Hej!
Jag funderade på att svarva en ring med samma innerdiametern som trumman, kanske skulle man även göra ett centrum mot axeltappen?
Det är ju lite jobb förstås, men när man väl gjort det så blir ju bromsjusteringen ganska lätt.
Kanske står det lite mer i en VHB om detta, har dock inte hittat någon än.
Beskrivningen av bromsdynamiken igen, men om man har 2-3 ton på flaket så känns bromsarna OK.
Med tom bil så låser man bakhjulen direkt om man bromsar lite hårt, så grusvägstestet är lite svårt.
Original på dessa bilar fanns det en
lastkännande ventil, i princip en ställbar
reducering som skulle minska bromskraften vid tom bil.
Denna fungerade dock inte, och är bortkopplad på alla bilar jag sett.
Det satt i princip en
fjäder mellan
ram och bakaxel som påverkade en ställbar reducerings/strypventil.
Det finns till och med ett undantag i besiktningsförordningen, ojämn bromskraftsfördelning mellan fram och bakaxel gäller inte lastbilar upp till en viss årsmodell.
Jag fick en 2:a på detta en gång hos SBP. När jag kollade upp reglerna åkte jag till en annan station, rullade igenom bilen och betalade avgiften en gång till.
Gubbarna på den andra stationen sa direkt att det var fel, betala fick jag göra i alla fall.
Med detta undantag har jag dock bara bra erfarenheter av bilprovningen, speciellt efter att dom fått konkurrens tycker jag dom är väldigt hjälpsamma, jag har fått flera tips på småfel och brister som skulle bli anmärkning framåt i tiden, när jag åtgärdat detta direkt har dom haft rätt varenda gång.
AW