Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Allmänt

Felsökning tryckluft FL412 -92

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Volvo-lastbilar här

JoFi (trådstartaren)

#1 » 22:54:16, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Så nu har man blivit med sin första skattebil. (bara haft skattebefriade innan)
Den har stått sen 2013 o nu när jag skall skrämma liv i den är det en del grejer som inte hoppar igång som man hoppats.
Sitter två tankar + en stor tank till fjädringen bak, första grejen var att den yttre slavtanken var det ett rost hål i så den tog jag helt enkelt bort *host* för att kunna köra den från gården den står på till bärgningsbilen kommer åt.

Nu till problemet det kommer ingen luft till fjärdingstanken från kompressorn så är det någon på detta allomvetande forum som slagits med något liknande?

//JoFi
JoFi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:05, 14-04-2010
Ort: Kode
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F613 -76
F613 -82
LM640 -69
MF65



Peter Ohlsson

#2 » 07:17:17, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du utslag på manometrarna på instrumentpanelen?
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

jörgen.ottosson

#3 » 08:10:40, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan alltid när det är en tank som inte fylls med luft, så är det en kretsskydds ventil ("tryckstyrd -backventil" ...som släpper på luft en väg, när trycket är tillräckligt högt, men inte till baks om trycket är för lågt i ledningen) Funktionen är att hindra hela luftsystemet att tömmas bara för ett läckage i en "krets".....och att få en "prioritering" på vilken ordning funktioner får luft när man fyller.

Spåra ledningen som fyller tanken, så hittar du garanterat ventilen. Antingen kärvar den, eller så är ett membran i den trasigt.

( i vissa system, så sitter det bara en vanlig "backventil" i tanken inlopp, på någon tank, som kan fastna .....men jag tror det är vanligare på äldre bilar.... på vissa bilar sitter det en ventil för flera kretsar....och då går ledningarna till flera tankar från samma ventil...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JoFi (trådstartaren)

#4 » 15:02:00, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är juh givetvis en FL612 inte 412...

Ja fullt tryck på båda manometrarna, skall knö mej in under o börja följa slangarna i dag o knacka litet på ventilerna o se om det hoppar igång.

Såg att jag kommer få svetsa en del på ramen men det blir det egen tråd om sen :)

//JoFi
JoFi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:05, 14-04-2010
Ort: Kode
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F613 -76
F613 -82
LM640 -69
MF65


Återgå till [Volvo lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se