org/image/o2ihf996l/

I bilden, om man tittar på oljetrycksindikatorn, verkar pilen vila lite för mycket nära den rödmarkerade områden.

Är detta normalt? Stundvis, när lastbilen gick i tomgång, gick pilen mot mot botten av den rödmarkerade områden av oljetrycksindikatorn.

Återigen, är detta normalt på en lastbil som har stått ute under några månader men haft regelbunden service?

Vilka problem kan det finnas om oljetrycksindikatorn är låg eller går nära mot 7 och sällan står kvar på 4?

Lastbilen är köpt av en svenskt myndighet och dokumentation finns för de senaste besiktningarna och rapporter.

Jag skulle uppskatta er hjälp med detta.

Lastbilen har jag inlämnat hos mekanikern för en komplett service av oljor och ersätta med nya saker.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 20:05:55, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varken givaren eller instrumentet är direkt något under av precision, så jag skulle inte hänga upp mig alltför mycket på en konstig visning.

Vill man gå till botten med det kan man ju lossa oljetrycksgivaren från motorn och koppla in den till tryckluft via en inställbar tryckregulator och parallellt med en pålitlig manometer, för att göra en kalibrering. Öka t ex trycket i steg om 1 bar upp till 7 bar och notera för varje steg vad bilens oljetrycksmätare visar, kolla också om visningen ändrar sig om man knackar på givaren, gå sedan stegvis ner till 0 igen och se om mätaren visar samma sak som då trycket var på väg upp.

Om oljetrycksmätaren är ett bimetallinstrument som matas via en spänningsstabilisator som är gemensam med t ex temp- och tankmätare, så kommer alla instrumenten att visa lika mycket fel om det är spänningsstabilisatorn som krånglar. Är det däremot frågan om korsspoleinstrument så är de mindre känsliga för spänningsvariationer och klarar sig gott med ostabiliserad 12 eller 24 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sailing (trådstartaren)

#3 » 20:09:27, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Varken givaren eller instrumentet är direkt något under av precision, så jag skulle inte hänga upp mig alltför mycket på en konstig visning.

Vill man gå till botten med det kan man ju lossa oljetrycksgivaren från motorn och koppla in den till tryckluft via en inställbar tryckregulator och parallellt med en pålitlig manometer, för att göra en kalibrering. Öka t ex trycket i steg om 1 bar upp till 7 bar och notera för varje steg vad bilens oljetrycksmätare visar, kolla också om visningen ändrar sig om man knackar på givaren, gå sedan stegvis ner till 0 igen och se om mätaren visar samma sak som då trycket var på väg upp.

Om oljetrycksmätaren är ett bimetallinstrument som matas via en spänningsstabilisator som är gemensam med t ex temp- och tankmätare, så kommer alla instrumenten att visa lika mycket fel om det är spänningsstabilisatorn som krånglar. Är det däremot frågan om korsspoleinstrument så är de mindre känsliga för spänningsvariationer och klarar sig gott med ostabiliserad 12 eller 24 V.

Tack för ett snabbt inlägg!

Ditt inlägg lät som Franska. Förstod ingenting av det tekniska diskussionen.

Du nämnde dock det min far sa till mig. Det är troligen pilarna som är fel.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se